Gå til innhold

Trening ved prob. med bekken/rygg

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har etter en lang dag med mye gåing og ståing i butikkjobben min plutselig fått vondt i bekkenet. Eller dvs. jeg vet ikke helt om det er bekkenet, men det er på en måte bak hofta og inni beinet så jeg regner med at det er det.

Jeg har også fått smerter opp igjennom ryggen som jeg aldri tidligere har hatt.

Det jeg da lurer på er; kan trening forbedre denne situasjonen siden det enda er såpass mildt, eller kan det forverre siden det allerede har kommet?

Jeg har bare hatt det slik noen dager nå. Tror det ble framprovosert av den dagen på jobben, jobber vanligvis aldri så lenge der, er bare ekstrahjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er bare å droppe all trening, og få deg sykemelding så du slipper å belaste bekkenet...

Jeg fikk mild bekkenløsning under svangerskapet, jobbet fult frem til fødsel, og trente det jeg klarte. Tok ingen hensyn. Takken for dette er smerter i bekkenet 2 mnd etter fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

Jeg går til manuellterapeut med bekkenet mitt - så for det første anbefaler jeg deg å gjøre det! De kan gjøre mye for at du ikke skal ha så mye vondt! ...og er det "galt" nok får du helt gratis behandling også. Min manuellterapeut anbefaler ikke i det hele tatt å sitte helt i ro eller ligge helt, men man skal selvsagt ta det med ro, så en sykemelding er kanskje ikke så dumt? Men jeg skal altså trene tre dager i uken; en dag vanngym (svømming), en dag med gravidtrening på treningssenteret og en dag med egne øvelser fra henne for å styrke bekkenet. Når jeg er til behandling hos henne får jeg massasje og sånne ting. Så for all del ikke bare gå og få deg en sykemelding og ikke gjør noe - jo tidligere du får til noen som kan hjelpe deg jo bedre kan du få det på slutten av svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte meg litt dårlig tror jeg. For jeg vil ikke si at det er bekkenløsning i den forstand at jeg må ta det helt med ro. Nå er det 99 % borte, så jeg tror som sagt det ble framprovosert av den dagen på jobben. Og jeg vil prøve å unngå at det skjer igjen, så jeg kommer ikke til å jobbe så lange dager, og når jeg gjør det så skal jeg prøve å få sittet ned deler av dagen.

Men jeg tenkte mest på at nå som det har kommet og jeg har fått kjent det, om det da vil være skadelig å trene?

Selv tenker jeg at om jeg venter noen dager slik at det er 100% borte, så kan jeg trygt trene så lenge jeg tenker litt på bekkenbelastningen i treningen. (feks ikke ha et bredt fotfeste ved knebøy ol.)

Til deg som hadde smerter i bekkenet to mnd etter fødselen, hvordan kjentes mild bekkenløsning ut for deg? For min del gjorde det vondt å gå, men ikke verre enn at jeg prøvde å gå litt annerledes og å få satt meg ned. Ikke intense smerter eller noe slikt, og jeg klarte fint å fullføre den dagen på jobb, det var mer plagsomt enn vondt om man kan si det slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du fint kan trene hvis du føler det går greit og du ikke forverrer deg.

Jeg fikk beskjed av fysioterapeuten at jeg kunne gjøre alt jeg ikke synes var vondt. Var til behandling 1-2 ganger i uka og fikk treningsoppgaver jeg gjorde hver dag.

Bekkenløsning med gangvansker som jeg hadde på slutten er vondt. Du klarer ikke gå uten hjelp i det hele tatt. Med krykker klarte jeg kanskje opptil 500 m om dagen. Jepp, det var mye muskler som måtte trenes opp etter fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter bekkenlåsning også... da gjør det vondt inni hofta/bekkenet og oppover ryggen... det vil bare bli verre om du ikke gjøre noe med det - inkludert trening. Gå til manuellterapeut eller kiropraktor så vil de anbefale deg videre hva du kan og ikke kan gjøre. Jeg får ikke lov til å trene fordi musklene da kramper seg, mens andre igjen får øvelser for å trene opp div muskler som er blitt for inaktive.

Men du må få en utdannet person til å sjekke deg for hva det er. Jeg fikk bekkenlåsning etter at jeg ikke tok nok hensyn da den naturlige bekkenløsningen begynte... og har nå VONDT... bedre å få sjekket det ut med en gang så vet du hva du har å forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke ganske dyrt å dra til fagpersoner ang dette, noen som har noe ca-tall?

Har som sagt ikke noe vondt nå lenger, men bare redd for at det skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske dyrt å dra til fagpersoner ang dette, noen som har noe ca-tall?

Har som sagt ikke noe vondt nå lenger, men bare redd for at det skal komme tilbake.

Koster mellom 3 og 400 kr for første time hos kiropraktor - du kan få refusjon på ca 55 kr eller noe sånn fra NAV også etterpå... men er bedre å betale for en time og få det sjekket, enn å måtte gå to-tre ganger i uka seinere fordi det har satt seg og spredt seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...