Gå til innhold

Privat øvelseskjøring før jeg begynner på trafikkskole?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år gammel og har ikke noe erfaring med bil i det hele tatt. Nå tenkte jeg at det var på tide å få tatt lappen, men jeg lurer på om det er lurt å begynne rett på kjøreskole eller å øve litt privat først?

Jeg kan altså ingenting, ikke få bilen i fart, giring eller noe. Er dette noe de regner med at folk kan siden de fleste har øvelseskjørt privat fra 16-18?

Hva tror dere er lurt å gjøre? Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke kunne noe som helst om bilkjøring når du begynner på lappen! Men det er utrolig mye billigere å kjøre litt privat først, da de fleste kjøreskoler opererer med timepriser på 500 kr ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forventer ingen ting. De kommer helt sikkert til å spørre deg om du kan noe fra før, og da er det bare å si fra at du aldri har sittet bak rattet før. Det er mange som ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat, så dette er skolene vant til.

Når det er sagt, må det påpekes at det er veldig mye dyrere å kjøre med skole enn å kjøre privat, så hvis du har noen som kan ta det med ut på noen turer, så vil jeg absolutt anbefale det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvekjøre.

Det gjelder både på kjøreskolen, og privat. Har du ikke det, kan du få utsatt førerkortet, og den du øver med kan få trøbbel.

Ellers er det sikkert greit å lære det grunnleggende privat, før du tar timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at gamle sjåfører ofte har lagt til seg uvaner. Derfor kan det ofte være en fordel å begynne med kjøreskole og heller kjøre privat etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å begynne på trafikkskole med 0 erfaring. På denne måten lærer jeg det grunnleggende kjappere/enklere enn ved privat kjøring, det er også en stor fordel at læreren har ett sett med pedaler slik at de KAN hjelpe til ved behov.

Vet at mine foreldre (som jeg øvelseskjører privat med ved siden av kjøretimer) slapper utrolig mye mer av nå, enn om de skulle tatt meg med ut på veien som helt fersking, uansett hvor mye vi hadde øvet på parkeringsplass o.l i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ ha trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvekjøre.

Det gjelder både på kjøreskolen, og privat. Har du ikke det, kan du få utsatt førerkortet, og den du øver med kan få trøbbel.

Dette stemmer ikke lenger. Fant dette på vegvesen.no:

Fra 1. juli 2009 vil personer som er over 25 år være fritatt for deler av trafikalt grunnkurs. Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve.

Jeg er 31 og holder på å ta lappen nå. Det er en del jeg har lært ved å kjøre hjemme, men mye mannen min rett og slett ikke evner å forklare på en lett forståelig måte, fordi det ligger så mye automatikk i kjøringen for en erfaren sjåfør. En kjørelærer ser ikke bare hva du evt. gjør feil, men har også erfaring og kunnskap om hvorfor du gjør feil, og ikke minst hvordan man mest effektivt kan rette på dette. Det var en drøm å begynne med kjøretimer, jeg mestrer kjøringen på en helt annen måte enn da jeg bare kjørte privat, og får samtidig mer ut av øvelseskjøringen jeg gjør utenom timene.

Som andre nevner, så får du lappen mye billigere om du kan kjøre privat i tillegg til kjøretimene, men jeg ser ingen grunn til å presse inn privatkjøring først. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, så får du lappen mye billigere om du kan kjøre privat i tillegg til kjøretimene, men jeg ser ingen grunn til å presse inn privatkjøring først. Lykke til!

Dette er jo helt individuelt! Jeg tok lappen før dette obligatoriske grunnkurset ble lansert. Jeg startet som 16-åring med pappa og øvet på en blindvei i et industriområde. Her trente jeg på girskifte, bakkestart og ligge riktig i veibanen slik at jeg hadde det i fingerspissene. Etter en god stund med denne type kjøring så avanserte vi ut fra industriområdet og ut på en landevei som gikk derfra. Når jeg (og ikke minst pappa) var komfortabel med dette kjørte vi ut på vanlig traffikert vei og øvelseskjørte.

Enden på visa: Jeg tok kun det obligatoriske på kjøreskolen og besto med glans. Nå sitter jeg igjen med klasse B, BE og kode 160 (utrykning).

Med andre ord, trådstarter: Har du tatt det obligatoriske kurset bør du lære deg det grunnleggende privat dersom det er mulig med en moden sjåfør som er en dyktig lærer med et kaldt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt individuelt! Jeg tok lappen før dette obligatoriske grunnkurset ble lansert. Jeg startet som 16-åring med pappa og øvet på en blindvei i et industriområde. Her trente jeg på girskifte, bakkestart og ligge riktig i veibanen slik at jeg hadde det i fingerspissene. Etter en god stund med denne type kjøring så avanserte vi ut fra industriområdet og ut på en landevei som gikk derfra. Når jeg (og ikke minst pappa) var komfortabel med dette kjørte vi ut på vanlig traffikert vei og øvelseskjørte.

Enden på visa: Jeg tok kun det obligatoriske på kjøreskolen og besto med glans. Nå sitter jeg igjen med klasse B, BE og kode 160 (utrykning).

Med andre ord, trådstarter: Har du tatt det obligatoriske kurset bør du lære deg det grunnleggende privat dersom det er mulig med en moden sjåfør som er en dyktig lærer med et kaldt hode.

Som Max Manus sier, så er det veldig individuelt. Men så spørs det om du, TS, har lyst til å bruke 2 år på å ta lappen, som MM gjorde når han startet øvelseskjøring som 16-åring. Det er heller ikke alle som har en moden sjåfør tilgjengelig, som også har evnen til å lære bort. Det vet man at en kjørelærer har, og man er sikret god progresjon i læringen.

Hva som passer deg best, kommer derfor veldig an på hva som er viktigst for deg: få det billigst mulig eller raskest mulig. Og om du har noen som kan øvelseskjøre med deg, som er flinke til å lære bort, og som har et kaldt hode, og dermed klarer å forholde seg rolig og roe ned deg om du blir litt stressa i ulike situasjoner.

Og jeg gjentar: fordi du er over 25 år, så trenger du ikke trafikalt grunnkurs, bare førstehjelp og mørkekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Max Manus sier, så er det veldig individuelt. Men så spørs det om du, TS, har lyst til å bruke 2 år på å ta lappen, som MM gjorde når han startet øvelseskjøring som 16-åring. Det er heller ikke alle som har en moden sjåfør tilgjengelig, som også har evnen til å lære bort. Det vet man at en kjørelærer har, og man er sikret god progresjon i læringen.

Hva som passer deg best, kommer derfor veldig an på hva som er viktigst for deg: få det billigst mulig eller raskest mulig. Og om du har noen som kan øvelseskjøre med deg, som er flinke til å lære bort, og som har et kaldt hode, og dermed klarer å forholde seg rolig og roe ned deg om du blir litt stressa i ulike situasjoner.

Og jeg gjentar: fordi du er over 25 år, så trenger du ikke trafikalt grunnkurs, bare førstehjelp og mørkekjøring.

Ok. Dette visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjentar: fordi du er over 25 år, så trenger du ikke trafikalt grunnkurs, bare førstehjelp og mørkekjøring.

Tuller du? Så man antar at folk plutselig vet mye om vei og trafikk ved fylte 25? Jaja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også velge å vente med å ta førstehjelp og mørkekjøring. Eneste kravet er at man må ha tatt det før oppkjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Så man antar at folk plutselig vet mye om vei og trafikk ved fylte 25? Jaja... :)

Man er kanskje litt mer fornuftig, rolig, ansvarlig og voksen etter fylte 25. Unntak finner du selvfølgelig i alle klasser.

Vet med meg selv at jeg er mye mer voksen nå enn da jeg var 16, jeg slipper trafikalt grunnkurs

Det er også viktig å huske på at dette er et nytt krav, i gamle dager var det bare å kjøre på for 16åringer.

Det er dyrt og plenty obligatorisk nok som det er idag, så at man skal få en ørliten bonus for å ha fylt 25, ja så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er kanskje litt mer fornuftig, rolig, ansvarlig og voksen etter fylte 25. Unntak finner du selvfølgelig i alle klasser.

Vet med meg selv at jeg er mye mer voksen nå enn da jeg var 16, jeg slipper trafikalt grunnkurs

Det er også viktig å huske på at dette er et nytt krav, i gamle dager var det bare å kjøre på for 16åringer.

Det er dyrt og plenty obligatorisk nok som det er idag, så at man skal få en ørliten bonus for å ha fylt 25, ja så absolutt.

At det er for dyrt kan jeg være til dels enig i, men jeg synes vi beveger oss i feil retning når enhver idiot kan bestå førerprøven (nå mener jeg ikke at TS er det :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er for dyrt kan jeg være til dels enig i, men jeg synes vi beveger oss i feil retning når enhver idiot kan bestå førerprøven (nå mener jeg ikke at TS er det :)).

Er det virkelig så lett nå? Er du heeelt sikker på det?

Jeg vet ikke, jeg bare spør. På meg (som tar kjøretimer som "voksen" (28 år)) virker det som om kravene har blitt skrudd kraftig opp i forhold til før. (At man fort bruker 20-30000 i dag er en helt annen sak, mange bruker nok også mye mer, det er helt hårreisende for noe som er en "menneskerett")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke trafikalt grunnkurs for det meste på holdninger og sånne ting? Man er jo ganske mye mer moden som 25-åring enn som 18-åring. Og en person som har ventet med å ta lappen til h*n er over 25 er vel neppe sykelig opptatt av fart.

Dessuten er det allerede mye vanskeligere å få førerkort i Norge enn i noe annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det virkelig så lett nå? Er du heeelt sikker på det?

Jeg vet ikke, jeg bare spør. På meg (som tar kjøretimer som "voksen" (28 år)) virker det som om kravene har blitt skrudd kraftig opp i forhold til før. (At man fort bruker 20-30000 i dag er en helt annen sak, mange bruker nok også mye mer, det er helt hårreisende for noe som er en "menneskerett")

Jeg er ikke kjørelærer, så jeg kan ikke gi et korrekt svar på om det er for lett eller ei. Men det virker sånn for meg. Jeg kjenner en 20 år gammel person som nettopp fikk lappen og besto fordi sensoren ikke kunne se om personen lå riktig i kjørefilen (pga snø som dekket markeringene). Denne personen hadde allerede strøket 3 ganger pga vingling... Nå skal det legges til at jeg nekter å sitte på med den personen flere ganger fordi personen vingler som en fyllik på veien. Du nevner det også selv i innlegget - det har av en merkelig grunn blitt en menneskerett å ha sertifikatet i Norge. Hårreisende spør du meg. Alle som kjører daglig ser ukentlig personer som ikke skjønner trafikkreglene. Ihvertfall her i Oslo.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det allerede mye vanskeligere å få førerkort i Norge enn i noe annet land.

Kan du vise til noen artikler som underbygger den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til noen artikler som underbygger den påstanden?

I usa har man noen få kjøretimer før man får sertifikatet. Teorien bak det er at man uansett må lære mange ting i trafikken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I usa har man noen få kjøretimer før man får sertifikatet. Teorien bak det er at man uansett må lære mange ting i trafikken selv.

I USA får man bot og blir banket opp med batong av politiet hvis du mangler skiltlys også (ihvertfall på Cops). Med andre ord et land jeg ikke vil arve en dritt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...