kissmequick Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Jeg kjøpte ett par strømper på glassmagasinet i oslo på torsdag, og da jeg tok de ut av pakken på fredagen så så jeg at de hadde ett hull og en ganske lang raknestripe. Jeg tok de ikke på, men løp ned til butikken for å bytte de, siden jeg hadde relativt dårlig tid til jeg skulle på fest med jobben. Strømpene var ganske dyre, og damen i butikken hadde snakket lenge om at de var veldig god kvalitet som ikke raknet etc, så jeg trodde ikke det skulle være noe stort problem. Men det var det. Da jeg kom i butikken sa de at jeg ikke kunne returnere dette, at de til nød kunne ta strømpene og mitt telefonnummer, og be hun som solgte meg strømpene ringe meg en gang i neste uke. De fortalte meg at de så at strømpene ikke var brukt, men siden det ikke var en normal feil på dette merket så måtte det sendes inn til fabrikken etc før jeg kunne få noe refundasjon. Jeg ble passe sint, men jeg hadde dårlig tid, og spurte om jeg kunne kjøpe ett nytt par til redusert pris, så kunne de gjøre hva de ville med mitt par. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig. Nå lurer jeg på hva jeg skal si hvis damen i butikken gidder å ringe meg tilbake. Har jeg noen slags rett? Følte at bertene i den butikken absolutt ikke planla å gjøre noe som helst egentlig, og angrer litt på at jeg ikke brettet strømpene pent tilbake i pakken og byttet pga størrelse eller noe. Enden på visa var at jeg dro til steen og strøm og kjøpte ett par like strømper der siden jeg ikke ville bruke 800 kroner i en butikk som behandlet meg som noe som katta hadde dratt inn. Ble litt susete skrevet, passe gretten på butikken, på steen og strøm fortalte de meg at de hadde fått reklamasjoner på denne typen strømper pga en svakhet med noe båndstæsj, og at de ville returnert dette, men er dette kun opp til hver enkelt butikk? Jeg vil legge til at jeg har jobbet i butikk selv, og var absolutt ikke noe truende eller uhøflig. Jeg smilte pent og forsøkte å skape en dialog hele veien^.^
*Numi* Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Jeg skulle bytte et smykke en gang som gikk istykker under transport i smykkeesken sin. Før jeg kunne få noe som helst tilbake måtte de sende det inn til smykkeleverandøren, få det reparert og slikt og først da fikk jeg byttet det da jeg også hadde byttelapp siden det var en gave. Butikken har ikke plikt til å gi deg ny vare der og da, visst. Varen må inn for å finne ut om det er rettmessig grunn for reklamasjon etc. Du kan jo lese litt om reklamasjon ved å google det.
Gjest Coarvi Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Ja, du har rett på ny vare/pengene tilbake, men litt tålmodighet må du kunne ha. Du får bare mase på dem igjen til uka. Og du har vel kvittering?
kissmequick Skrevet 1. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2009 Jeg ga fra meg kvitteringen med strømpene. Skjønner at noen ting tar tid, var vel mer det at jeg fikk en relativt sterk følelse av at de ikke hadde tenkt å gjøre noen ting som plaget meg, kombinert med det å måtte ut med 400 kroner ekstra siste uke før lønn >.> Da jeg jobbet i butikk og noen kom med reklamasjoner på varer som ikke var brukt, bare åpnet, så byttet vi bare uten spørsmål, og sendte varen inn til leverandør etterpå. Er vel forskjeller fra butikk til butikk.
*Numi* Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Jeg ga fra meg kvitteringen med strømpene. Skjønner at noen ting tar tid, var vel mer det at jeg fikk en relativt sterk følelse av at de ikke hadde tenkt å gjøre noen ting som plaget meg, kombinert med det å måtte ut med 400 kroner ekstra siste uke før lønn >.> Da jeg jobbet i butikk og noen kom med reklamasjoner på varer som ikke var brukt, bare åpnet, så byttet vi bare uten spørsmål, og sendte varen inn til leverandør etterpå. Er vel forskjeller fra butikk til butikk. De skulle gitt deg en ny "kvittering" slik at du har et bevis på at de har tatt strømpene du har kjøpt for å vurdere reklamasjon. Mener du at du ikke fikk noe som helst bevis på at du gav fra deg strømpene og at du også gav fra deg kvitteringen?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Hei! Jeg mener ikke å kuppe tråden, men siden man (eller jeg iallefall) alltid har måttet gi fra meg kvitteringen når jeg har returnert noe, kan man be om en ny kvittering på varen man da får med seg? I tilfelle det er noe galt med den også, mener jeg.. noen som vet?
kissmequick Skrevet 2. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2009 De skulle gitt deg en ny "kvittering" slik at du har et bevis på at de har tatt strømpene du har kjøpt for å vurdere reklamasjon. Mener du at du ikke fikk noe som helst bevis på at du gav fra deg strømpene og at du også gav fra deg kvitteringen? Jeg fikk ingen ny kvittering eller noe av det slaget, de fikk mitt telefonnummer og jeg fikk beskjed om at hun som solgte meg de skulle ringe en gang i neste uke. Det var tydeligvis hennes ansvar siden hun solgte de eller noe. Vet ikke jeg, men de var ikke særlig hyggelige :-/
*Numi* Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Jeg fikk ingen ny kvittering eller noe av det slaget, de fikk mitt telefonnummer og jeg fikk beskjed om at hun som solgte meg de skulle ringe en gang i neste uke. Det var tydeligvis hennes ansvar siden hun solgte de eller noe. Vet ikke jeg, men de var ikke særlig hyggelige :-/ Det var nok dumt av deg å ikke få med noe bevis på at de tok varen når du gav den fra deg. Nå har du jo ikke lenger noe bevis på at du har kjøpt dem i det hele tatt, om det viser seg at de aldri ringer. Da blir det deres ord mot ditt. Om ikke du betalte med kort da. Da kan jo evt en kontoutskrift hjelpe deg om du velger å kontakte forbrukerombudet. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at det er butikkens rett oppføre seg slik mot kunder. Så klart ikke. Det er forkastelig hvis de skulle glemme det bort og aldri ringe og nekte for at du har kjøpt strømpene. Men - det kan skje. Og da er det verst for deg om du sitter der uten noe bevis for at kjøpet har funnet sted.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Enden på visa var at jeg dro til steen og strøm og kjøpte ett par like strømper der siden jeg ikke ville bruke 800 kroner i en butikk som behandlet meg som noe som katta hadde dratt inn. Du kjøper ikke strømper til 800 kroner?
kissmequick Skrevet 3. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2009 Jeg kjøper strømper til 400, rett og slett fordi de varer lenger enn ut av døra hvis jeg går ut. Det er billigere å kjøpe ett par dyrere strømper enn ti billige, og mer miljøvennlig^-^ Men ikke om jeg kjøper strømpene mine der lenger da. Samme merke, annen butikk
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 (endret) Det er billigere å kjøpe ett par dyrere strømper enn ti billige, Ja, hvis de holder i fem kvelder. Men det gjør de kanskje? Du svarer iallfall på en ordentlig måte til gjesten som spurte deg Endret 3. november 2009 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Det var nok dumt av deg å ikke få med noe bevis på at de tok varen når du gav den fra deg. Nå har du jo ikke lenger noe bevis på at du har kjøpt dem i det hele tatt, om det viser seg at de aldri ringer. Da blir det deres ord mot ditt. Nå tror jeg du overdriver litt. Sjansen for at den butikkansatte kommer til å gjøre seg til en løgner for et par strømpebukser, er veldig liten. Ingen vits å ta sorgene på forskudd.
*Numi* Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 Nå tror jeg du overdriver litt. Sjansen for at den butikkansatte kommer til å gjøre seg til en løgner for et par strømpebukser, er veldig liten. Ingen vits å ta sorgene på forskudd. Nei, men det kan glemmes bort da. Jeg bare presiserte viktigheten av å sørge for at man alltid har med seg bevis på å ha kjøpt noe, også når man har levert det inn til reklamasjon uten at det har blitt gjort opp enda. Greit å huske på til siden, mener nå jeg.
Helen Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Tråden er ryddet iht. KGs regler. Helen, mod.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #15 Skrevet 4. november 2009 Jeg ga fra meg kvitteringen med strømpene. Skjønner at noen ting tar tid, var vel mer det at jeg fikk en relativt sterk følelse av at de ikke hadde tenkt å gjøre noen ting som plaget meg, kombinert med det å måtte ut med 400 kroner ekstra siste uke før lønn >.> Da jeg jobbet i butikk og noen kom med reklamasjoner på varer som ikke var brukt, bare åpnet, så byttet vi bare uten spørsmål, og sendte varen inn til leverandør etterpå. Er vel forskjeller fra butikk til butikk. ga fra deg kvitteringen? halooooo Du skule ikke gitt deg. Om du hadde gått på rema og jøpt strømper der,så er jeg sikker påa t ingen hadde sett forskjell. 400 kr for strømper? Det står iallefall ikke på pengene skjønner jeg
Tante Skrevet 4. november 2009 #16 Skrevet 4. november 2009 Jeg synes det er veldig rart at du ikke fikk nye strømper. Nei, butikken har ikke automatisk plikt til å gi deg ny vare, når de kan reparere den gamle, men det skal vel litt til å reparere hullete strømper? for meg virker dette som slett service, og det er ekstra overraskende når det er snakk om strømper til 400,-. Jeg ville ihvertfall aldri ha kjøpt samme merket igjen, om damen lover at disse er slitesterke og ikke får hull og så viser det seg at de har hull allerede i pakka.
Gjest Agurkolat Skrevet 4. november 2009 #17 Skrevet 4. november 2009 ga fra deg kvitteringen? halooooo Du skule ikke gitt deg. Om du hadde gått på rema og jøpt strømper der,så er jeg sikker påa t ingen hadde sett forskjell. 400 kr for strømper? Det står iallefall ikke på pengene skjønner jeg Hun kjøpte vel strømpene pga. kvalitet, fordi de varer lengre enn strømper fra Rema og er sikkert bedre og gå med.
Kaktusen Skrevet 4. november 2009 #18 Skrevet 4. november 2009 (endret) Hei! Jeg mener ikke å kuppe tråden, men siden man (eller jeg iallefall) alltid har måttet gi fra meg kvitteringen når jeg har returnert noe, kan man be om en ny kvittering på varen man da får med seg? I tilfelle det er noe galt med den også, mener jeg.. noen som vet? [/quoDer Der jeg jobber tar vi en kopi av kvitteringen til kunden som har returnert noe så får kunden kviteringen på den returnerte varen og på den nye varen. Man kan å lete opp kvitteringen bare man har dato og ca klokkeslett. Endret 4. november 2009 av Kaktusen
Tante Skrevet 4. november 2009 #19 Skrevet 4. november 2009 Er jo veldig enkelt, om du har gitt fra deg både kvittering og vare har du egentlig ikke noe bevis for at du faktisk har vært der og handlet noe som helst, og butikkpersonalet kan jo bare nekte. Regel nr.1: Ingen kvittering, ingen rettigheter. Gjelder alltid, ikke bare her.
Gjest Coarvi Skrevet 4. november 2009 #20 Skrevet 4. november 2009 Regel nr.1: Ingen kvittering, ingen rettigheter. Gjelder alltid, ikke bare her. Så enkelt er det ikke. Kvittering er ikke nødvendig hvis du på annen måte kan bevise kjøpet, f.eks med en utskrift fra nettbanken hvis du har betalt med kort. Og jada, det er "dumt" å gå fra seg kvitteringa, men det er likevel ganske normalt. Jobbet tidligere i butikk med dyre varer, og vi måtte også ta inn kvitteringa hvis det kom en reklamasjon som vi ikke kunne rette på med en gang. Det gikk ikke an å gi kunden noen annen kvittering tilbake, annet enn ved å skrive en lapp og signere på at man hadde tatt imot varen, blablabla. Det var nå forøvrig ingen som ba om å få en kvittering tilbake heller. Dette var ALDRI noe problem hos oss, vi var selvfølgelig proffe nok til å ikke glemme reklamasjonen, og å faktisk ta kontakt med kunden så snart vi visste noe mer. Så greit nok, TS sliter hvis butikken er teit, men det er jo godt mulig at butikken faktisk kommer til å følge saken opp, som enhver seriøs bedrift bør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå