Gå til innhold

Månedlige utgifter - hvor mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 6 annenhver uke, og 4 annenhver uke, dvs 2 voksne og tilsammen 4 barn ( men 2 av barna bor her bare annenhver uke.)

Jeg lurer på hva andre familier bruker i faste utgifter pr mnd, dvs utgifter på mat, strøm, renhold, transport, kommunale avgifter, lisenser, abonnementer.. pr mnd? Holder utgifter til klær, aktiviteter, helse, lån utenfor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marita_*
Skrevet

Litt merkelig spørsmål...det meste av dette kommer jo an på deres egen situasjon!

Strøm: Hvor i landet bor du? Leilighet eller enebolig? Hvor stor? Hvor gammel? Oppvarming/varmtvann inkludert i fellesutgiftene (leilighet)?

Kommunale avgifter: Samme som over.

Renhold: Hæ? Vaskemidler? Eller skal dere ha hushjelp?

Transport: Har dere alle månedskort på trikken, eller bor dere landlig til og har behov for flere biler, og eventuelt lange avstander til butikk og jobb?

Lisenser: Èn NRK-lisens per husstand. Hvilke andre lisenser tenker du på?

Abonnementer: Dette kan jo være null, eller tusenvis i måneden om dere abonnerer på flere aviser og tidsskrifter. Det kommer jo helt an på økonomi og interesser!

Skrevet
Vi er en familie på 6 annenhver uke, og 4 annenhver uke, dvs 2 voksne og tilsammen 4 barn ( men 2 av barna bor her bare annenhver uke.)

Jeg lurer på hva andre familier bruker i faste utgifter pr mnd, dvs utgifter på mat, strøm, renhold, transport, kommunale avgifter, lisenser, abonnementer.. pr mnd? Holder utgifter til klær, aktiviteter, helse, lån utenfor.

Jeg skjønner at du ønsker et gjennomsnitt...

Ok, familie på 4, liten enebolig.

Mat og husholdning: ca 6000 pr mnd

Renhold: inkludert i husholdningsbudsjettet

Strøm: ca 1000 kr mnd

Transport: ca 1000 kr mnd i bensin, og 240 kr mnd til kollektivtransport

Kommunale avgifter: ca 1000 kr mnd

Lisenser: ca 400 kr mnd, dekker tv-lisens, kabeltv, og dekoderleie

Abbonementer: ca 250 kr mnd til internett, ca 350 kr mnd telefon/mobiltelefor

I tillegg har vi vedfyring, som gir en utgift på ca 300 kr mnd i tillegg til strøm.

Skrevet

familie på 4, stor enebolig.

Mat og husholdning: ca 10.000 pr mnd

Transport: ca 2500 kr mnd i bensin

Lisenser: 500 kr mnd,

Abbonementer: ca 400 kr mnd til internett, 500 kr mnd telefon/mobiltelefoner

I tillegg har vi vedfyring, handlet ved for vinteren for 6000,-

aktiviteter barn : 3000,- pr halvår

Abonnemang donald og topp : 2000 pr år (?)

Klær og sko kommer i tillegg...

Gjest Gjest_Litjpia_*
Skrevet
familie på 4, stor enebolig.

Mat og husholdning: ca 10.000 pr mnd

Transport: ca 2500 kr mnd i bensin

Lisenser: 500 kr mnd,

Abbonementer: ca 400 kr mnd til internett, 500 kr mnd telefon/mobiltelefoner

I tillegg har vi vedfyring, handlet ved for vinteren for 6000,-

aktiviteter barn : 3000,- pr halvår

Abonnemang donald og topp : 2000 pr år (?)

Klær og sko kommer i tillegg...

Jeg er stort sett enig, men syns kr 1000 i mnd for strøm høres lite ut. Vi er en familie på 4 som bor i et lite rekkehus (110 kvm) og vi bruker mer enn det på strøm. Jeg har bodd i en mellomstor enebolig før (170 kvm), og hadde da litt over kr 2000 pr mnd (i snitt) i strømutgifter.

Skrevet

TS

:) var bare ute etter et slags gjennomsnitt..

Vi bor i en stor, gammel enebolig, fyrer med olje, full tank koster 20 000 og varer litt over et halvt år.

I tillegg kommer strøm, har ikke regnet over hvor mye.

Ved til vinteren: kjøper for noen tusen kroner.

Med abonnementer så mener jeg mobil telefoner, internett og aviser...

Transport: bruker kun en bil, relativt lite, fram og tilbake på barnas aktiviteter.

Barnas aktiviteter : her går det sikkert noen tusen...

Renhold: vaskehjelp 4 timer i uken

Oppsummering: jeg har tenkt å sette opp et budsjett for å se hvor pengene forsvinner, har inntrykk av at vi bruker langt mer på faste utgifter enn venninner og kolleger, derfor var jeg nysjerrig på hva som er vanlig og ønsker å se hvor vi kan kutte. Vi bor i en større by midt i landet, og handler på nærbutikk, som sikkert er dyrere enn kjøpesentrene, men som fører en del lokalt produsert mat. Det er vel ikke mye å spare på matbudsjettet, for mat må man jo ha...?

TS

Skrevet
TS

:) var bare ute etter et slags gjennomsnitt..

Vi bor i en stor, gammel enebolig, fyrer med olje, full tank koster 20 000 og varer litt over et halvt år.

I tillegg kommer strøm, har ikke regnet over hvor mye.

Ved til vinteren: kjøper for noen tusen kroner.

Med abonnementer så mener jeg mobil telefoner, internett og aviser...

Transport: bruker kun en bil, relativt lite, fram og tilbake på barnas aktiviteter.

Barnas aktiviteter : her går det sikkert noen tusen...

Renhold: vaskehjelp 4 timer i uken

Oppsummering: jeg har tenkt å sette opp et budsjett for å se hvor pengene forsvinner, har inntrykk av at vi bruker langt mer på faste utgifter enn venninner og kolleger, derfor var jeg nysjerrig på hva som er vanlig og ønsker å se hvor vi kan kutte. Vi bor i en større by midt i landet, og handler på nærbutikk, som sikkert er dyrere enn kjøpesentrene, men som fører en del lokalt produsert mat. Det er vel ikke mye å spare på matbudsjettet, for mat må man jo ha...?

TS

Fyringen hørtes fryktelig dyrt ut?! 20.000 for et halvt år? Det er jo over tre tusen kr i måneden - så har dere ved- og strømutgifter ved siden av.. Oi!

Vaskehjelp hver uke.. det drar vel sikkert også litt penger? De fleste jeg kjenner som har vaskehjelp har dette annenhver uke - og tar støvsugeren fatt selv resten :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...