Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Er det mye rimerligere å kjøpe ringer i utlandet? Jeg vet at USA er mye rimeligere, men jeg liker ikke å kjøpe så dyre ting på internett så jeg tenkte f.eks. hos gullsmeder i GB, tyskland, danmark, sverige etc? Tenkte spesielt på diamantringer 1-1,5 karat.
lilleGrethe Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Kursen med Britiske pund er veldig gunstig for øyeblikket, dessuten er momsen lavere enn i de fleste andre EU-land (15% frem til nyttår, 17.5% etter nyttår). Dessuten er prisnivået generelt lavere enn i Norge. Du kan f.eks. sjekke Goldsmiths , H.Samuel og Ernest Jones Disse finnes på de fleste kjøpesentere, og har god kvalitet til greie priser.
Ebano Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Det er mulig å spare en del. Men husk at gull- og diamantprisene er relativt like verden over. Så det er mest å spare på konstandene for arbeidet med ringen (samt noe på valutakurs). Ikke alltid lett å kjøpe ring i utlandet da det krever en god del forarbeid å finne en seriøs forhandler. Diamanten(ne) må selvsagt ha internasjonalt sertifikat (ikke alle er like mye til å stole på). Og forhandleren må kunne bekrefte at han/hun ikke selger "conflict diamonds". Diamondfacts FN om konflikt diamanter Og styr unna kjedebutikker de bruker minst mulig gull (sjelden 18 kt) og billigst mulig diamanter. Her i Norge selges det store dårlige diamanter, en stor diamant av dårlig kvalitet ser overhode ikke like fin ut som en mindre av god kvalitet (og cut!!!) Så sats på en diamantspesialist enten i Norge (Langgaard) eller i et annet land. Og billig blir aldri en ring med så stor diamant.
lilleGrethe Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Der har jeg annen erfaring enn deg, Ebano. De butikkene jeg nevner har flere ulike karater og god kvalitet diamanter. Min ring er fra Goldsmiths den er 18 karat hvitt gull med diamanter. De krever garanti fra sine leverandører at diamantene er konflikt-frie (se her), dette gjelder såvidt jeg vet de andre jeg nevner også. De har også policy på diamantenes kvalitet, så jeg ser ingen grunn til å styre unna disse. Prisene ligger på nett, så du kan jo enkelt sammenligne med hva du ser i butikker i Norge.
Max Magnus Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Tenkte spesielt på diamantringer 1-1,5 karat. Amsterdam er Europas diamanthovedstad. Det kryr av både store og små butikker der. Har dessverre ikke noen å anbefale siden jeg ikke har kjøpt noen ringer der enda.
Gjest Bond Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Amsterdam er Europas diamanthovedstad. Det kryr av både store og små butikker der. Har dessverre ikke noen å anbefale siden jeg ikke har kjøpt noen ringer der enda. Trodde Antwerp var det?
Max Magnus Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 (endret) Trodde Antwerp var det? Jeg er ikke sikker. Bare noe jeg har hørt. Edit: Kjapt søk på nettet gav meg følgende info: Buying a diamond in Amsterdam is a very special occasion, as the city has been a world centre for the diamond trade since the 16th century. http://netherlands-travel.suite101.com/art...s#ixzz0VqkbA5PM Vi var på omvisningen hos disse sist vi var i Amsterdam: http://www.costerdiamonds.com/en One of the oldest diamond factories in Amsterdam, Coster was founded in 1840. In 1852, Prince Albert, queens Victoria's consort, honored the company by giving them the task of repolishing the enormous Koh-i-Noor diamond, which is one of treasures of the British crown jewels. Ellers kan man lese om diamanter fra Amsterdam her: http://www.amsterdam.info/diamonds/ Endret 4. november 2009 av Max Magnus
lilleGrethe Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Men kursen med Euro er jo ikke akkurat gunstig. Med mindre man er ute etter noe helt spesielt, og vil gamble på å finne butikken som har det, ville jeg ikke reist dit på måfå.
Susan Sto Helit Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Nå er det noen år siden jeg giftet meg. Og kursene er vel bedre nå enn da. Vi kjøpte ringer i Hellas, og betalte vel ca halvparten for dem, i forhold til en helt enkel glatt gullring i Norge. God gullkvalitet også. Men det var jo ikke med diamant da, og vi var jo uansett der på ferie, så vi så jo ringene før vi betalte dem.
lilleGrethe Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Nå er det noen år siden jeg giftet meg. Og kursene er vel bedre nå enn da. Vi kjøpte ringer i Hellas, og betalte vel ca halvparten for dem, i forhold til en helt enkel glatt gullring i Norge. God gullkvalitet også. Men det var jo ikke med diamant da, og vi var jo uansett der på ferie, så vi så jo ringene før vi betalte dem. Det kommer an på hvilken valuta det er snakk om. Euroen står i 8.434 for øyeblikket, mens den tradisjonelt har vært lavere enn dette, bortsett fra det siste året og korte perioder i 1999 og 2004. Så sannsynligvis var kursen bedre da du kjøpte deres ringer.
Gjest Bond Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 (endret) Jeg er ikke sikker. Bare noe jeg har hørt. Blir vel litt offtopic men det er nok Antwerp som er verdenssenter egentlig, noe som absolutt ikke betyr at man ikke finner mye i Amsterdam Omtrent 80% av verdens rå diamanter og 50% av alle diamanter blir solgt og kjøpt i Antwerp Så om jeg hadde vært i Antwerp selv, hadde jeg absolutt vurdert å kjøpe derfra. Men vet ikke hvor mye penger det er å spare, tenker bare at man kan sannsynligvis få noe av høy kvalitet og forhåpentligvis bra kontrollert iht blod-diamanter og sånt Endret 4. november 2009 av Bond
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Sett deg godt inn i hvordan en graderer diamanter før du reiser, og unngå diamanter sertifisert i india, israel og australia (blant annet). Gradering av diamanter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå