Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Jeg har hørt "rytker"om at noen av dem som har prøvd seg med dette, har fått seg en meget ubehagelig opplevelse. Det jeg lurer på, er om dette er noe som virkelig er sant, eller om det bare er andekoter og skrekkhistorier uten rot i virkeligheten? Selvsagt er det vanskelig for noen å kunne svare 100% sikkert på dette, men jeg vil veldig gjerne ha noen tanker, meninger etc. rundt emnet. Og dersom det virkelig er slik at det er sant at noen har fått ubehagelige opplevelser etter å ha drevet med dette: Hva slags opplevelser har dette vært, og kan man vite om det er grunnet quriliabrettet eller ens egen "tro/overtro"?
Skvaldersjura Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Jeg har hørt "rytker"om at noen av dem som har prøvd seg med dette, har fått seg en meget ubehagelig opplevelse. Det jeg lurer på, er om dette er noe som virkelig er sant, eller om det bare er andekoter og skrekkhistorier uten rot i virkeligheten? Selvsagt er det vanskelig for noen å kunne svare 100% sikkert på dette, men jeg vil veldig gjerne ha noen tanker, meninger etc. rundt emnet. Og dersom det virkelig er slik at det er sant at noen har fått ubehagelige opplevelser etter å ha drevet med dette: Hva slags opplevelser har dette vært, og kan man vite om det er grunnet quriliabrettet eller ens egen "tro/overtro"? Emnet er veldig "ubehagelig", både for vitenskaps folk, og troens folk. Jeg har selv aldri hatt noen erfaring med "brettet", men har i likhet med deg bare "hørt rykter", eller fått fortalt om ting på annenhånds basis. Det ville forundre meg om noen innen vitenskapen tok dette seriøst, og også om noen fra JV, eller andre trosrettninger ville "teste" det. I så fall skulle jeg likt å overvære "seansen" :gjeiper:
LilleCanCan Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Hehe, det florerer av skremmende historier rundt ouijabrettet. Selv har jeg bare positive erfaringer. Har aldri opplevd at glasset sprekker, eller fyker veggimellom. Har derimot opplevd at det rører seg ekstremt raskt, og merket energi i glasset, men sånn skal det jo være. Jeg vil tro de ubehagelige opplevelsene kommer av at de velger å kommunisere med en ånd de ikke vet hvem er. Hvis jeg bruker brettet lar jeg kun kjente ånder komme igjennom. Aldri ola Nordmann som jeg ikke har møtt. Har da ingen interesse av å få budskap av en som jeg ikke aner hvem er. Kommer det en ånd som er ukjent ber jeg den ånden dra. Kommer det ikke igjennom noen kjente, så er det ingen vits å sitte der å snakke. La oss si en ukjent ånd får lov å kommunisere med meg med brettet som verktøy, så er ikke den ånden noe bevis på noen ting egentlig, og ånden kan godt finne på å tulle og "lime" seg på frykten til personen som bruker brettet. Det handler og om hvordan man formulerer spørsmålene. Åndene tar deg bokstavelig i det du sier, så det gjelder å tenke ut gode spørsmål før man starter. Gjør man ikke det, kan man så klart bli skremt. Og en annen ting.. Ikke spør om ting du ikke vil vite. Det er rykter som: ikke spør om gud. Hvorfor ikke? Og et annet rykte... ikke spør om døden. her må jeg si meg enig, hehe.
Skvaldersjura Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Tja... Kanskje vi kunne utfordre ateistene og vitenskapen til å svare hva de mener om dette?
Gjest VinglePetter Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 (endret) Tja... Kanskje vi kunne utfordre ateistene og vitenskapen til å svare hva de mener om dette? Det finnes ingen ting annet enn andektoter som beskriver dette fenomenet på noe annen måte enn tull og pølsevev. På samme måten som spøkelser, ånder, tannfeen og julenissen. Endret 2. november 2009 av VinglePetter
Skvaldersjura Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Det finnes ingen ting annet enn andektoter som beskriver dette fenomenet på noe annen måte enn tull og pølsevev. På samme måten som spøkelser, ånder, tannfeen og julenissen. Ja, - nå hadde vi ikke ventet annet fra deg da, vinglis - men spørsmålet er; tør du å prøve detta???
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Det finnes ingen ting annet enn andektoter som beskriver dette fenomenet på noe annen måte enn tull og pølsevev. På samme måten som spøkelser, ånder, tannfeen og julenissen. Så det er feil at det finnes personer som har havnet på psykreatrisk avdeling med akutte problemer etter å ha holdt på med dette? Jeg spør ikke for å være uforskammet, altså, men fordi jeg er nysgjerrig.
Gjest VinglePetter Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Så det er feil at det finnes personer som har havnet på psykreatrisk avdeling med akutte problemer etter å ha holdt på med dette? Jeg spør ikke for å være uforskammet, altså, men fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har hørt historier om dette. Og hvis historiene virkelig er sanne, hvordan vet vi at det er en direkte sammenheng? Folk har da havnet på psykiatrisk avdeling uten å ha drevet med det okkulte.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Jeg har hørt historier om dette. Og hvis historiene virkelig er sanne, hvordan vet vi at det er en direkte sammenheng? Folk har da havnet på psykiatrisk avdeling uten å ha drevet med det okkulte. De sier i alle fall selv at de fikk meget ubehagelige opplevelser i forbindelse med at de drev med dette.
Gjest VinglePetter Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 De sier i alle fall selv at de fikk meget ubehagelige opplevelser i forbindelse med at de drev med dette. Ja, fordi du tror på historiene som er blitt fortalt?
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Ja, fordi du tror på historiene som er blitt fortalt? Men er det så sannsynelig at alle disse menneskene bare lyver? Det virker jo rimelig absurd å "skryte på seg"noe slikt, det er du vel enig i?
Skvaldersjura Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Jeg har hørt historier om dette. Og hvis historiene virkelig er sanne, hvordan vet vi at det er en direkte sammenheng? Folk har da havnet på psykiatrisk avdeling uten å ha drevet med det okkulte. Sier du dette ut fra en ateistisk overbevisning, eller fordi du synes det mangler vitenskapelige bevis? Jeg kjenner en pasient som ble innlagt fordi vedkommende var overbevist om at Golfen som stod parkert nedi gata flirte av seg når h*n gikk forbi. Om vedkommende drev med okkultisme vites ikke, men om dette var sant var det uansett å betrakte som overnaturlig. Skulle du ikke likt og teste dette, for å se om det finnes en direkte sammenheng???
ilcrappo Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Tja... Kanskje vi kunne utfordre ateistene og vitenskapen til å svare hva de mener om dette? Jeg tror nok at du vet godt hva vi mener om dette .
Skvaldersjura Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Jeg tror nok at du vet godt hva vi mener om dette . Så finn deg et brett da!?? Få se om du er så tøff i sneipen?
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 Sier du dette ut fra en ateistisk overbevisning, eller fordi du synes det mangler vitenskapelige bevis? Jeg kjenner en pasient som ble innlagt fordi vedkommende var overbevist om at Golfen som stod parkert nedi gata flirte av seg når h*n gikk forbi. Om vedkommende drev med okkultisme vites ikke, men om dette var sant var det uansett å betrakte som overnaturlig. Skulle du ikke likt og teste dette, for å se om det finnes en direkte sammenheng??? Men akkurat det høres jo mer ut som et eksempel på vrangforestillinger? Man kan som kjent innbille seg mye rart i forbindelse med f.eks. psykoser, men da er vi jo over i et ganske annet emne.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 Så finn deg et brett da!?? Få se om du er så tøff i sneipen? Tror du virkelig at noen er redde for å prøve dette?
Mann 42 Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 (endret) Tja... Kanskje vi kunne utfordre ateistene og vitenskapen til å svare hva de mener om dette? Har ikke noe tro på det. Blant annet fordi det er gjort noen interessante blindtester av det. Beklageligvis kan jeg ikke komme med en link eller dokumentasjon akkurat nå, men jeg kan beskrive forsøket. Som du kanskje vet, så er påstanden at Quija-brett (eller hva det heter) er bindeledd til det hinsidige, og at åndene på et eller annet vis manipulerer brettet. Dette støttes av at man kan få intelligible resultater også hvis alle deltakerne i en seanse får bind for øynene. Men dersom man SNUR brettet etter at deltakerne har fått på seg bindet, blir det bare tull. Noe som indikerer at deltakerne SELV står for manipulasjonen, og at det dreier seg om et kollektivt fenomen. Siden alle har fingeren på glasset eller pekeren, vil ingen selv ha en opplevelse av annet enn at den blir flyttet av noe annet, og opplever ikke seg selv som handlende i sammenhengen. Men selv et lett press vil kunne påvirke bevegelsen. Og at folk havner på psykiatrisk avdeling? De kan vel saktens få kraftig angst dersom de tror at de har hatt kontakt med demoner eller de døde. Og under påvirkning av kraftig angst, kan man få mange slags skremmende opplevelser, også av dagligdagse ting. Endret 3. november 2009 av Mann 42 1
ilcrappo Skrevet 3. november 2009 #18 Skrevet 3. november 2009 Så finn deg et brett da!?? Få se om du er så tøff i sneipen? Skaff et brett så stiller jeg opp!
Étaín Skrevet 4. november 2009 #19 Skrevet 4. november 2009 Har ikke noe tro på det. Blant annet fordi det er gjort noen interessante blindtester av det. Beklageligvis kan jeg ikke komme med en link eller dokumentasjon akkurat nå, men jeg kan beskrive forsøket. Som du kanskje vet, så er påstanden at Quija-brett (eller hva det heter) er bindeledd til det hinsidige, og at åndene på et eller annet vis manipulerer brettet. Dette støttes av at man kan få intelligible resultater også hvis alle deltakerne i en seanse får bind for øynene. Men dersom man SNUR brettet etter at deltakerne har fått på seg bindet, blir det bare tull. Noe som indikerer at deltakerne SELV står for manipulasjonen, og at det dreier seg om et kollektivt fenomen. Siden alle har fingeren på glasset eller pekeren, vil ingen selv ha en opplevelse av annet enn at den blir flyttet av noe annet, og opplever ikke seg selv som handlende i sammenhengen. Men selv et lett press vil kunne påvirke bevegelsen. Og at folk havner på psykiatrisk avdeling? De kan vel saktens få kraftig angst dersom de tror at de har hatt kontakt med demoner eller de døde. Og under påvirkning av kraftig angst, kan man få mange slags skremmende opplevelser, også av dagligdagse ting. Ingen link til dokumentasjon? Hvorfor skal vi tro på det da, bare fordi du sier du har lest det? Nok om det, det var bare et lite sleivspark til deg som selv forlanger dokumentasjon for alle påstander. Det er veldig lett å se om glasset blir presset av en av deltakerne - prøv selv med egen finger. Det minste lille press vil gjøre huden under neglen på gjeldende finger rosa. Så med mindre en av deltakerne har på seg dekkende neglelakk eller hansker, så burde det være en grei sak å sjekke hvem som dytter.
Zzyzx Skrevet 4. november 2009 #20 Skrevet 4. november 2009 Tja... Kanskje vi kunne utfordre ateistene og vitenskapen til å svare hva de mener om dette? Jeg kan svare, jeg har nemlig prøvd. Mange ganger. Jeg har faktisk vært svært så interessert i både dette og mye annet. Er det ennå, men med en "litt" annen innfallsvinkel. Jeg hadde en rimelig skummel episode en gang for lenge siden, der vi faktisk fikk svar på ting vi virkelig ikke trodde var mulig. Jeg var pissredd i flere dager etterpå. Men det har ikke skjedd noe annet, langt derifra. Nå hører det også med til historien at akkurat den gangen der, den ene gangen vi faktisk trodde det var sant, da var det avtalt spill mellom et par moroklumper. Går forresten fint an å flytte på glasset uten å legge så press på det at det synes på fingrene, trikset er at alle "drar" ubevisst i samme retning, noe som forsterkes etter at det begynner å dannes ord og man blir sikrere på hva ordet til slutt skal bli. Derren Brown gjør jo dette med hele bord, det er ganske morsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå