venus_ Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Noen som vet hvor mye av lånet jeg får omgjort til stipend når jeg har fått fullt lån, men bare fullfører så jeg får 10 eller 20 studiepoeng?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Hvis du kommer med litt mer informasjon, kan jeg prøve å svare deg... Altså, hvor mange studiepoeng er det du har fått lån til å ta, for eksempel? Har du bare strøket på eksamen, eller ombestemt deg og avsluttet studiet helt? Eller tar du et avbrekk i studiet nå, og fortsetter med det du egentlig har fått lån til senere? Isåfall, når? Tror disse tingene har noe å si.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Det har ikke noe å si i første omgang, gjest 21:04. Har du fått fullt lån og kun tar ti studiepoeng får du 1/3 av utdanningsstipendet omgjort fra lån til stipend. Satsene for stueieår 09/10 er at utdanningstipendet per semester (ved fullt studielån) er 17520,- Tar du kun 10 stp blir kun 5840,- omgjort. Hvis du neste semester også får full støtte, og så tar 50 stp så får du da full omgjøring (altså omgjøring både for det semesteret, og for de siste 20 stp som du egentlig skulle tatt semesteret før)
venus_ Skrevet 1. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2009 Jeg har fått fullt lån og skulle egentlig ta 30 studiepoeng dette semesteret. Jeg har ingen studiepoeng fra før, og kommer ikke til å fortsette neste semester.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Det har ikke noe å si i første omgang, gjest 21:04. Har du fått fullt lån og kun tar ti studiepoeng får du 1/3 av utdanningsstipendet omgjort fra lån til stipend. Satsene for stueieår 09/10 er at utdanningstipendet per semester (ved fullt studielån) er 17520,- Tar du kun 10 stp blir kun 5840,- omgjort. Hvis du neste semester også får full støtte, og så tar 50 stp så får du da full omgjøring (altså omgjøring både for det semesteret, og for de siste 20 stp som du egentlig skulle tatt semesteret før) Men får man fullt støtte for neste semester også da, om man ikke har fullført det man fikk støtte til opprinnelig? Kommer det an på om man har fått støtte til å ta en grad ellernoe sånt? Har et spørsmål til jeg håper du kan svare på, virker som du kan dette For å se om jeg skjønner deg rett: Om man har fått full støtte til å ta 30 studiepoeng for høstsemester (kr 17520), og man fullfører og får alle 30 studiepoengene, får man omgjort alle 17520? Det er vel ikke mulig? Hvordan klarer man å samle seg opp studielån på mange 100 000 etter endt utdannelse da?
venus_ Skrevet 2. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2009 Nei, då får ikke omgjort alt. Tror det er ca 40% av utdanningsstipendet som blir omgjort om du består alle eksamene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Men får man fullt støtte for neste semester også da, om man ikke har fullført det man fikk støtte til opprinnelig? Kommer det an på om man har fått støtte til å ta en grad ellernoe sånt? Har et spørsmål til jeg håper du kan svare på, virker som du kan dette For å se om jeg skjønner deg rett: Om man har fått full støtte til å ta 30 studiepoeng for høstsemester (kr 17520), og man fullfører og får alle 30 studiepoengene, får man omgjort alle 17520? Det er vel ikke mulig? Hvordan klarer man å samle seg opp studielån på mange 100 000 etter endt utdannelse da? Man kan ligge på 60 stp på etterskudd før støtten fra Lånekassen kuttes. Er du mer forsinket enn dette stoppes støtten, og man må ta fag og havne innenfor grense før man kan få støtte igjen. Det er helt riktig som venus_ skriver, får man full støtte får man 40% av støtten fra Lånekassen omgjørt til stipend ved bestått eksamen tilsvarende fulltidstudie. Beløpet på 17520,- er imidlertid stipendandelen, og er dette beløpet man får omgjort. Den totale støtten fra Lånekassen hvert semester er 43800,- Som borteboende fulltidsstudent (høyere utdanning, ikke vgs) får man 8760,- i mnd i lån og stipend. Som fulltidstudent får man støtte i ti mnd i året. 3504,- av dette er utdanningstipend (som blir omgjort til lån ved bestått eksamen), og 5256,- av dette er lån. Per semester 43800,- i støtte fra Lånekassen, hvorav 17520,- er stipend (omgjøres ved bestått eksamen) og 26280,- er rent lån. På årsbasis 87600,- i støtte, hvor 35040,- om gjøres til stipend hvis man består 60 stp. Etter dagens omgjøringsregler og satser sitter man igjen med 52560,- i lån for hvert studieår. Studerer man i mange år med full støtte fra Lånekassen blir dette fort beløp i 100-tusen kroners klassen. Man kan få støtte fra Lånekassen i 8 år, så gjør man dette og har tatt alle stp man skal ta sitter man igjen med over 420.000,- i lån. (beløpet man får fra Lånekassen øker litt hvert år også, så en som begynner å studere idag og som holder på 8 år vil nok sitte igjen med et enda større lån hvis det ikke gjøres noen endringer hos Lånekassen)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Som borteboende fulltidsstudent (høyere utdanning, ikke vgs) får man 8760,- i mnd i lån og stipend. Som fulltidstudent får man støtte i ti mnd i året. 3504,- av dette er utdanningstipend (som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen), og 5256,- av dette er lån. Per semester 43800,- i støtte fra Lånekassen, hvorav 17520,- er stipend (omgjøres ved bestått eksamen) og 26280,- er rent lån. Edit: skriveleif
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå