Gå til innhold

Male murvegger inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet til et hus med murvegger over det hele. Alt er malt hvitt og nå skal det friskes opp med ny maling. Hvordan var dette igjen, kan jeg bruke vannbasert maling når jeg ikke vet hva som er brukt på veggene? Eller må jeg velge oljebasert maling?

Muren er ganske ru enkelte steder, kan jeg da male med rulle? Jeg spør her fordi i malingsbutikken her er det bare 17 år gamle jenter og gutter som jobber og jeg har fått helt feil råd der tidligere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har aldri hørt at dette har noe å si?

har iallefall aldri selv fått spørsmålet, eller lest om det noe sted.

det eneste er jo maling på tapet hvor man må vite hva slags tapet det er.

den eneste anbefalingen jeg kan gi deg for mur er at du velger helt matt da alt annet vil kunne vise ujevnheter veldig godt.

jeg skal selv male med sens for å unngå unødig lukt og avgassing.

gå på jernia istedet, de pleier å ha bedre peiling enn mange av malebutikkene...dessverre igrunnen......

Skrevet

Det går bra og male med vannbaserte malinger - men vil anbefale en vannbasert maling av god kvalitet...både Jotun, Nordsö, Beckers og Flügger har gode kvaliteter til dette :)

Anbefaler deg å vaske med en Forvask/Kraftvask først, så grunne med en grunningsmaling(gjør vedheften for neste maling mye bedre!) før du maler toppstrøkene :)

...om du er lei 17 åringen, unngå lørdager og ettermiddager...

Betjening som har fagkunnskap koster mer i lønn og når mange foretrekker at maling/trelast/mat skal være billigst mulig er det på sånne ting man merker bedrifters innsparinger!

Skrevet

bruk vannmaling ja. (vanlig vannmaling altså.. ikke de nye vanntynnete som er beregnet på treverk) Unødvendig med oljemaling på mur. Er malingen som har blitt brukt tidligere blank? i såfall ville jeg ha grunnet først.

Hvor ru er veggen? Du merker fort om rullen passer der eller om du må gå over med pensel

Skrevet

Tusen takk for svar, dere. Da blir det en tur til Jernia. Gleder meg til å få fiiiine hvite murvegger her. :jepp:

Skrevet

Det er sant som de andre sier her, vask først!

Du vet ikke om de som bodde der før for eksempel har vasket med grønnsåpe, noe som vil gi deg problemer om du maler over.

Vask med Husvask eller Salmiak, etterskyll med vann.

På mur skal du alltid bruke vannbasert maling, oljebasert maling vil etterhvert flasse.

Ønsker du å bruke rulle så kan du bruke en som har lang luv (gjerne farget rosa).

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...