Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Hei! jeg har nettopp lært meg å strikke, og har lyst å ta det et steg videre med mønster. Men det jeg ikke skjønner er hva man gjør med alle trådene? Når man bytter farge, lar man den andre tråden bare henge der til neste maske? Man kan vel ikke feste tråden etter hver gang? (Var dette helt elendig forklart?)
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Heihei! Ja, du lar tråden henge der til neste gang du trenger den. Da blir de trådene du ikke bruker liggende langs hver maskeomgang inni strikketøyet. Du har sikkert sett det på innsiden av hjemmestrikkede gensere, votter, luer osv.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Heihei! Ja, du lar tråden henge der til neste gang du trenger den. Da blir de trådene du ikke bruker liggende langs hver maskeomgang inni strikketøyet. Du har sikkert sett det på innsiden av hjemmestrikkede gensere, votter, luer osv. Takk for svar! Er det vanskelig å få tråden til å bli passe stram?
Zzyzx Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Det krever en del trening, så det er bare å sette i gang. Det anbefales altså ikke å sette i gang med en stor genser med en gang, for det tar tid å lære seg å strikke med to eller flere farger. Jeg lar begge trådene ligge over fingeren, og så bruker jeg dem om hverandre. På den måten er det lettere å ha nok slakk på dem. Hvis de ikke er slakke nok så strammer det veldig i mønsteret og masker kan "forsvinne" fordi det er for stramt. Hvor lett det er å få mønsterstrikk pent avhenger også av hvilket garn man bruker. Jeg ville begynt å øve meg med et relativt stødig garn sånn som Smart fra Sandnesgarn eller Karisma fra Drops. Det er en fin tykkelse til øving.
Sissan Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 Jeg gjør som siste svar. i tillegg pleier jeg å tvinne trådene rundt hverandre dersom strekket uten at fargen er i bruk er mer enn 4 masker. Eksempel om det er to hvite og fem sorte, to hvite og fem sorte, tvinner jeg den hvite og sorte tråden etter tre sorte masker, så ikke den hvite tråden blir så lang at man henger seg opp i den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå