Gå til innhold

Hva er egentlig istida?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann :)

Fikk nettopp et spørsmål fra min nevø på 10 år om hva istida egentlig er for noe.

Litt flaut å si det, men jeg ble litt usikker jeg altså. Har ikke gått på skole på 12 år, og kan ikke huske noe særlig om dette.

Har googla det, men det er litt gresk for meg.

Noen som kan forklare meg fenomenet helt enkelt og greit? Da blir jeg veldig veldig glad. Og får lært noe nytt! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nattvette
Skrevet

Står litt her, ikkje super komplisert å forstå heller.

En istid er en periode i jordens historie som kjennetegnes av kaldere klima som resulterer i at store landområder er dekket av is. I glasiologien mener man med istid en periode med permanent isdekke på den nordlige og den sørlige halvkula, altså er vi ifølge den definisjonen inne i en istid (ettersom det fortsatt er permanent is på Grønland og Antarktis). I dagligtalen mener vi gjerne kaldere perioder med isdekke over det nordamerikanske og det eurasiske kontinentet. Med denne forståelsen sluttet forrige istid for rundt 9 000 år siden.
Skrevet
Heisann :)

Fikk nettopp et spørsmål fra min nevø på 10 år om hva istida egentlig er for noe.

Litt flaut å si det, men jeg ble litt usikker jeg altså. Har ikke gått på skole på 12 år, og kan ikke huske noe særlig om dette.

Har googla det, men det er litt gresk for meg.

Noen som kan forklare meg fenomenet helt enkelt og greit? Da blir jeg veldig veldig glad. Og får lært noe nytt! :)

Det var den tida alle spiste is.

Eller så kan du lese her: http://no.wikipedia.org/wiki/Istid

En istid er en periode i jordens historie som kjennetegnes av kaldere klima som resulterer i at store landområder er dekket av is.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...