Gå til innhold

Hjemme-aktiviteter for 6-åring i en uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den kommende uken regner vi med å ha 6-åringen hjemme alle dagene, fordi vi har fått svineinfluensaen i huset. Hun er nokså aktiv, selv med litt feber og hoste, mens mammaen (meg) er mer dårlig og orker ikke så mye. Hoster meg fordervet og er støl i ryggen av all hostingen, og i tillegg feber og øm kropp all over, hodepine osv. Så hva gjør man i så mange dager uten å gå ut noe særlig? Gleder meg ikke så veldig til denne uken akkurat.. Orker knapt lage mat.

Det blir mye perling, tegning, liming, pusling osv, men hva mer kan jeg tilby? Må på lekebutikk og fylle på lego-boksen tenker jeg, kanskje kjøpe noe flott og mer langvarig leke hun kan drive med selv. Noen forslag til noen bra leker? Uten at jeg må involveres så veldig mye.

:natti:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Josefine dataspill er veldig populært hos oss, og kan sysselsette min femåring ganske lenge. (Dvs, Sofie - lillesøsteren til Josefine, men for en seksåring er sikkert Josefine mer passe).

Skrevet

Nettsiden spillespill.no

Der er min 6-åring godt engasjert.

Skrevet

filmer, lydbøker eller vanlige bøker hvis barnet leser selv. Vi hadde ofte sånne med kasett og bok til, ypperlig for de som er i ferd med å lære å lese. Bygge "hus" av stoler med tepper over, puter og lignende. Leire og plastilina.

Gjest lykkelig eks-frue ii
Skrevet

All sympati fra min side :klemmer: , har hatt to barn med 1 uke hver nå, og selvfølgelig blitt syk selv også. Og min sitter i med komplikasjoner. Gleder meg til karantenen på siste barn er over i morgen så jeg kan slappe av mens de er på skolen ;)

Siste uka har det gått i mye data og tv her, når de ble såpass at de orket gjøre noe. Og så har de laget julekort og julepynt ;)

Hva med å lage julegaver? Store ark, maling og voksduk på gulvet. Fri utfoldelse noen timer ;)

Veving?

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet om jeg ikke hadde orket å aktivisere de aktive barna og om det blir mye film og spilling. Er du sliten av sykdommen så sørg for å hvile så mye du klarer, så kommer du deg fortere igjen også. Vi har hatt dager her hvor jeg har ligget rett ut i sengen og datteren min har lekt rett ved siden av meg, eller hun har sittet å spilt i timesvis og sett mye film/tv.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Putt henne i badekaret og lag et deilig bad med masse skum. Vi har ikke skikkelig badekar, men 6 åringen bader fremdeles i babybalja.

La henne vaske noe mens hun bader feks sokkene og trusa si, plastdyra eller tøydukka. Ellers kan hun ha diverse kjøkkensaker i karet feks øser, skje og plastkopper og leke kjøkken med vann og skum.

I mens kan du ha døra litt på gløtt, ligge på sofaen og være syk.

Skrevet
Den kommende uken regner vi med å ha 6-åringen hjemme alle dagene, fordi vi har fått svineinfluensaen i huset. Hun er nokså aktiv, selv med litt feber og hoste, mens mammaen (meg) er mer dårlig og orker ikke så mye. Hoster meg fordervet og er støl i ryggen av all hostingen, og i tillegg feber og øm kropp all over, hodepine osv. Så hva gjør man i så mange dager uten å gå ut noe særlig? Gleder meg ikke så veldig til denne uken akkurat.. Orker knapt lage mat.

Det blir mye perling, tegning, liming, pusling osv, men hva mer kan jeg tilby? Må på lekebutikk og fylle på lego-boksen tenker jeg, kanskje kjøpe noe flott og mer langvarig leke hun kan drive med selv. Noen forslag til noen bra leker? Uten at jeg må involveres så veldig mye.

:natti:

OM du har svineinfluensa så skal du i alle fall ikke på lekebutikken.

Gjest lykkelig eks-frue ii
Skrevet
OM du har svineinfluensa så skal du i alle fall ikke på lekebutikken.

Tenk jeg da som har beveget meg både i matbutikken, på senteret og i et par andre butikker mens jeg har vært syk.

Må man så må man.

Skrevet
Tenk jeg da som har beveget meg både i matbutikken, på senteret og i et par andre butikker mens jeg har vært syk.

Må man så må man.

Nei, man MÅ ikke!!! Da får man spise det man har i huset, ringe naboen, en kollega, take away eller hva som helst, men man må ikke gå i matbutikken. Noe så ansvarsløst!!! Hva om du smitter noen av de andre i butikken? Det er ikke alle som kan ta vaksine og det er ikke alle som har fått tilbudet enda heller. Hva om det er en gravid i første trimester, et barn under 6 måneder eller en småbarnsfar i risikogruppa i butikken som du utsetter for smitte. Alle disse i risikogruppa (og andre) kan ikke måtte holde seg inne månedsvis fordi at de skal være redde for folk som driter i anbefalingene om å holde seg hjemme til man er smittefri. Selv om du ikke blir kjempesyk så kan noen i denne gruppa dø som en følge av at du smitter dem. Det kan virkelig ikke være så vanskelig å få noen til å stikke innom butikken for deg hvis du absolutt må ha noe de få dagene du er smittsom. Det får da være måte på å være egoistisk.

Skrevet
Nei, man MÅ ikke!!! Da får man spise det man har i huset, ringe naboen, en kollega, take away eller hva som helst, men man må ikke gå i matbutikken. Noe så ansvarsløst!!! Hva om du smitter noen av de andre i butikken? Det er ikke alle som kan ta vaksine og det er ikke alle som har fått tilbudet enda heller. Hva om det er en gravid i første trimester, et barn under 6 måneder eller en småbarnsfar i risikogruppa i butikken som du utsetter for smitte. Alle disse i risikogruppa (og andre) kan ikke måtte holde seg inne månedsvis fordi at de skal være redde for folk som driter i anbefalingene om å holde seg hjemme til man er smittefri. Selv om du ikke blir kjempesyk så kan noen i denne gruppa dø som en følge av at du smitter dem. Det kan virkelig ikke være så vanskelig å få noen til å stikke innom butikken for deg hvis du absolutt må ha noe de få dagene du er smittsom. Det får da være måte på å være egoistisk.

Jo noen ganger må man. Men selvfølgelig har jeg unngått overfylte butikker og annet. Men du skjønner, jeg har ikke råd til å fore ungene med take away i 14 dager. I tillegg må de kjøres til skolen, sikkert ikke lurt det heller.

Men det er ikke alle her i verden som har all verdens mulighet til å holde seg inne hele tiden.

Og jeg har tatt mine forhåndsregler.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Kjøp leire og lag figrurer, maling er artig, hør på musikk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...