Gjest Gjest_Paulien_* Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Hei! Jeg har bodd sammen med kjæresten min i litt over ett år nå. Det går ok, men ikke så bra som jeg hadde håpet. Han sier at jeg prøver å styre alt han gjør, jeg vil bare ha et 'normalt' liv. Vet ikke om jeg er så rar eller om han gjør ting som er rare. Skal gi dere et eksempel Vi hadde spist pasta i går og det var litt til overs. Jeg hadde tenkt å spise det i morgen, slik at jeg slipper å lage middag. Han sto opp kl. halv tolv og varmer pastaen i mikroen og spiser det til frokost. Jeg sa at jeg ikke likte det, for vi skal spise på restaurant i dag og han kan like godt spise brød til frokost/lunsj. Han ble sint og sa at jeg prøver å bestemme hva han gjør og han vil gjøre ting han liker og bestemme selv. Jeg er ikke moren hans sier han... Men jeg synes det å spise pasta til frokost er ikke 'vanlig' og det er noe man ikke gjør. Hva synes dere? Vil gjerne vite om jeg har blitt gal
Gjest Illiya Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Hei! Jeg har bodd sammen med kjæresten min i litt over ett år nå. Det går ok, men ikke så bra som jeg hadde håpet. Han sier at jeg prøver å styre alt han gjør, jeg vil bare ha et 'normalt' liv. Vet ikke om jeg er så rar eller om han gjør ting som er rare. Skal gi dere et eksempel Vi hadde spist pasta i går og det var litt til overs. Jeg hadde tenkt å spise det i morgen, slik at jeg slipper å lage middag. Han sto opp kl. halv tolv og varmer pastaen i mikroen og spiser det til frokost. Jeg sa at jeg ikke likte det, for vi skal spise på restaurant i dag og han kan like godt spise brød til frokost/lunsj. Han ble sint og sa at jeg prøver å bestemme hva han gjør og han vil gjøre ting han liker og bestemme selv. Jeg er ikke moren hans sier han... Men jeg synes det å spise pasta til frokost er ikke 'vanlig' og det er noe man ikke gjør. Hva synes dere? Vil gjerne vite om jeg har blitt gal Hvorfor er det galt å spise pasta til frokost selv om det ikke er vanlig? Dette hadde jeg rett og slett ikke brydd meg om. Dere skal jo ut å spise i dag, og om han spiste opp restene, så var det jo ikke nok igjen til dere begge likevel. Dette er en bagatell, og uten viktighet, rett og slett. Så hvorfor reagere på det?
Rosalie Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Ja, du høres kontrollerende ut. Har for øvrig selv spist gårsdagens rester til brunsj i dag.
Gjest Marlo Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Du burde gå til anskaffelse av en hundetrener...erm, jeg mener mannetrener, som kan hjelpe deg med noen retningslinjer. Seriöst ....
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Du er ekstremt kontrollerende. Hvorfor i alle dager skal DU bestemme hva han skal spise til frokost?!? Han er ikke en unge. Han er en voksen mann. Han bestemmer selv hva han vil ha til frokost. At du synes det "ikke er vanlig" er da ikke hans problem. Du spiser det du vil, han spiser det han vil. Skjerpings...
Zzyzx Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 hehe, hvis du vil ha restene selv så får du gi beskjed om det, og ikke forvente at han skal skjønne det helt av seg selv.
Gjest Gjest_Paulien_* Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Takk for svarene Jeg vet at jeg liker å ha kontroll og jobber med det allerede... Kanskje det er litt kulturforskjell også (har bare bodd i Norge i litt over ett år), men jeg skal prøve å være litt snillere med han
Gjest Emmanuelle Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Kanskje han er en middagseter som meg? Jeg liker ikke brødmat noe særlig, og eter heller middag til frokost (akkurat som noen foretrekker brødmat til middag). Er enig med de andre her dessverre, jeg hadde aldri takla å bo med noen som ikke lot meg spise det jeg ville.
Gjest Cho Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Jeg stoler på at samboeren min selv vet hvor sulten han er, og når han må spise.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Jeg skjønner deg på en måte, ts. Jeg bodde selv sammen med en som kunne finne på å spise tacoene som var igjen fra kvelden før (som var en fullverdig middag til begge dagen etterpå også) til frokost. Veldig hensynsløst og korttenkt. Dessuten er ikke middagsmat frokostmat og hvis man skal holde på sånn, blir det veldig dyrt etterhvert. Frokost er frokost. Brød, rundstykker, egg osv. Ikke taco eller pasta. Neste gang sier du ifra til han, at nå ble det middag i morgen også, dette. Jeg setter det inn i kjøleskapet så får vi ha restemat i morgen kjære. Når han er så dum at han ikke skjønner såpass så må man mate det inn med teskje...
Eplefe Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 (endret) Jeg skjønner deg på en måte, ts. Jeg bodde selv sammen med en som kunne finne på å spise tacoene som var igjen fra kvelden før (som var en fullverdig middag til begge dagen etterpå også) til frokost. Veldig hensynsløst og korttenkt. Dessuten er ikke middagsmat frokostmat og hvis man skal holde på sånn, blir det veldig dyrt etterhvert. Frokost er frokost. Brød, rundstykker, egg osv. Ikke taco eller pasta. Neste gang sier du ifra til han, at nå ble det middag i morgen også, dette. Jeg setter det inn i kjøleskapet så får vi ha restemat i morgen kjære. Når han er så dum at han ikke skjønner såpass så må man mate det inn med teskje...Hvem i alle dager spiser pasta eller taco med teskje? O.o Edit: Jeg spiste pizzaen jeg lagde i går til frokost i dag. Fy meg, jeg er åpenbart uoppdragen. Jeg burde takke alle guder jeg ikke tror på for at kjæresten min er like uoppdragen og spiste pizza til frokost han òg. Endret 1. november 2009 av Eplefe
Gjest MikeWaters Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Hei! Jeg har bodd sammen med kjæresten min i litt over ett år nå. Det går ok, men ikke så bra som jeg hadde håpet. Han sier at jeg prøver å styre alt han gjør, jeg vil bare ha et 'normalt' liv. Vet ikke om jeg er så rar eller om han gjør ting som er rare. Skal gi dere et eksempel Vi hadde spist pasta i går og det var litt til overs. Jeg hadde tenkt å spise det i morgen, slik at jeg slipper å lage middag. Han sto opp kl. halv tolv og varmer pastaen i mikroen og spiser det til frokost. Jeg sa at jeg ikke likte det, for vi skal spise på restaurant i dag og han kan like godt spise brød til frokost/lunsj. Han ble sint og sa at jeg prøver å bestemme hva han gjør og han vil gjøre ting han liker og bestemme selv. Jeg er ikke moren hans sier han... Men jeg synes det å spise pasta til frokost er ikke 'vanlig' og det er noe man ikke gjør. Hva synes dere? Vil gjerne vite om jeg har blitt gal Vel, dette er vel ikke noe big deal, har mang en gang spist "middag" til frokost, særlig hvis jeg har vært fyllesjuk men til hverdag så mener jeg at det er en uting å spise mer en en middag om dagen. Når man får bar, da spiser man sunt og følger et kosthold som er til det beste for de små. Så da faller denne problemstillingen bort
Gjest Niema Skrevet 1. november 2009 #13 Skrevet 1. november 2009 Hvis det er nok middagsrester igjen sånn at begge kan spise seg mett på det til middag neste dag ser jeg absolutt at man ikke spiser av det til frokost. Er det imidlertid for lite til begge så må den som ønsker gjerne spise det til frokost for min del.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #14 Skrevet 1. november 2009 Hvis det er nok middagsrester igjen sånn at begge kan spise seg mett på det til middag neste dag ser jeg absolutt at man ikke spiser av det til frokost. Er det imidlertid for lite til begge så må den som ønsker gjerne spise det til frokost for min del. Da må man faktisk bli enige om at restene skal være middag. At ts har tenkt seg det ene og det andre, uten å si ifra, kan da ikke mannen noe for. Hvorfor skal hun få bestemme hva restene skal brukes til? Er det ikke like mye hans rester som hennes?
Gjest Niema Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Da må man faktisk bli enige om at restene skal være middag. At ts har tenkt seg det ene og det andre, uten å si ifra, kan da ikke mannen noe for. Hvorfor skal hun få bestemme hva restene skal brukes til? Er det ikke like mye hans rester som hennes? Det lureste er selvfølgelig å avklare dette kvelden i forveien. Og ja, det er like mye hans rester som hennes. Men da kan han jo uansett ikke ta mer enn halvparten, uansett hvor lite det er
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #16 Skrevet 1. november 2009 Skal dere fungere som samboere må dere begge to gjøre kompromisser og "pick your battles" - dette høres ut som en kamp du må trekke deg tilbake i. En mann bestemmer selv hva han vil spise, du kan selvfølgelig komme med forslag, men å kjefte på han fordi han ikke spiser det du vil han skal spise er i overkant sjefete. Man har mye å lære som samboere - det er en læretid/prøvetid der man tester ut kompatibiliteten sin som et par. Jeg og kjæresten har vært samboere i 3 år nå og det var litt tøft det første året til vi kom litt mer på bølgelengde. Det er ikke alltid så lett å venne seg til å leve sammen med et menneske som er helt uavhengig og selvstendig. Man vil jo ofte krangle litt om trivielle ting, men gå aktivt inn for å la være (og ikke bli sur og stille for å kompensere for kranglingen). Tar de trivielle tingene overhånd forsvinner følelsene ganske sikkert etterhvert også.
Fortunatus Skrevet 1. november 2009 #17 Skrevet 1. november 2009 Jeg kunne nok ha blitt irritert hvis mannfolket hadde spist opp den planlagte middagen min neste dag til frokost samme dag. Men da ville jeg ha sagt fra at jeg vil ha det til middag og det ville han nok ha respektert. Men at han spiser en stor frokost den dagen vi skal på restaurant? Neppe! Usaklig å skal sulte seg bare fordi man skal på restaurant.. Hadde ikke reagert en gang, og min kjæreste hadde nok blitt forbannet hadde jeg foreslått noe slikt
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #18 Skrevet 1. november 2009 Du kan ikke bestemme hva han skal spise. Om du sparte restene til noe spesiellt kan du gi beskjed om at han ikke skal spise det, men ut over det kan du ikke bestemme hva han skal spise. Om dette var et normalt eksempel i deres dagligliv kan jeg godt skjønne at han syntes at du er kontrolerende ja.
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. november 2009 #20 Skrevet 2. november 2009 Det som irriterer meg med min , er at han kan finne på å si, om det er rester igjen, Ja dette kan JEG ha i morgen når jeg kommer hjem fra jobb, eller ha til frokost, senere osv... Eh da føler jo jeg eller barna at VI ikke kan ta av det om det er lite igjen. Føler at han da skal bestemme at det er HAN og kun han som skal kunne spise av det ! Er ikke det litt rart???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå