Ulvemor Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Jeg gikk fra mannen min for ca. tre måneder siden, etter mye slit i flere år. Nå er det jeg som har 3 barn boende med meg, og han har minimalt samvær med dem. Det hører også med til historien at jeg har gjort den klassiske "tabben" med å ofre min utdannelse og karriere for å være hjemme med barna mens han har fått konsentrere seg om jobben. Til nå har jeg klart meg på det oppsparte krisefondet mitt og en liten porsjon studielån. Men det begynner å bli akutt tomt. Jeg har prøvd å søke NAV om overgangsstønad, men de sier at så lenge jeg er registrert gift i folkeregisteret har jeg ikke rett på noe. Den eneste grunnen til at jeg ikke har fått bevilget separasjon enda, er at eksen nekter å signere separasjonspapirene og ikke sender kvittering tilbake på forkynningen fra fylkesmannen. Er det meningen at den som sitter igjen med omsorg og forsørgeransvar for barna skal være prisgitt en drittsekk som bare nekter å samarbeide? Har ikke NAV anledning til å skjære gjennom på noen måte her? Jeg mener jo at de skal kunne bruke bruddato i slike tilfeller istedet for dato for formell separasjonsbevilling. Det er jo til syvende og sist barna som blir skadelidende her. Noen som har erfaringer med dette?
Gjest Glør Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Det holder at du sender inn seperasjonspapirene, så skal visst fylkesmannen skjære igjennom, hvis det har gått 14 dager og de ikke har hørt noe fra han.
Ulvemor Skrevet 1. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2009 Ja, de skal sende et forkynningsvitne hjem til ham, men de sier at det får de ikke gjort før ut i desember og jeg blir ikke registrert separert før godt utover nyåret. Dermed mister jeg et halvt år overgansstønad og blir nødt til å ta opp lån for å i det hele tatt få betalt husleien og få mat på bordet. Ikke får jeg jobbet heller, for jeg får ikke barnehageplass til minsten når jeg er registrert som gift. Synes det er utrolig at man skal være så prisgitt at eksen samarbeider. Det er jo aldeles ikke alltid tilfelle.
Sola^ Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Er mange tilfeller NAV ikkje tar hensyn til. Synes ein kunne brukt litt skjønn. Studenter har t.d. også null økonomiske rettigheter med mindre dei har jobba så og så mykje dei siste åra...og når det er lagt opp til at ein skal vere fulltidsstudent...Nei, synes NAV kunne brukt litt skjønn og ikkje berre trudd at alle skal snylte.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Ja, de skal sende et forkynningsvitne hjem til ham, men de sier at det får de ikke gjort før ut i desember og jeg blir ikke registrert separert før godt utover nyåret. Dermed mister jeg et halvt år overgansstønad og blir nødt til å ta opp lån for å i det hele tatt få betalt husleien og få mat på bordet. Ikke får jeg jobbet heller, for jeg får ikke barnehageplass til minsten når jeg er registrert som gift. Synes det er utrolig at man skal være så prisgitt at eksen samarbeider. Det er jo aldeles ikke alltid tilfelle. Nei, du må ikke t opp lån, her har Nav(sosial) plikt til å hjelpe deg,siden du ikke har pener til husleie.Dette er noe de trekker fra når du får etterbet overgstønad.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Ja, de skal sende et forkynningsvitne hjem til ham, men de sier at det får de ikke gjort før ut i desember og jeg blir ikke registrert separert før godt utover nyåret. Dermed mister jeg et halvt år overgansstønad og blir nødt til å ta opp lån for å i det hele tatt få betalt husleien og få mat på bordet. Ikke får jeg jobbet heller, for jeg får ikke barnehageplass til minsten når jeg er registrert som gift. Synes det er utrolig at man skal være så prisgitt at eksen samarbeider. Det er jo aldeles ikke alltid tilfelle. Det er da klart du må jobbe. Ta ansvar selv! Dagmamma er et hot alternativ...
Ulvemor Skrevet 1. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2009 Nei, du må ikke t opp lån, her har Nav(sosial) plikt til å hjelpe deg,siden du ikke har pener til husleie.Dette er noe de trekker fra når du får etterbet overgstønad. Men jeg kan ikke gå på sosialen når jeg eier et hus? Dvs jeg eier 50% av vår felles bolig, som eksen også sørger for å trenere salget av. Har hørt med advokat at jeg kan sette fram krav om at han betaler markedsleie til meg (for mine 50%) for å disponere huset - men slik jeg kjenner mannen kommer han aldri til å betale, selv om han kan. Ihvertfall kommer jeg ikke til å se de pengene på veldig lenge.
Ulvemor Skrevet 1. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2009 Det er da klart du må jobbe. Ta ansvar selv! Dagmamma er et hot alternativ... Du, jeg er selvstendig næringsdrivende, og har nå mistet flere gode kunder på de tre månedene jeg altså ikke har hatt barnepass - og måttet hanskes med en masse andre problemer denne mannen sender i min vei, og være mer enn normalt tilstedeværende for barna som har hatt noen vonde opplevelser midt oppi dette hersens tullet. Hvis jeg hadde funnet en pålitelig dagmamma - som dessuten hadde vært villig til å ikke få noe betaling før jeg får inn noe penger - så jodda. Jeg jobber mer enn gjerne. Studerer på kveldstid gjør jeg også, så det er ikke viljen det står på. Men nå er det rimelig akutt. Bare jeg hadde visst at NAV faktisk ville gi meg overgangsstønaden per etterbetaling hadde det vært greit. Da kunne jeg tatt opp lån med god samvittighet. Men det ser altså fremdeles ut til at han har anledning til å ødelegge økonomien til meg som skal ta meg av barna etter bruddet. Jeg komemr ihvertfall til å klage, for det er for gale at det skal være sånn.
Gjest Glør Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Men jeg kan ikke gå på sosialen når jeg eier et hus? Du kan få sosialstønad selv om du eier hus, så lenge det er for en begrenset periode. Selv de må jo skjønne at det er vanskelig å selge ett halvt hus. Enda lettere blir det dersom du kan dokumentere at du vil få etterutbetalt overgangsstønad, siden de da kan trekke det du har fått utbetalt av dette. Men dersom du har mulighet til å ta opp lån er sannsynligvis det lettest.
Ulvemor Skrevet 2. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2009 Sier du det ja? Kanskje jeg må prøve det likevel. Kan ikke fordra sosialkontor, men det er utrolig viktig å ikke miste leiligheten vår nå, og mat må vi ha uansett. Hadde det bare vært meg selv skulle jeg gladelig spist havregryn og ris i en måned, men det blir straks mer komplisert med barn. De skal helst ikke få merke de økonomiske problemene altfor hardt.
she devil Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 her har nav godtatt flyttemelding til folkeregisteret, som gyldig dokumentasjon. og det kan nå ikke være så stor forskjell fra kontor til kontor vel.
Ulvemor Skrevet 2. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2009 Sier du det?? Det SKAL nemlig ikke ha noe å si hvilket kontor det er. De skal ha samme reglene for alle. Det var faktisk veldig interessant, for de argumenterer overfor meg med at "praksis" er å KUN bruke separasjonsdato. Hvis det finnes annen praksis er de faktisk nødt til å ta hensyn til det. Har du vært gift eller samboer? Lurer på om det kan ha noe å si.
karisjima Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 (endret) Sålenge man bare har vært samboer er flyttemelding eneste gyldige dokument på at det foreligger samlivsbrudd. På NAV sine sider står det: Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. http://www.nav.no/page?id=267 Hvilke vilkår som må være oppfyllt finner jeg ikke på sidene deres. Endret 3. november 2009 av karisjima
Gjest Elise A. Skrevet 4. november 2009 #14 Skrevet 4. november 2009 Hvorfor er ikke barna mere hos faren, slik at du kan jobbe mere da? Tror nokk denne saken har 3 sider.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #15 Skrevet 4. november 2009 I ett innlegg har du leilighet og i ett innlegg har du hus. Ikke lett å holdeorden på økonomiennår en ikke kan defienre egne boforhold
Yummy_Mummy Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 I ett innlegg har du leilighet og i ett innlegg har du hus. Ikke lett å holdeorden på økonomiennår en ikke kan defienre egne boforhold Tipper vi snakker om at hun bor i en leilighet hun leier nå, men eier et hus som hun tidligere har bodd i sammen med mann og barn.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Hun sier jo at hun bor i leilighet, men eier 50 % av huset sammen med eksen (og som han trenerer salget av ). Les innleggene før dere skriver sånt, det er så irriterende! *fnys* :slåss:
ViljaH Skrevet 7. november 2009 #18 Skrevet 7. november 2009 Som registrert gift har du da vel rett til innsyn og bruk av kontoer eid av ekteparet.. hvis han ikke vil slippe deg fri, så gå til banken og hent penger på kontoene hans til livsopphold. Tenker han signerer da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå