Gå til innhold

Kleskoder, kun fror særinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener spesifikke kleskoder som f.eks "kjoler i lyse pastellfarger i knehøyde, men ikke lysegult som er reservert brudepikene" osv.

(Snakker altså ikke om vanlige bryllupsskikker der man unngår knallrosa kjole til midt på låret og utringing til navelen)

Er det bare særinger som kommer med slike kleskoder for ditt eget bryllup? Kan ikke folk bare kle seg slik de vil? Jeg tenker at det kun må være for at det skal se best mulig ut på foto.

Skrevet

Tror den eneste kleskoden vi kommer til å ha er at det ikke er lov med jeans eller sandaler. :P (Sommerfest.)

Skrevet

ja, det er kun for særinger. Jeg skal på ingen måte diktere hva gjestene mine skal ha på seg. Jeg vurderer å skrive dresskode på invitasjonen, men syns det er overflødig.

Skrevet

Jeg synes vanlig kleskode (f.eks. mørk dress) er praktisk, det gir gjestene en indikasjon på hva man kan ha på seg. Hvis man ikke har kleskode i det hele tatt, risikerer man at noen kommer i smoking og andre kommer i dress uten slips.

Men kleskoder om bestemte farger - ja, det er sært.

Skrevet

Vanlig kleskode er praktisk. Å detaljstyre antrekkene blir derimot vel sært, synes jeg. Kanskje det kan være gøy i noen typer temafester, men passer dette egentlig i bryllup med gjester i alle aldre og livssituasjoner?

Skrevet

Da bør bryllupet være inspirert av et spesielt tema, om man skal diktere hva gjestene skal ha på seg.

Skrevet
Jeg synes vanlig kleskode (f.eks. mørk dress) er praktisk, det gir gjestene en indikasjon på hva man kan ha på seg. Hvis man ikke har kleskode i det hele tatt, risikerer man at noen kommer i smoking og andre kommer i dress uten slips.

Men kleskoder om bestemte farger - ja, det er sært.

Nei, UFF da! :skratte: Jeg tror ikke jeg hadde sett forskjell engang. Det er rett og slett ikke noe jeg reagerer på.

Jeg skriver som en i tråden om svart i bryllup skrev: de er våre gjester og ikke en del av pynten. De skal få ha på seg det de ønsker, forhåpentligvis noe de selv syns de ser flott ut i sånn at de føler seg bra.

Skrevet

Jeg ser på dresskode som overflødig. Ville ikke skrevet noe om det i invitasjonen. De fleste gjestene kjenner vel brudeparet godt nok til å vite hvilke bryllup de vil ha (avslappet/stivt/osv).

En kan jo skrive et par ord om det på hjemmesiden om en føler at en bør opplyse om dresskoden, stadig flere har hjemmesider til bryllupet sitt.

Skrevet

Om noen hadde prøvd seg med en "kjoler i lyse pastellfarger i knehøyde"-kleskode, hadde jeg ikke gått. Jeg nekter å gå i klær jeg ikke føler meg vel i bare fordi brudeparet skal leke klespoliti.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Tviler jeg på. Folk som bryr seg om kleskoder, burde vite at smoking kun brukes etter klokken 18:00, og de fleste vielser skjer før dette. ;)

Synes det er greit å gi et hint om hvor formelt/uformelt bryllupet er, men noe utover det ville jeg regne som sært (med mindre, som andre foreslo, det var et temabryllup).

Vi valgte å ikke ha kleskode på invitasjonen i det hele tatt, men vårt bryllup var forholdsvis lite og vi kjente alle svært godt. De visste hva slags bryllup vi skulle ha, og det så ut til at alle kledde seg deretter. Er det derimot folk "lengre uti" som også inviteres, så kan jo et lite hint være praktisk, for begge parter.

Skrevet

Vi hadde personlige kleskoder på alle invitasjonene, hvor vi dikterte hver og en hva de skulle ha på seg og ikke ha på seg. F.eks. skrev vi til svigerfar at hvis han ikke kjøpte ny dress (av det og det merket) kunne han bare glemme å komme. Mamma fikk også streng beskjed om å droppe det slankende svarte skjørtet til fordel for en aprikosfarget tubekjole. Tante Mia fikk streng beskjed om å kjøpe seg noe mer "classy" enn de vulgære horeklærne hun har i klesskapet, og forloveren var jeg med og bestemte hvilken hun skulle ha (en grå en uten utringing) for å forsikre meg om at hun ikke var flottere enn meg. :ironi:

Gjest Tigress
Skrevet

Utan at eg har noko røynsle med å arrangere bryllaup så må eg seie at eg set pris på ein kleskode når eg er gjest. Dei vanlege held i massevis (mørk dress, smoking etc), hadde eg fått melding om å gå i pastellfargar trur eg eg hadde sett meg om etter noko anna å gjere den dagen - det virkar litt bridezilla for meg, altså, og verda vil uansett ikkje sjå meg i pastellar... :biggrin:

Gjest Gjest_GUnnar_*
Skrevet

Man har jo "enkle" og godt innarbeidete kleskoder man kan bruke i invitasjonen.

som feks: galla, smoking, mørk dress, pent etc. de fleste vet hva disse innebærer og jo penere den er satt, jo færre utskeielser får man.

De fleste skifter jo også mellom kirke og mottagelse/fest, for å slippe å gå i smoking i kirken.

Skrevet (endret)

Jeg er vant til tradisjonell kleskode, altså at man skriver "mørk dress", "smoking" e.l. Synes det er beroligende for gjestene å slippe å bekymre seg for hvilket "nivå" bryllupet ligger på stilmessig, og brudeparet trenger ikke bekymre seg for at folk dukker opp i jeans.

Detaljstyring har jeg heldigvis aldri opplevd, men jeg tenker som så at det er brudeparets dag og om det er viktig for dem at jeg kommer i "knelang pastellfarget kjole", så er det en grunn til det, sært eller ikke. Da finner jeg enten en slik kjole, eller lar være å gå, uten å hyle og skrike for det. Man gjør ikke akkurat som man vil i andres bryllup, man oppfører seg pent og prøver å gjøre parets dag til den beste i livet. Begynner faktisk å bli lei av at KG skal fortelle meg hvordan jeg skal arrangere mitt bryllup. Om alle skal følge deres regler blir jo alle bryllup helt like, og det kan da umulig være noe gøy.

Det kan ihvertfall være greit å spesifisere hvis man skal noe spesielt. Det er kjipt å komme i åletrang aftenkjole og stiletter hvis det er villmarksbryllup, f.eks.

Endret av Tante
Skrevet
Begynner faktisk å bli lei av at KG skal fortelle meg hvordan jeg skal arrangere mitt bryllup. Om alle skal følge deres regler blir jo alle bryllup helt like, og det kan da umulig være noe gøy.

:enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...