Gå til innhold

Skattelistene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Satt og søkte i skattelistene, og skreiv inn navnet til min tante. Men hun finnes ikke i skattelistene. Noen som vet hvorfor? Trodde alle voksne mennesker var listet der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at du skriver det helt, helt riktig?

Skrevet

Jaja. Ikke rom for stavefeil der i gården. Er et veldig enkelt navn. Har tilogmed søkt på fødselsår. Hm... Hun finnes rett og slett ikke, verken på tv2, Aftenposten eller Vg's skattelistesøk. JEg synes det er veldig merkelig!

Gjest Invicta
Skrevet
Jaja. Ikke rom for stavefeil der i gården. Er et veldig enkelt navn. Har tilogmed søkt på fødselsår. Hm... Hun finnes rett og slett ikke, verken på tv2, Aftenposten eller Vg's skattelistesøk. JEg synes det er veldig merkelig!

Jeg lurer på om det kanskje går an å reservere seg..? Eller? Min gamle husvert fant jeg ikke i listene i år. Fant henne i fjor, men ikke i år gitt. Og jeg vet hun fortsatt jobber, for å si det sånn :P

Skrevet

Har aldri hørt om at det går an å reservere seg.

Skrevet

Finnes det ikke bedre ting å gjøre enn å snoke i andres privatliv?

Gjest En gjest
Skrevet
Hei!

Satt og søkte i skattelistene, og skreiv inn navnet til min tante. Men hun finnes ikke i skattelistene. Noen som vet hvorfor? Trodde alle voksne mennesker var listet der...

Nei, det er noen som ikke er med. Det går ikke an å reservere seg, men det skjer at skatteoppgjøret for enkelte ikke er ferdig ved det vanlige utlegget. Det kan skyldes flere ting, men f.eks. at skattekontoret mangler opplysninger om et aksjesalg eller eiendomstransaksjon eller annet. Slike personer vil ikke være med.

En annen årsak kan være at en person du kjenner som (tenkt eksempel) Hans Hansen i virkeligheten heter Hans Hansen Fjell. Altså at du rett og slett søker på feil navn.

Skrevet

Leste på skatteetaten.no nå at det ikke er mulig å reservere seg mot å stå oppført i skattelistene.

Men det sto at skattelistene ikke inneholder opplysninger om personer som har sperret adresse i henhold til Lov om folkeregistrering.

Hm... Kan hun ha sperret adresse da? Hva skal til for å få det tro? HAr hørt at det er veldig vanskelig. Har en venninne som søkte en gang pga. en vanskelig x, men hun fikk ikke...

Gjest Invicta
Skrevet
Leste på skatteetaten.no nå at det ikke er mulig å reservere seg mot å stå oppført i skattelistene.

Men det sto at skattelistene ikke inneholder opplysninger om personer som har sperret adresse i henhold til Lov om folkeregistrering.

Hm... Kan hun ha sperret adresse da? Hva skal til for å få det tro? HAr hørt at det er veldig vanskelig. Har en venninne som søkte en gang pga. en vanskelig x, men hun fikk ikke...

Jeg fikk søkt opp mannen til husverten min, så der er det ikke snakk om sperret adresse hvertfall.

Men jeg synes det skulle gått an å reservere seg. Jeg er ikke interessert i vise hele verden hva jeg tjener.

Skrevet
Nei, det er noen som ikke er med. Det går ikke an å reservere seg, men det skjer at skatteoppgjøret for enkelte ikke er ferdig ved det vanlige utlegget. Det kan skyldes flere ting, men f.eks. at skattekontoret mangler opplysninger om et aksjesalg eller eiendomstransaksjon eller annet. Slike personer vil ikke være med.

En annen årsak kan være at en person du kjenner som (tenkt eksempel) Hans Hansen i virkeligheten heter Hans Hansen Fjell. Altså at du rett og slett søker på feil navn.

Jeg søker definitivt ikke på feil navn, med mindre hun har endret navn siden sist.

Noen eiendomstransaksjoner osv. er det nok ikke snakk om der i gården...

Gjest Gjester
Skrevet

Eg leste eller høyrte på nyheitene at Marta Louise og Ari ikkje står i skattelistene. Det er for at dei har hemmlige adresse.

Gjest En gjest
Skrevet
Jeg søker definitivt ikke på feil navn, med mindre hun har endret navn siden sist.

Noen eiendomstransaksjoner osv. er det nok ikke snakk om der i gården...

Neida, det var bare eksempler. Det kan finnes mange grunner til at skatteoppgjøret er forsinket. Og så har de grunnene som andre nevner her, som hemmelig adresse. Uten fast bopel er en annen grunn, selv om jeg sjønner at heller ikke disse to gjelder her.

Jeg er redd du bare må avfinne deg med at du ikke får vite dette :)

Skrevet

Jeg søkte på noe slekt , og fant de ikke først. Det viste seg at de hadde enkel konsonant(skrives??) i etternavnet på skattelistene, men bruker dobbelt ellers (samme etternavn som meg).

Synes selv dette er meget snålt...

Det er snakk om 5 slektninger som ikke er i samme husstand.

Skrevet

Hvorfor er det så fryktelig viktig å vite hva tante har i formue? Det får du tidsnok vite når arveoppgjøret kommer. Er ikke sikkert hun etterlater deg noe heller.

Skrevet
Spør tanten din?

Norge er et rart land. Skattetallene ligger ute for de aller fleste enten de vil eller ei. Men de fleste av oss vil nok være enige i at det ville vært fryktelig frekt å spørre tanten sin hvor mye hun har på bok. Spør du meg er det nøyaktig like frekt å søke det frem.

Skrevet

Jeg har vært borte fra KG i lange tider, og gikk inn på denne tråden da den er relevant for meg. Er fortsatt overrasket over hvordan folk "biter" fra seg her inne. Kan man ikke bare svare på spørsmålet til TS og ferdig med det? Det kan jo faktisk tenkes at den egentlige årsaken til at TS spør om dette er en helt annen enn hun faktisk sier.

Selv hadde jeg tenkt å spørre om det samme. Jeg leter etter barna mine. Deres far tok dem fra meg for 6 år siden, og har siden flyttet rundt. Det siste jeg hørte var at de flyttet igjen for snart et år siden. Jeg vet ikke hvor de bor. Grunnen til at jeg kunne tenke meg å vite sånn ca. hvor de bor er:

1. Jeg ønsker å unngå å reise til dette stedet av frykt for å treffe min x mann. Jeg er redd han.

2. Jeg ønsker å vite hvor de to jentene mine bor, slik at jeg evt. kan begynne å tenke på en slags plan for å komme i kontakt med dem uten at deres far vet det (vite sånn ca. skole de går på etc.).

Så derfor: Slutt å dømme folk etter hva de spør om her inne. Det kan tenkes at intensjonen for et spørsmål er en HELT annen enn at man ønsker å snoke i andres privatliv og vite hva folk tjener.

Svært mange finner på slike "fiktive" forklaringer på årsaken til at de spør om det de spør om da de rett og slett ikke vil fortelle om den egentlige grunnen til at de spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...