Gå til innhold

svart i bryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Det ville aldri falt meg inn å gå i sort i et bryllup. Noe oppdragelse har jeg da med meg hjemmefra.

Videoannonse
Annonse
Gjest godt gift
Skrevet
Det ville aldri falt meg inn å gå i sort i et bryllup. Noe oppdragelse har jeg da med meg hjemmefra.

:helen:

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Er vel bedre hun går i svart, enn min svigermor som har kjøpt hvit kjole :ler: :ler: :ler:

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke problemet.

Om man trives best i svart kjole, eller kanskje ikke har råd/lyst/anledning til å kjøpe en ny kjole, ser jeg ingen grunn til å måtte kjøpe noe i farge bare fordi bruden synes det er finest.

Jeg støtter oppom utsagnet: Gjester er ikke til pynt.

Tenk litt på det...

Endret av Sunshine
Skrevet

Synes det blir litt voldsomt eg...brudeparet kan styre musikken, pynten, maten osv...men å styre gjestene? Synes at gjestene skal kunne få litt frihet. Tipper at svigermor di følte seg vel i antrekket, og det trur eg er viktigare enn at antrekket har farge. Men så ser eg ikkje heilt poenget med å henge seg så voldsomt opp i andres utseende.

Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om svarte klær-regelen før jeg kom til KG. Jeg har gått i svart i minst ett bryllup, og jeg var ikke den eneste. Jeg har heller ikke lagt merke til at de med sorte klær har noe mer rynker eller svarte ringer under øynene enn andre. Synes alle gjestene var fine jeg :) Men jeg reagerte på ei som hadde hvit kjole :P

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Forloveren min skal ha svart kjole. Kjempefin, jeg var med når ho kjøte den! Eneste "kriteret" jeg hadde til kjolen hennes var at den ikke var for utringet (hun har svære silikonpupper :fnise: ) eller at den var rosa. Hater rosa, itillegg til at tema for dagen er rødt & hvit og da føler jeg at rosa kræsjer. Men om gjestene vil ha rosa kjole, så må de gjerne ha det! Samme for meg, bare de føler seg vel! :)

Skrevet

Jeg syns det er greit med svart - så lenge det er litt pyntet kjole/drakt. Jeg syns man skal kle seg penere enn i hverdagslige settinger. Om noen kom i en vanlig svart genser og svart bukse (og det var det) i mitt bryllup, hadde jeg følt meg litt skuffet, men om de kom i en fin svart kjole eller en fin genser med paljetter etc, så hadde jeg ikke tenkt så mye over det.

Gjest black bride
Skrevet

ja da tar jo jeg "bryllups"kaka da ...for jeg skal nemmelig gifte meg i sort kjole :-)

den er helt sort men har en del sølv stæsj på brystet og små diamanter nedover skjørtet. Jeg skal ha sølv veske ,sorte sko.sjal i sort og sølv. Hvit cape og hvit bukett.

Bordet skal dekkes i sort,sølv og hvitt.

Jeg er en person som alltid har gått i sorte klær ...så for meg blir det helt kræsj med noe annet ...jeg vil være meg selv ...bare i en litt mere stæsjet utgave :-)

å ja jeg får nok reaksjoner fra folk ..men det er min/ vår dag :-)

Skrevet

Jeg har selv gått i svart kjole i to bryllup. Begge bryllupene ble holdt om vinteren, så å troppe opp i pastellfarget kjole f.eks. føltes ikke nelt naturlig. Kunne selvsagt kjøpt meg en mørkere kjole i en annen farge, men valgt altså å benytte to ulike svarte, pene kjoler som jeg allerede hadde hengende. Men, jeg hadde både sko og bolero/sjal i annen, lys farge.

Jeg ville nok aldri ha fått i bryllup i helsvart uten noe farget tilbehør, og tviler vel egentlig også på at jeg hadde gått i et sommerbryllup i svarte klær.

Når det er sagt synes jeg at bruder er litt for opptatt av gjestene sin påkledning. De aller fleste gjester prøver å pynte seg så godt de kan ut fra oppgitt kleskode. Enkelte er kanskje ikke så glad i å pynte seg, eller er så flink med farger, snitt osv. Da er det lett å falle tilbake til farger og snitt man vet at man føler seg vell i.

Som mor til brudgom i et bryllup vet hun nok at endel fokus kommer til å være rettet mot henne, og hvis hun er litt "traus" i klesstilen, og ikke pleier å eksperimentere noe særlig skjønner jeg godt at dette ikke er anledningen for å gjøre dette. Er man en av hovedpersonene i et bryllup er det viktig at man føler seg vel. Innebærer det at man går i svart kjole så må det være greit, synes nå jeg.

(ikke alle er spesielt glad i å være i fokus i det hele tatt heller, og kler seg derfor litt anonymt nettopp for å gli litt inn i mengden. Det kan være vanskelig å forstå for de som ikke har samme personlighet selv)

Skrevet (endret)

Jeg sier som noen andre her inne, jeg hadde heller aldri hørt om fargereglene før jeg besøkte bryllupsforumet på Kg. Hadde aldri falt meg inn å ringe et brudepar for å spørre om det var greit for dem om jeg kom i rødt eller svart eller...

Hadde det vært et bryllup der en ble invitert og kleskoden var spesifisert, greit, da får en prøve å følge den.

Jeg syns det er veldig pent med klær i andre farger og syns jeg ser antydning blant mine venner til at flere er flinkere til å bruke farger. Men det med at svart er slankende og passer til alt sitter nok i mange.

Endret av Strix
Skrevet

Svart er da ikke pr definisjon kjedelig, mange kler det godt og ikke minst føler seg vel i svart, så hvorfor tvinge eller ønske å tvinge noen til å gå i noe annet? Selv ville jeg nok hatt tilbehør i en annen farge, men jeg ville ikke hengt meg opp i hva andre gikk i. Har det slått deg at det kanskje er slik at man kler seg i noe man trives med, og føler seg fin i?

Gjest godt gift
Skrevet
Jeg har selv gått i svart kjole i to bryllup. Begge bryllupene ble holdt om vinteren, så å troppe opp i pastellfarget kjole f.eks. føltes ikke nelt naturlig. Kunne selvsagt kjøpt meg en mørkere kjole i en annen farge, men valgt altså å benytte to ulike svarte, pene kjoler som jeg allerede hadde hengende. Men, jeg hadde både sko og bolero/sjal i annen, lys farge.

Jeg ville nok aldri ha fått i bryllup i helsvart uten noe farget tilbehør, og tviler vel egentlig også på at jeg hadde gått i et sommerbryllup i svarte klær.

Når det er sagt synes jeg at bruder er litt for opptatt av gjestene sin påkledning. De aller fleste gjester prøver å pynte seg så godt de kan ut fra oppgitt kleskode. Enkelte er kanskje ikke så glad i å pynte seg, eller er så flink med farger, snitt osv. Da er det lett å falle tilbake til farger og snitt man vet at man føler seg vell i.

Som mor til brudgom i et bryllup vet hun nok at endel fokus kommer til å være rettet mot henne, og hvis hun er litt "traus" i klesstilen, og ikke pleier å eksperimentere noe særlig skjønner jeg godt at dette ikke er anledningen for å gjøre dette. Er man en av hovedpersonene i et bryllup er det viktig at man føler seg vel. Innebærer det at man går i svart kjole så må det være greit, synes nå jeg.

(ikke alle er spesielt glad i å være i fokus i det hele tatt heller, og kler seg derfor litt anonymt nettopp for å gli litt inn i mengden. Det kan være vanskelig å forstå for de som ikke har samme personlighet selv)

kjenner godt min svigermor og hun elsker å være midtpunkt så dt har ingenting med det å gjøre.

Skrevet

Jeg troppet opp i sort kjole med rødt belte og røde sko i det siste bryllupet jeg gikk i :lur:

I følge "reglene" er jo dette et absolutt NO-NO, men jeg spurte bruden på forhånd og hun forsikret meg om at dette var helt i orden. Tidene har nok forandret seg, og selv om mange ønsker å følge tradisjonene som hører til bryllup (noe jeg respekterer) så synes jeg det er rett og rimelig at man i dag kan kle på seg det man føler seg fin og komfortabel i.

(men hvitt hadde jeg aldri kunnet finne på å ha på meg i et bryllup. heller ikke såkalt "hverdagsklær") :)

Skrevet

Jeg er heller ikke overbegeistret i at folk tropper opp i helsort. Men det gjelder ikke kun i bryllup, da. En sort kjole kan jo lett "farges opp" med tilbehør i andre farger.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Denne tråden vitner virkelig om hvor lite nordmenn vet og bryr seg om etikette.. Ganske trist.. Man MÅ ikke forandre på alt, og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å unngå 3 farger en dag..

Skrevet

Vel, jeg hadde aldri drømt om å tvinge moren min i en aprikos-fargede kjole den dagen jeg skal gifte meg.

Hadde heller ikke hørt om det med rødt og svart før KG. Synes alle kan bruke de klærne de vil, med mindre noen vil komme i hvit prinsessekjole, det blir nok litt overkill, men å "forby" svart og rødt blir litt voldsomt for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...