Gå til innhold

lesning for foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

grådighet

Folklorist og SIFO-forsker Virginie Amilien mener norske barn som feirer halloween ikke helt forstår hva det handler om.

Nyheter

Tekst: NTB - [email protected]ørdag, 31.10.09 kl. 15:58

Foto: Scanpix

Lørdag ettermiddag var det svært fullt i flere leketøysbutikker her i landet. Jakten på det perfekte halloweenantrekket fenget massene.

Utenfor lekebutikken Standard i Oslo, var køen lang. På grunn av den store pågangen ble kundene bare sluppet inn i puljer.

Men ikledd nyinnkjøpte kostymer klarer ikke norske barn helt å oppføre seg slik man tradisjonelt sett skal, mener forskeren Virginie Amilien.

Norske barn har nemlig misforstått den amerikanske tradisjonen, og versjonen som har etablert seg her i landet er litt råere og mindre idyllisk enn den amerikanske.

Knask eller knep

I USA som i Norge går barna rundt om i nabolagene, ringer på dørklokker og gir folk valget mellom knask eller knep. De som ikke har godteri å dele ut må belage seg på til dels sterke reaksjoner.

Hvert år får politiet nemlig inn meldinger om flere hundre tilfeller av hærverk og plagsom oppførsel. Ifølge Amilien er det ifølge tradisjonen ikke fritt fram for barn som vil «hevne seg».

– Halloween har ingen røtter i Norge, og derfor er det få som egentlig vet hva det går ut på, sier hun til NRK.

– Her til lands forventer barna å få noe uten å gi tilbake. Slik er ikke den originale skikken i USA, sier hun.

Tent utelampe

En annen skikk som ikke «ble med» da feiringen forflyttet seg til Norge, er at man slett ikke trenger å få besøk om man ikke vil.

– Her i Norge er det for eksempel svært få som har fått med seg regelen om at de som vil ha besøk lar utelampen være tent, mens de som ikke ønsker besøk slukker den. Da må man også respektere det, forklarer Amilien.

Halloween-skikken kom til Norge for om lag 15 år siden. Den amerikanske skikken har sine røtter i den katolske allehelgensdag, som igjen har tatt opp i seg trekk fra flere hedenske høstfester.

Den aktuelle natten mente man at de døde kunne ferdes fritt rundt om, i store følger med nisser, alver og annet skrømt, ifølge Store Norske Leksikon

helt enig. Dette har utviklet seg til mye hærverk blant barna,men her har foreldre et stort ansvar. Når man ser barn under skolealder på slep etter foreldrene for å finne den rette kostymen,for så å bli sluppet ut alene sammen med andre barn om kvelden.

Foreldrene har bidratt til at barna har tatt en skikk de ikke har peiling på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine to yngste barn er nå ute og går sammen med Onkel. Med streng beskjed om å bare ringe på der hvor det er lys på kjøkkenet/ute, eller dersom disse lysene er slukket tydelig gitt tegn om at de er velkomne (jeg har slukket lyset på kjøkkenet fordi det var så rotete, men har satt ut levende lys på trappa).

Eldstemann har de siste årene gått alene sammen med et par kamerater. Med samme strenge beskjed som de minste og de har fått beskjed om å finne på en morsom, men uskyldig spøk - noe de aldri har klart. ;) Får vi noe som helst tilbakemelding på at de ikke har oppført seg blir det tatt skikkelig tak i. I år går han for første gang på en annen side av byen, men jeg regner med at de han er hos følger opp skikkelig (kanadiere).

Hitil har jeg hatt en gruppe barn på døra. Søte nabobarn som jeg kjenner. Yngste var vel omtrent to år og eldste var 11. De hadde med seg to foreldre i bakgrunnen. Vi har aldri opplevd noe kluss.

Skrevet
Mine to yngste barn er nå ute og går sammen med Onkel. Med streng beskjed om å bare ringe på der hvor det er lys på kjøkkenet/ute, eller dersom disse lysene er slukket tydelig gitt tegn om at de er velkomne (jeg har slukket lyset på kjøkkenet fordi det var så rotete, men har satt ut levende lys på trappa).

Eldstemann har de siste årene gått alene sammen med et par kamerater. Med samme strenge beskjed som de minste og de har fått beskjed om å finne på en morsom, men uskyldig spøk - noe de aldri har klart. ;) Får vi noe som helst tilbakemelding på at de ikke har oppført seg blir det tatt skikkelig tak i. I år går han for første gang på en annen side av byen, men jeg regner med at de han er hos følger opp skikkelig (kanadiere).

Hitil har jeg hatt en gruppe barn på døra. Søte nabobarn som jeg kjenner. Yngste var vel omtrent to år og eldste var 11. De hadde med seg to foreldre i bakgrunnen. Vi har aldri opplevd noe kluss.

Samme erfaring her. Ungene vet at de kun skal ringe på hos dem som tydelig viser at de vil ha besøk. Og mine får kun gå i de nærmeste gatene.

Min sønn har noen kompiser på besøk som har spist middag her først, og deretter gikk de ut. De kommer tilbake hit etterpå.

Har hatt mange på besøk allerede, og alle er like høflige :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Den saken i Dagbladet var noe merkelig, syns jeg. En trenger ikke akkurat være forsker for å skjønne at norske barn ikke vet hva Halloween egentlig går ut på.

Men må alt være så seriøst da? Kan vi ikke unne ungene denne kvelden en gang i året?

Så lenge de oppfører seg fint, syns jeg det er helt greit at de kommer på døra og sier "knask eller knep".

Har nettopp hatt en hel gjeng her, og de var i strålende humør og hadde skikkelig kule kostymer :)

Skrevet
Den saken i Dagbladet var noe merkelig, syns jeg. En trenger ikke akkurat være forsker for å skjønne at norske barn ikke vet hva Halloween egentlig går ut på.

Men må alt være så seriøst da? Kan vi ikke unne ungene denne kvelden en gang i året?

Så lenge de oppfører seg fint, syns jeg det er helt greit at de kommer på døra og sier "knask eller knep".

Har nettopp hatt en hel gjeng her, og de var i strålende humør og hadde skikkelig kule kostymer :)

herregud, du har jo skjønt lite

Skrevet

Jeg underviser forresten på barneskolen og har også tidligere år instruert elevene mine om god takt og tone. I år var jeg dessverre syk de siste dagene, så det fikk jeg ikke gjort.

Skrevet

Det er jo ikke de barna som går pent fra hus til hus og respekterer noen grunnleggende regler som er problemet. Men det har vært stadig mer hærverk knyttet til Halloweenfeiringen i Norge. Det er denne forfatteren vil til livs. Hun vil også etablere rutiner for at det er greit å ikke feire Halloween, og når lyset er slått av så ønsker ikke folk besøk.

Skrevet

Hos oss feires ikke halloween, og det kommer hikke noen gang til å skje. Det er nok at barna gå julebukk ved juletider,hva skal vi med en ny skikk?

Skrevet

Jeg synes også julebukk er en mye koseligere skikk. Da synger jo ungene sanger og gjør seg "fortjent til" godteriet, mens halloween bare er tigging. Lite sjarmerende, og dessuten uten rot i norsk kultur. Må de absolutt gjøre det, så respekter i alle fall at hvis folk har utelykten av, vil de ikke ha besøk.

Gjest Gjest_olga_*
Skrevet

Jeg synes halloween er noe tull som reklamen har trykket på oss, og som handelsnæringen vet å tjene fett på.

Halloween er opprinnelig en Keltisk skikk der man feiret de døde. Hva har døden med barn og moro å gjøre egentlig? Det er så mye død og elendighet i verden fra før av, om vi ikke skal la barna feire den i tilegg! Ingenting gjør meg mer uvel enn å se småbarn kledd ut som lik! :tristbla:

Vi har begynt med dette tøyset, fordi barna har blitt hjernevasket gjennom tv, reklame og andre ting. Og så gir foreldrene etter for barnas mas, fordi de er for feige til å si nei, de er redde for at barna deres skal bli upopulære i kameratflokken eller føle seg utenfor. De fleste foreldre bryr seg ikke noe særlig om å forklare barna hva denne skikken går ut på heller.

Foreldre er visst livredde for å skille seg ut, og ta selvtendige valg på vegne av barna sine nå for tiden. :kjefte:

Gjest Purple Haze
Skrevet
herregud, du har jo skjønt lite

Opplys meg da, du kloke. Hvis du har noe å komme med da, annet enn sånne idiotkommentarer.

Gjest Chiffon
Skrevet

Det er vel det som er poenget med artikkelen, de oppfører seg ikke fint. Heldigvis kommer det ingen hit, for jeg gidder ikke maling, egg og dopapir over hele hagen.

Skrevet

:klø:

Jeg forstår ikke helt hva dere mener.

Her jeg bor følger ungene reglene med at de ikke går til hus der utelysene er slått av. Og eggkasting og annet hervært er helt uakseptabelt.

Hos oss må de synge for å få snop. Hadde tidligere i kveld 3 ganske store gutter som sang "Bæ-bæ lille lam." Tror ikke akkurat det er vanlig at folk sier de må gjøre noe for å få snop, men det er nå bare å si det til dem, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...