Gå til innhold

Trenger tilbakemeldinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er scenarioet :

Har en 18 mnd gammel Maine Coon hannkatt, som elsker å være ute. For mye inne så blir han grinete og deprimert og aggressiv. Så nå har vi ingen rutiner på når han skal ut. Vil han ut, da får han ut.

Vi bor i rekkehus, og i nabolaget er det flere katter. Det er rimelig tett mellom husene, men de fleste kattene har funnet sine terretorier.. Min katt springer gjennom hekken til naboen og er konstant på deres katt.

Jeg har fått kjeft av naboen som misliker at katten min ofte kan vente og vokte på deres katt.

Jeg beklaget på det sterkeste, men sa også at dette er vel på katters vis, og desverre så er deres katt rimelig skvetten og sky. Dette antar jeg min katt plukket raskt opp..

Det er andre katter i nabolaget som har høyere "rang" enn min. Selv om de er mindre av str har de vel funnet ut av ting seg imellom.

Jeg sa til naboen at jeg kunne sette opp ett gjerde mellom oss og dem, men at jeg ikke ville gjerde katten inne i hagen vår, og derfor ikke sette opp gjerde mot vegen. Om de ville sette opp gjerde fra vegen og inn til hagen sin kunne dette være med på å holde han ute. (katten min er elendig på å hoppe og kommer seg ikke over slike hinder..)

Nå sitter jeg og stresser hver gang jeg hører katte hyling, naboen slenger med veranda døra, banker i gelenderet osv.

Noen tips..? eller er det bare slik katter er ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slik katter er, og det er ikke så veldig mye du kan gjøre. Et gjerde mellom deg og dem kan kanskje hjelpe på, men katter er jo kjappe til å smette både over og under hekker og det meste, så vet ikke hvor mye hjelp det er i det. Jeg forstår jo selvsagt naboen, det er ikke gøy når egen katt blir jaktet på av andre. Hadde det vært meg, så hadde jeg jaget den andre katten ut av hagen hver gang jeg så ham. Kanskje (da helst på sommerhalvåret) kastet vann etter ham.

Et annet alternativ hvis ingenting annet hjelper er om du og nabo samkjører "utetiden" på kattene, slik at dene ene som regel er inne når den andre er ute. Men det er vel kanskje et litt urealistisk forslag.

Skrevet
Det er slik katter er, og det er ikke så veldig mye du kan gjøre. Et gjerde mellom deg og dem kan kanskje hjelpe på, men katter er jo kjappe til å smette både over og under hekker og det meste, så vet ikke hvor mye hjelp det er i det. Jeg forstår jo selvsagt naboen, det er ikke gøy når egen katt blir jaktet på av andre. Hadde det vært meg, så hadde jeg jaget den andre katten ut av hagen hver gang jeg så ham. Kanskje (da helst på sommerhalvåret) kastet vann etter ham.

Et annet alternativ hvis ingenting annet hjelper er om du og nabo samkjører "utetiden" på kattene, slik at dene ene som regel er inne når den andre er ute. Men det er vel kanskje et litt urealistisk forslag.

Takk for svar :)

Jo har tenkt tanken med å samkjøre utetiden, men tror det vil bli vanskelig å gjennomføre. Skal nevne det med vann til de (når vi nærmer oss sommeren ;) )

"Heldigvis" klarer katten deres å hoppe opp på gelenderet på verandaen, min klarer ikke å hoppe etter. ( han er latterlig dårlig på å hoppe..)

Så jeg frykter ikke de store skadene. Han kommer seg ikke over i naboens hage direkte fra oss, men kan gå ut i vegen og inn i deres. Min er også ikke så rask osv, men jeg tror nok str på han kan være ganske skremmende.

Når jeg har snakket med andre venner med katter får jeg for det meste tilbakemeldingen på at katter er katter.. Jeg bare er blitt litt stresset over naboen nå..Hun kan være skikkelig skremmende og fryktinngyvende..

Får bare håpe at det roer seg når vinteren kommer.. snøen i seg selv blir vel hindring nok..

Skrevet

Mange katter blir mer bedagelige vinterstid, og foretrekker å være mer inne. Får håpe det gjelder din pus også. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...