Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Lurer på å skaffe meg hund (min første alene) og har peilet meg inn på labrador! Hører bare positivt om denne rasen, men hørte et sted at de kan være stri å oppdra. Noen som har erfaringer med labrador?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Labrador er pene, men intelligente hunder. Hvis du ikke makter å være konsekvent og tilstrekkelig streng, vil den kjapt finne ut at den kan gjøre som den selv vil. Noen kaller det "strihet", men det er egentlig et eierproblem.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 31. oktober 2009 #3 Skrevet 31. oktober 2009 Laborador er en hund med mye humør, som ofte er glad i mennesker, noen ganger så glad at det kan bli litt mye. Det er MYE hund, både på grunn av den "kompakte" og relativt store størrelsen og på grunn av dens intelligens og relativt store aktivitetsbehov. Derfor er det også veldig viktig med en konsekvent oppdragelse, er du tilstrekkelig konsekvent, trenger du ikke nødvendigvis være så "streng". Det er en hund som trenger tydelige grenser, men i forhold til andre hunder som gjerne kalles "stri" så vil jeg egentlig ikke kalle de det... Laborador er en ganske allsidig hund, kan brukes til det meste av normale aktiviteter. De er ofte glade i å bruke nesen (som andre retrievere) og er relativt lettrente (men ikke som en border collie). Hannene kan ha en rimelig heftig pubertetstid, som virkelig kan sette deg på prøve, og man kan ofte få inntrykk av at laboradorhannene har et høyere nivå av hormoner enn hva andre raser har (og hva som godt er!!). De "vanlige" laboradorene (ikke jaktlab.) er det også viktig å være nøye med foring på. De legger ofte fort på seg, og kan spise omtrent til de tar kvelden. Det gjelder sannsynligvis jakt-lab.en også, men de har vel et litt høyere energinivå generelt, så de forbrenner vel lettere mer. En laborador KAN bli en sofahund hvis man former den til det, men det er ikke bra verken for hund eller eier(eller sofa). En laborador trenger å bli Brukt!! Når alt det er sagt så vil jeg jo si at laborador (og retrievere generelt) jo virkelig er en av mine yndlingsraser, og at det gode humøret de har kan inspirere deg når du kommer til de mer vanskelige fasene i hundens liv:) Siden det er din første alene, ville jeg nok gått for en tispe, og av den vanlige laborador- typen, ikke jakt- typen. Jakt typen er slankere i kroppen, og har nok et enda høyere energinivå/intensitet.
Gjest Gjest_Mariann_* Skrevet 31. oktober 2009 #4 Skrevet 31. oktober 2009 Når det gjelder helse, sjekk denne(trykk på linken til laborador): http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm Den er vel for amerikanske forhold, men etter hva jeg kan se så er det mye av de samme sykdommene som forekommer i Norge...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Når det gjelder helse, sjekk denne(trykk på linken til laborador): http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm Den er vel for amerikanske forhold, men etter hva jeg kan se så er det mye av de samme sykdommene som forekommer i Norge... Først "dog breeds" så "laborador retriever" nedi lista som kommer opp.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Hadde en labrador jente i 10 år. Hun døde for noen uker siden og vr verdens skjønneste og mest omtenksomme hund. Jeg har mistet den jeg levde for. Det er tungt. Så ja, du burde absolutt skaffe deg en labrador! En liten ulempe. De fleste labradorer elsker mat, så det er viktig å ikke gi dem for mye mat. Jenta vår var verdens beste til å tigge, så hun ble dessverre lett overvektig. Men men, du burde definitivt skaffe deg en
Vulpes Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville ikke kalt dem for stri akkurat. De er jo veldig lærevillige og førerorienterte, og mange av dem ville gått gjennom ild og vann for en liten brødbit eller en litt ros og klapp. Problemet mange labbiseiere har, er vel derimot at de ikke aktiviserer dem nok. Labradorene har et høyere aktivitetsbehov enn mange skjønner, både fysisk og mentalt. De er dessuten ofte veeeeldig glade og energiske når det gjelder spennende ting som skjer eller å hilse på mennesker osv. Denne begeistringen må man fra de er små valper trene på å beherske. Så jeg vil heller kalle labbisene enkle førstegangshunder som det er vanskelig å feile med, så lenge man aktiviserer dem nok og trener bevisst på å roe dem litt ned
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå