Gå til innhold

Si noe eller ikke?(klær,kropp&fasong)

Midnattsol

Anbefalte innlegg

Mennesker har forskjellig kropp og fasong og bør kle seg etter dette. Hva gjør man når noen ikke skjønner det?

Det er ei på jobben som absolutt ikke har skjønt dette, og hun kler seg i de merkeligste ting. Hun er ganske kraftig og er stor både foran og bak. Hun tropper opp på jobb i lårkorte skjørt, gjennomsiktige topper og minimale bh`er så det ser ut som at puppene skal sprette ut hvert øyeblikk. Jeg vet alt alle reagerer på dette og snakker om dette, altså det blir mye hvisking og tisking. Det passer seg heller ikke på den arbeidsplassen å ha på seg slike klær, man bør se i alle fall litt mer skikkelig ut. Noen klær bruker man bare ikke på jobb.

Så..bør jeg, eller noen andre, si noe eller ikke? Hvordan skal man isåfall si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at det blir feil å si dette direkte.

Hadde sikkert blitt kjempelei meg om noen hadde sagt dette til meg på jobben. Greit at man har kleskoder altså, det har vi fått beskjed om å personalmøter m.m. og det står i kontrakter og avtaler.

Men å fortelle en person at h*n kler seg feil i forhold til kroppen er ikke lett. Særlig når personen er for tynn eller for tykk/stor.

Og vi kan jo alle ha vår egen stil. Noen klær føler vi oss vel i, selv om det ikke nødvendigvis passer til kroppen vår.

Men ettersom det ikke passer seg å gå kledd slik på arbeidsplassen, så synes jeg nesten at sjefen (eller den som leder f.eks personalmøter) kan ta seg av det generelt og ikke direkte til denne personen.

Men det krever jo at du eller en annen sier i fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med DP.

At det ikke passer deg eller andre arbeidere, er ikke noe dere har rett til å klage på.

Det er opp til sjefen å si fra.

All ære til dama for at hun tør kle seg i det hun vil, ikke det resten av samfunnet vil hun skal! (selv om jeg sikkert hadde reagert selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han gjør ikke det. Det er bare så dumt at folk hun jobber sammen med snakker om det bak hennes rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk at jeg ville snakket med de som snakker bak ryggen hennes, jeg.

Uansett synes jeg at det er helt idiotisk at voksne folk snakker dritt om hverandre pga klær og kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er idiotisk, men sånn er det.

Om hun er modig eller hva hun enn er, det passer seg jo ikke og komme på jobb og se ut som et ludder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' men han gjør ikke det. Det er bare så dumt at folk hun jobber sammen med snakker om det bak hennes rygg.[/quote']

Si ifra til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det passer seg jo ikke og komme på jobb og se ut som et ludder.

Helt enig, litt avhengig av om man skla representere , gå i møter osv eller ikke. Da kan man vel hinte diskret til sjefen? Men hvis han ikke bryr seg ville jeg latt være å si noe.

Bh-størrelse kan man diskutere på generelt grunnlag. Mange i Norge bruker alt for små bh'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..kommer sikkert ikke til å si noe til noen, jeg. Ville bare ha litt synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall fått inntrykk av at de fleste arbeidsplasser har slike regler så folk vet noenlunde hva de skal forholde seg til. Slaskete joggebukser, miniskjørt, gjennomsiktige topper slik at undertøyet synes mm bør være på fy-listen.

Det er personalsjefen som har ansvaret for at slike regler blir fulgt og hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg tatt dette opp med personalsjefen. Du kan feks. si at du ikke lenger orker å høre de stygge kommentarene som du frykter vil bli til ren mobbing og at du vil hennes eget beste.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke sagt noe......Hvis det virkelig er så ille, så burde sjefen se det og si ifra. Det er ingen annens jobb.

Hvis noen hadde kommet og sagt noe sånt til meg på jobben hadde jeg sannsynligvis blir borte vekk :roll: for det er ganske drøyt å si at andre "kler seg som et ludder" :o

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaheira

Om ikke det allerede er utarbeidet kleskoder for arbeidsplassen, kan det jo være på tide å tipse ledelsen om dette.

Altså - å tilpasse et reglement til deres bedrift - og å be dem ta opp det nye reglementet for alle.

Jeg synes i alle fall at det er svært så kjekt å vite hva som aksepteres og ikke - hva gjelder alt fra hår til skotøy.

På denne måten går det ikke direkte på hennes person, noe som forøvrig også er ganske uinteressant.

Om hun går i "for" korte skjørt privat, eller i en jobb der det ikke betyr noe, er hennes sak.

Voksne mennesker bør holde seg for gode til å kommentere - er det rart utallige barn hver dag blir mobbet inn i psykiatrien? :roll:

Altså: ta opp med ledelsen at dere ønsker retningslinjer for hvordan de ønsker å bli representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ingen planer om å si:

"Hei, du kler deg som et ludder, skjerp deg, folk ler av deg."

Men noen antrekk er virkelig ikke bra. :-?

Synes bare det blir så utrivelig og skulle vel ønske jeg kunne gjøre noe. Isåfall blir det som nevnt her og si noe til ledelsen. Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaheira

Jepps. :wink:

Bare en liten ting til: fokuset her er stadig å fortelle henne hvordan hun skal oppføre (kle) seg.

Hva med disse folka som får seg til å baksnakke henne på en så stygg måte?

Hva sier du når du hører det?

Jeg er litt nysgjerrig skjønner du, fordi vi har også litt slike ting på arbeidsplassen - om enn ganske uskyldig - og jeg lurer på hva andre da sier, dersom de ikke er enig.

Hvis jeg synes noen er direkte stygge, så pleier jeg å si det - gjerne på en litt humorsitisk måte, da det er lettere å ta, samtidig som de skjønner at jeg er helt uenig.

Hva med deg, Midnattsol? Det er jo ikke så lett dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt man bør holde seg for god til å ta opp en ansatts klesvalg med ledelsen. For meg blir det helt på bærtur.

Dersom firmaet har kleskode, vil denne jenta uansett bli tilsnakket ved en eller annen passende anledning - av ledelsen.

Jeg synes i alle fall at vi ikke har noe med hvordan en kollega kler seg. Uansett hvor "smakløst" man synes denne jenta kler seg; kommer det ikke LITT opp mot den usaklige baksnakkingen som foregår.

For meg blir altså dette like teit som det å ta opp med ledelsen at kollegaen min har dårlig ånde.

-Scarlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vel egentlig ikke så mye.

Jeg er forsåvidt enig for jeg synes jo ikke hun kler seg pent og at det ikke passer å kle seg sånn på jobb, men jeg synes også det det blir litt vel mye baksnakking, noe som er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...