Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Noen som har vært sammen med en psykopat, eller som har noen erfaringer med en, som kan fortelle litt om forholdet, hvordan personen var o.s.v. Blir veldig takknemmlig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Har litt dårlig tid nå så skriver i stikordsform (tror forresten det skal ligge noen tråder ute om emnet, søk litt ) Flink til å snakke forseg, ro seg bort... Manipulerende Utpressing Sørger for at du ikke kommer i kontakt med andre, spes de du har et nært forhold til og kan "sladdre" til Bruker mye psykisk vold, kan også bruke fysisk og seksuell vold Manglende evne til å ta andres posisjon Lover å skjerpe seg... Aller andre er problemet, aldri dems feil Lager problemer når det ikke er noen naturlige Splitter folk og får det til å se ut som om det er noen andre enn dem som har gjort det ja også +++++++++++++++++++++++++++++ Helt jævlig, vet ikke hvorfor du stiller spørsmålet, men er du sammen med en så redd deg selv og kom deg bort før det er forsent!!
Anaconda Skrevet 31. oktober 2009 #3 Skrevet 31. oktober 2009 Har litt dårlig tid nå så skriver i stikordsform (tror forresten det skal ligge noen tråder ute om emnet, søk litt ) Flink til å snakke forseg, ro seg bort... Manipulerende Utpressing Sørger for at du ikke kommer i kontakt med andre, spes de du har et nært forhold til og kan "sladdre" til Bruker mye psykisk vold, kan også bruke fysisk og seksuell vold Manglende evne til å ta andres posisjon Lover å skjerpe seg... Aller andre er problemet, aldri dems feil Lager problemer når det ikke er noen naturlige Splitter folk og får det til å se ut som om det er noen andre enn dem som har gjort det ja også +++++++++++++++++++++++++++++ Helt jævlig, vet ikke hvorfor du stiller spørsmålet, men er du sammen med en så redd deg selv og kom deg bort før det er forsent!! Må legge til en viktig ting til; Godt likt av folk forøvrig. Vet hvordan han skal oppføre seg ute blant folk og er derfor vanskelig å avsløre!
Gjest Gjest_Elisa_* Skrevet 31. oktober 2009 #4 Skrevet 31. oktober 2009 Det der hørtes ut som exen min. Jeg sier bare, se opp for slike tegn. Det er kjempe vanskelig å se når du er i forholdet. Men tro meg, kommer du deg ikke unna tidlig så kan det virkelig ødelegge deg.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Må legge til en viktig ting til; Godt likt av folk forøvrig. Vet hvordan han skal oppføre seg ute blant folk og er derfor vanskelig å avsløre! Så sant så sant!!!!
Langt mot Nord Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 (endret) Send PM så kan jeg gi en detaljert beskrivelse, og ikke minst en forståelse om hvordan man kom ut i hengemyra. Endret 1. november 2009 av Langt mot Nord
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Må legge til en viktig ting til; Godt likt av folk forøvrig. Vet hvordan han skal oppføre seg ute blant folk og er derfor vanskelig å avsløre! Nei! Det er sosiopater. Psykopater vil over tid avsløre seg selv, og derfor ikke like farlige som sosiopater. Sosiopater er flinke til å sjule det.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 En psykopat er en mann som tenker som en kvinne, men har i tillegg ingen empati for andre. Det har kvinner i en liten grad. Men stort sett er psykopater og kvinner samme møla
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Nei! Det er sosiopater. Psykopater vil over tid avsløre seg selv, og derfor ikke like farlige som sosiopater. Sosiopater er flinke til å sjule det. Sosiopat og psykopat er to forskjellige ord på det samme. Dvs. de som bruker 'sosiopat', mener at lidelsen skyldes miljø, mens de som bruker 'psykopat', mener lidelsen skyldes arv - enkelt forklart.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 En psykopat er en mann som tenker som en kvinne, men har i tillegg ingen empati for andre. Det har kvinner i en liten grad. Men stort sett er psykopater og kvinner samme møla Måtte du gå alene hjem fra byen i natt?
Gjest purplerain Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Jeg har vært sammen med en og er på vei ut av det. Veldig vanskelig å komme seg ut når han har så fast grep om deg. Daglige trusler og skjellsord og bedreidelser. Så blir han myk og snill for så å snu helt om igjen. Andre stikkord: Sykelig sjalu kontrollfreak bruker ting imot deg som har skjedd tidligere i livet ditt har det gøy på din bekostning ydmyker deg foran andre lyver om deg og gir et særdeles dårlig bilde av deg til andre for å holde maska selv når forholdet begynner å skrante.Bruker deg som hoggestabbe og alt skal dreie seg om han og aldri om deg eller dine behov. Skjellsord "hvorfor gjør du sånn mot meg som gjør at jeg blir sånn mot deg?" - alltid din feil, han har ingen feil og han ser ikke hvor ille han faktisk er. Stenger deg inne, du får ikke gå ut tar fra deg mobil, og ting du trenger for å gå ut eller ha kontakt med andre krever å få se gjennom mobilen og lese dine meldinger, anropsliste osv, passord til din email, facebook etc. Nekter deg å ha mannlige venner mens han selv har flust av jentevenner og kontakt med sine ekser og elskerinner. Får deg til å tro at alt er din feil og at det er noe feil/galt med deg og ikke han, får deg til å tvile på deg selv. Lyver gjerne for å få din oppmerksomhet. Lytter ikke til deg, det er han som er viktig. Fokus kun på han. Du betyr ikke like mye. Ustabil oppførsel og mye sinne. Han har lov til "alt" men du har ikke lov til noenting. Jeg kunne skrevet en bok om disse mennene. Han jeg var sammen med, var første tegnene at han ville ha passordene mine til email, msn og alt. Og ville at jeg skulle kutte ut mannlige venner pluss at han snakka nedsettende om eksen sin konstant. Det er et helvete å leve med han, og et helvete når det gjelder å komme seg vekk fra han. For han gir ikke slipp på deg uten trusler om at han skal ødelegge livet ditt, ryktet ditt, trakasseringer og spiller på dine følelser og hva som betyr for deg. Likner den nye kjæresten din på dette, løp så fort du kan. Mange av disse er voldelige og farlige.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Inntil fem trekk kan utelates uten at validiteten i testen forsvinner. 1.Glatthet / overflatisk sjarm 2.Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi 3.Behov for stimuli / lett for å kjede seg 4.Patologisk løgnaktighet, bedrageri 5.Bløffmakeri / manipulering 6.Manglende anger eller skyldfølelse 7.Manglende dybde av følelser 8.Ufølsomhet, manglende empati 9.Parasittær livsstil 10.Oppfarende / dårlig kontroll over sinne 11.Promiskuøs seksuell adferd 12.Tidlige adferdsproblemer 13.Manglende realistisk langtidsplanlegging 14.Impulsivitet 15.Uansvarlig adferd 16.Hyppige ekteskap / samboerforhold 17.Ungdomskriminalitet før fylte 15 år 18.Svikt under prøvetid eller løslatelse 19.Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger 20.Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #13 Skrevet 1. november 2009 Måtte du gå alene hjem fra byen i natt? her ser dere hva jeg mener. Totalt ufølsomt for å få seg selv en liten latter. Jeg har ikke vært på byen, så synd det!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #14 Skrevet 1. november 2009 Varselsignaler for offeret Offere som har levd sammen med psykopater har vanligvis problemer med å forstå at det er noe galt i forholdet. Dette skyldes den massive hjernevaskingen og manipulasjonen de har blitt utsatt for over lengre tid. Forward S. (Menn som hater kvinner og kvinner som elsker dem,1988) har en liste over spørsmål som er nyttige i denne sammenheng: Følelse av å bli kontrollert Partneren vil ha full oversikt over hva du gjør og hvor du er. Du får ikke lov til noe uten at partneren har godkjent det. Gjør du noe uten å ha tenkt på det og uten å ha bedt om unnskyldning, blir du straffet. Er du redd for å snakke om parforholdet ditt til en god venn/venninne? Får du skyldfølelse eller føler du deg illojal ved tanken? Ekstrem sjalusi og eiertrang Du kan ikke hilse på noen av det annet kjønn før du blir beskyldt for å være innlatende eller flørtende. Blir det helvete hvis du danser med en annen? Blir du forhørt om hvem du snakker med eller sitter i kantina med på jobben? Stadig nedvurdering Partneren din har ingen respekt for meningene dine. Du er bare dum og en dust. Viser du normale følelser, får du høre at du er hysterisk, svak eller sippete. Ingenting at det du kan er noe verd, og partneren sier at han/hun er kjempesnill som holder ut med deg. Kjefting og trusler Får du vondord for bagateller eller for ingenting bare fordi det passer for partneren din? Truer han med å slå deg helseløs eller at han skal fortelle familien hvor håpløs dum du er? Iskald tilbaketrekning Straffer partneren deg med ikke å snakke til deg på noen timer eller dager? Møter han/hun alle dine forsøk på å bryte isen eller bli venner igjen med en mur av taushet? Får du en følelse at du er ”luft” som blir fullstendig oversett og ikke fortjener et ”hei” en gang? Pinefull utlevering Snakker partneren høyt om dine feil og mangler til andre, blant venner eller i selskapslivet? Anklager partneren deg ute blant andre for å være ”dårlig i senga”? Utleverer partneren personlige ting du har betrodd han/henne? Forvirring Er du forvirret av brå kast i partnerens væremåte – snart snill, snart slem? Blir du usikker på om det er deg eller partneren som starter kranglene? Blir du mer og mer usikker på hva du egentlig duger til? Er du begynt å tvile på ting som du synes var opplagte før? Du har alltid skylden Uansett hva som skjer, gir partneren deg alltid skylden. Partneren gjør aldri feil, innrømmer ingenting, og utrykker aldri anger for noe. Redsel for reaksjoner Er du redd for partnerens reaksjoner? Tør du ikke spontant si meningene dine? Tenker du nøye igjennom at det du vil si, kommer til å provosere partneren din? Følger du partnerens ord og miner vaktsomt for å se om du faller i unåde eller utløser en eksplosjon? De sju trekkene er (stikkordmessig): 1. Svikt i lovlydighet ved gjentatte ganger... grunnlag for arrestasjoner... 2. Svikefullhet, løgnaktighet, vinningsforbrytelser...osv... 3. Impulsitivitet, manglende evne til fremtidsplanlegging 4. Aggressivitet, gjentatte slagsmål og/eller overgrep 5. Hensynsløs for egen eller andres personlige sikkerhet 6. Vedvarende uansvarlighet, vanskelig å holde på jobber eller overholde økonomiske forpliktelser 7. Mangel på anger etter svikefulle handlinger mot andre mennesker Forholdet til andre Åpne kj.: Vennlig, rask til å se andres manipulering, overfladisk, kortvarige forhold. Mangler evnen til å fungere i grupper eller familieliv. Bare utnyttende forhold, mangler evne til respekt. Skjulte kj.: Vedvarende mistillit til alle. Mener andre er uærlige, og viser forakt for andre. Upålitelighet og uansvarlighet. Parasittær livsstil. Sosial tilpasning Åpne kj.: Sosial og sjarmerende, lekende og spenningssøkende. Lager ofte store planer. Intense ambisjoner, men lite resultat. Opptatt av status og utseende. Skjulte kj.: Manglende eller svake jobb- eller utdanningspapirer. Kronisk kjedsomhet. Mangler mål og planer for fremtiden. Leter etter enkle veier til ære og berømmelse (rikdom). Lever dobbeltliv, bruker falske navn. Kjærlighet og seksualitet Åpne kj.: Utspekulert, manipulativt forførende. promiskuitet. Vill begeistring som svinner lett. Hvis gift: Hyppige separasjoner og skilsmisser. Kvinnemishandling. Skjulte kj.: Uten evne til varigforhold. Ser ikke partneren som eget individ med egne rettigheter, verdier og ønsker. Respekterer ikke incestforbudet. Hyppige seksuelle pervesjoner. Moral, normer og idealer Åpne kj.: Dyp mangel på ekte skyld og anger. Patologisk løgnaktighet. Respekterer ikke lover og normer. Ofte spillelidenskap. Tendens til bedrageri og falskneri. Kriminalitet. Skjulte kj.: Fantastiske urealistiske forventninger. Sterk angst for enkelte autoritære personer. Av og til sentimental.
Gjest aeo Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Takk til gjest innlegg 14 for fin oversikt. Har selv levd sammen med folk som jeg vil si har hatt grader av psykopatiske trekk både i oppveksten og vært gift med en. Og jeg har har brukt mange, mange år av mitt liv på å komme meg over det og få min sunne fornuft tilbake. Men hver eneste dag merker jeg at jeg trenger å bli påminnet hva jeg skal gjøre og hvorfor. De samme gamle mønstrene sitter godt fast og man skal jammen stå på for å kvitte seg med dem. Det er veldig lett å gå i samme fella på nytt! Man tiltrekkes av det kjente og nære, det man kjenner fra før. Spiller ingen rolle om det er godt for deg eller ikke. Jeg håper alle som har vært borti denne problematikken virkelig jobber mye med seg selv etterpå og unngår å havne i samme suppa. En ting er å skylde på andre, men de kan vi ikke forandre. Vi kan bare forandre oss selv.
Wildlily Skrevet 1. november 2009 #16 Skrevet 1. november 2009 Inntil fem trekk kan utelates uten at validiteten i testen forsvinner. 1.Glatthet / overflatisk sjarm 2.Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi 3.Behov for stimuli / lett for å kjede seg 4.Patologisk løgnaktighet, bedrageri 5.Bløffmakeri / manipulering 6.Manglende anger eller skyldfølelse 7.Manglende dybde av følelser 8.Ufølsomhet, manglende empati 9.Parasittær livsstil 10.Oppfarende / dårlig kontroll over sinne 11.Promiskuøs seksuell adferd 12.Tidlige adferdsproblemer 13.Manglende realistisk langtidsplanlegging 14.Impulsivitet 15.Uansvarlig adferd 16.Hyppige ekteskap / samboerforhold 17.Ungdomskriminalitet før fylte 15 år 18.Svikt under prøvetid eller løslatelse 19.Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger 20.Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel Hihi, jeg har jaffal en nr 14, nr 16(dog vet ikke om forhold på 4 og 2.5 år er hyppige) og en klar 3.er som jeg stimulerer med spennende bøker.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #17 Skrevet 1. november 2009 Min lillebror er sammen med en psykopat.Hun har alle de kjennetegnene ovenfor. Hun har en elsker som hun tenker å stikke av med, og ta ungen deres med seg også. Hun forteller alle planene hun har for fremtiden og at hun gleder seg til å komme seg vekk fra han og maler et bilde av hvor forferdelig livet hennes er nå og at alle er mot henne. Når han fant ut dette her så hjalp det ikke å konfrontere henne, hun bare snakket seg rundt og han tilga henne. Å sitte på sidelinjen og se på det her er mildt sagt jævlig. At han ikke ser fellene er helt utrolig. Han virker helt hjernevasket, han tar alt hun sier for sannhet og oppriktighet mens vi som også kjenner henne såpass godt vet at alt bare er løgn. Men,ingenting man kan gjøre,enn å se at livet hans går ad undas når hun og ungen en dag er borte vekk.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 1. november 2009 #18 Skrevet 1. november 2009 Vil minne på at det er like mange kvinnelige som mannlige psykopater (dvs antisosial personlighetsforstyrrelse). Det som er forskjellen på mannlige og kvinnelige psykopater at de mnannlige ofte gjør ting som er ulovlige, mens kvinnelige psykopater gjør ting som er lovlige: Baksnakking, manipulering, sette folk opp mot hverandre, fordreie fakta, spesielt når det gjelder omsorg for barn; Bruke barn som hevn mot eks, falske anmeldelser om vold, eller voldtekt. I tillegg er faktisk enkelte kvinner på krisesentre psykopater. De fremstiller seg selv i en offerposisjon, og hevner seg på mannen ved å fremstille ham som overgriperen.
Gjest Cynthia Skrevet 1. november 2009 #19 Skrevet 1. november 2009 (endret) Jeg kjenner en som har disse karaktertrekkene: - Lyver for å imponere (om alt fra jobb, utdanning, inntekt til familieære forhold og hva han gjør i hverdagen). Han har til og med løyet om at en i familien var innlagt på sykehus. - Tenker utelukkende på egne behov (kan avlyse avtaler uten problemer) - Elsker å fremstille seg selv som snill og god (hvis han krangler med andre, er det aldri han som er problemet) - Elsker å få bekreftelser på at han er kjekk/sterk/snill/fantastisk - Opptatt av fasade - Konfliktsky (trekker seg tilbake med en gang noen vil ta opp noe med ham, konfrontere ham med noe) - Baksnakker de han ikke kommer overens med (det seg være alt fra ekser til venner og familie) - Har store drømmer og ambisjoner (snakker om at han vil ende opp med en ledelsesjobb, men fullfører ingenting) - Avslutter aldri kontakten med noen bare lover at han skal ta kontakt, men gjør det ikke. (Dette skyldes som regel at han vet at de vet noe om ham, eller at han har løyet så mye at han ikke klarer å forholde seg til dem). - Utsvevende livsstil. (Bruker den tiden han ikke jobber, stort sett på å feste. Han bryr seg lite om at det går utover de som har lyst til å være sammen med ham. Eksen hans hadde to barn, men han festet i vei av den grunn. Gjerne hver helg...) - Stiller folk opp mot hverandre. Glemte å legge til; som et resultat av disse løgnene må han holde diverse venner unna hverandre. Fordi han forteller ulike ting om seg selv til andre. Men viktigst av alt, han er veldig opptatt av å fremstille seg som snill, god, ærlig, tøff og rettferdig. Han har en drøm om å bli politi. Han har ikke begått lovbrudd (annet enn å stjele ved to anledninger da han var barn), men jeg tror det er fordi han ønsker å ende opp i politiet. Virker heller ikke som om han forstår at folk blir bekymret når han lyver om at familien hans er på sykehuset. For han utdyper aldri løgnene på noen måte. Med en gang man blir kjent med ham virker han veldig sjarmerende og sympatisk og bruker mye tid på en, men etter hvert som løgnene tetter seg til, skyver han seg gradvis unna, som oftest uten forklaring. De gangene han blir konfrontert, enten benekter han det, eller prøver å spøke det bort. Jeg brøt kontakten med fyren, men har to venninner som mener at han kan "bedre seg". Uff. Vet ikke om det jeg har skrevet er nok til å karakterisere fyren som en psykopat, men jeg synes i alle fall at sånn oppførsel er vanvittig uempatisk. Edit; Jo flere ganger jeg leser gjennom innlegget, jo mer ser jeg at jeg har glemt. Mulig at noen av disse karaktertrekkene overskrider hverandre, men dere skjønner nok hva jeg mener. Noen som vet hvilken "kategori" han faller under? Endret 1. november 2009 av Cynthia
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #20 Skrevet 1. november 2009 Jeg var sammen med en fra jeg var 14 til 17. Riktignok ikke en "slem" psykopat. Synes selv det er litt ille å kalle han det, men etter en haug med psykologer som har fortalt at han mest sannsybnlig er det etter det jeg har fortalt så ja... Vel, X var og er fremdeles den snilleste jeg har møtt, problemet var bare at han var grusomt sjalu og manipulerende. Jeg brukte over 1 halvt år for å komme meg ut av forholdet, og da med 2 innleggelser på psykiatrisk. Han sa han kom til å ta livet av seg om jeg slo opp og fikk meg til å ta han tilbake gang på gang. Sa at han hadde prøvd å ta livet sitt før og måtte ha blodoverføring fra faren osv. Jeg spurte søstra senere om dette, og dette var rein løyn. Han kunne sende meg meldigner og ringe om at han sto lklar med tauet rundt halsen osv osv. En gang jeg var ute hos en kamerat en kveld fikk jeg telefon midt på natten av en hylskrikende kjæreste, da hadde han klikket og kasta faren sin ned trappa og knust nesen hans + 3 ribbein. Pga at han trodde jeg var utro, han gråt og styrte og sa at jeg måtte komme. Han ga meg de fineste gaver og var utrolig romantisk, husket på alt og gjorde alt for meg. sa jeg hopp spurte han hvor høyt... Dette var da min historie med en psykopat.. Måten jeg kom meg ut av forholdet på var da jeg var innlagt på psykiatrisk, og jeg sende mld til han og fortalte at det var slutt, så tok pleieren telefonen min og jeg fikk den ikke tilbake før 2 døgn. Husket at jeg våknet på natten og var livrett fordi jeg hørte mopedlyd og trodde han hadde kjørt til meg. han var truende til det selv om jeg var på sykehuset 4 timer unna han... Lykke til, og jeg tror du allerede vet svaret når du spør om kjenneteng på en psykopat her, da er ting ihvertfall ikke slik som det skal være..c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå