Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #121 Del Skrevet 2. november 2009 Helt enig i det du skriver. I juridisk sammenheng er det nok med et vitneutsagn som bevis, så hvorfor ikke når det kommer til dette. Fordi det er vitenskap. Mange har foresten blitt uskyldig dømt basert på anekdotiske bevis/vitneutsagn. Jeg husker en stygg sak for ikke lengde siden, som jeg så på 60 minutes. En mann ble frikjent for voldtekt etter over 10 år i fengsel. Kvinnen som anmeldte ham var 100% sikker på at det var denne mannen som var den skyldige. Hvordan ble han frikjent? Vitenskapelige DNA-analyser. Empiriske bevis trumfer anekdoter anyday. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #122 Del Skrevet 2. november 2009 "Det kan ikke testes, og selv om det ikke kan testes vet vet jeg at det er virkelig" ??? Jeg har testa det flere ganger, jeg, og det virker. Du sier jo selv "hvordan man tester det er irrelevant". Såå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #123 Del Skrevet 2. november 2009 Fordi det er vitenskap. Mange har foresten blitt uskyldig dømt basert på anekdotiske bevis/vitneutsagn. Jeg husker en stygg sak for ikke lengde siden, som jeg så på 60 minutes. En mann ble frikjent for voldtekt etter over 10 år i fengsel. Kvinnen som anmeldte ham var 100% sikker på at det var denne mannen som var den skyldige. Hvordan ble han frikjent? Vitenskapelige DNA-analyser. Empiriske bevis trumfer anekdoter anyday. Poenget mitt var at hadde ikke vitneutsagn vært bevis nok så hadde han jo aldri kommet i fengsel i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #124 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg har testa det flere ganger, jeg, og det virker. Du sier jo selv "hvordan man tester det er irrelevant". Såå Du må gjerne fortelle litt om testen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #125 Del Skrevet 2. november 2009 Poenget mitt var at hadde ikke vitneutsagn vært bevis nok så hadde han jo aldri kommet i fengsel i utgangspunktet. Eh, ja, det var poenget mitt også. Mannen ble jo uskyldig dømt. Hele livet hans ble ødelagt. Og det fant de ut pga vitenskapsmetodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 2. november 2009 #126 Del Skrevet 2. november 2009 Poenget mitt var at hadde ikke vitneutsagn vært bevis nok så hadde han jo aldri kommet i fengsel i utgangspunktet. Det virker som du argumenterer imot vitneutsagn som bevis, med tanke på at han ble feilaktig dømt. Det har forresten absolutt _ingenting_ å si hva et vitne sier hvis man har ekte bevis i form av DNA-tester og lignende. Slik er det med mord og slik er det med engler, hvis det kan bevises så er vitner overflødig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #127 Del Skrevet 2. november 2009 Eh, ja, det var poenget mitt også. Mannen ble jo uskyldig dømt. Hele livet hans ble ødelagt. Og det fant de ut pga vitenskapsmetodene. Ja, de fant ut det etter at han hadde vært i fengsel. Det at han kom i fengsel i utgangspunktet var på grunn av vitneutsagn. Så vitneutsagn holder som beevis i slike sammenhenger. Dét er poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #128 Del Skrevet 2. november 2009 Du må gjerne fortelle litt om testen din? Var ikke hvordan man testa irrelevant likevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #129 Del Skrevet 2. november 2009 Ja, de fant ut det etter at han hadde vært i fengsel. Det at han kom i fengsel i utgangspunktet var på grunn av vitneutsagn. Så vitneutsagn holder som beevis i slike sammenhenger. Dét er poenget. Kanskje det ikke burde holde som bevis, når man ser hvor ille det kan gå?? Hadde vitneutsagn holdt som bevis for vitenskap hadde omtrent alt vært vitenskap, inkludert julenissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #130 Del Skrevet 2. november 2009 Det virker som du argumenterer imot vitneutsagn som bevis, med tanke på at han ble feilaktig dømt. Det har forresten absolutt _ingenting_ å si hva et vitne sier hvis man har ekte bevis i form av DNA-tester og lignende. Slik er det med mord og slik er det med engler, hvis det kan bevises så er vitner overflødig. De gangene man ikke har DNA-bevis, men bare vitneutsagn så holder det som bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #131 Del Skrevet 2. november 2009 Kanskje det ikke burde holde som bevis, når man ser hvor ille det kan gå?? Hadde vitneutsagn holdt som bevis for vitenskap hadde omtrent alt vært vitenskap, inkludert julenissen. Nei, det sant. Er skjedd mange justismord opp gjennom. Men det har heller ikke alltid bare vært på grunn av feilaktige vitneutsagn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #132 Del Skrevet 2. november 2009 Var ikke hvordan man testa irrelevant likevel? "Hvordan man kan teste det er forsåvidt irrelevant, du kan uansett ikke si at du vet før det har blitt testet". Var min påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #133 Del Skrevet 2. november 2009 De gangene man ikke har DNA-bevis, men bare vitneutsagn så holder det som bevis. Ikke for vitenskap!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #134 Del Skrevet 2. november 2009 Nei, det sant. Er skjedd mange justismord opp gjennom. Men det har heller ikke alltid bare vært på grunn av feilaktige vitneutsagn.. Neivel? Kilder? Poenget er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #135 Del Skrevet 2. november 2009 Ikke for vitenskap!!! Vi snakker om i juridisk sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #136 Del Skrevet 2. november 2009 "Hvordan man kan teste det er forsåvidt irrelevant, du kan uansett ikke si at du vet før det har blitt testet". Var min påstand. Og det var til ditt spørsmål om Hvordan dette kan testes. Og nå påstod du jo nettopp at du har testet det??? Herregud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #137 Del Skrevet 2. november 2009 Neivel? Kilder? Poenget er? Er flere som har blitt satt i fengsel på grunn av indisier. Og det har ikke alltid vært vitneutsagn som har satt dem der. Hvis man skal slutte med vitneutsagn som bevis, så er det også mange andre ting man burde slutte med. Det var poenget. Du som var så ivrig på dette burde jo ha fått med deg det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 2. november 2009 #138 Del Skrevet 2. november 2009 De gangene man ikke har DNA-bevis, men bare vitneutsagn så holder det som bevis. Vil det si at du er enig i at vitenskapelig bevis er mer verdt enn vitneutsagn? Og at hvis det fantes vitenskapelig bevis imot engler eller Gud eller hva det nå måtte være, så vil ikke vitneutsagn av typen "Jeg har sett engler/Gud/osv" være av verdi lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #139 Del Skrevet 2. november 2009 "Hvordan man kan teste det er forsåvidt irrelevant, du kan uansett ikke si at du vet før det har blitt testet". Var min påstand. Så sier jeg at jeg har testet det, så da bør det jo være greit når jeg sier at jeg vet det. Det var jo kriteriene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 2. november 2009 #140 Del Skrevet 2. november 2009 De gangene man ikke har DNA-bevis, men bare vitneutsagn så holder det som bevis. Vil det si at du er enig i at vitenskapelig bevis er mer verdt enn vitneutsagn? Og at hvis det fantes vitenskapelig bevis imot engler eller Gud eller hva det nå måtte være, så vil ikke vitneutsagn av typen "Jeg har sett engler/Gud/osv" være av verdi lenger? Leste du egentlig hva jeg skrev før du begynte å diskutere? Man trenger ikke ha DNA-bevis for å felle, for de gangene man ikke har det, men vitneutsagn, så holder vitneutsagnet som bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå