Gjest VinglePetter Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Hvis ett voksent menneske du kjente trodde på tannfeen. Ville du forsøke å argumentere mot denne overbevisningen? Hva med julenissen? Hva med Tusser og troll? Eller do-draugen? Hvordan skiller troen på engler seg med annen overtro? Endret 31. oktober 2009 av Strix
Étaín Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Jeg forstår virkelig ikke dette behovet for å fortelle folk at de tar feil hvis de påstår at de tror på engler eller andre ting. For meg blir det like ille som når de kristne (JV f.eks.) går på dørene til folk for å tre budskapet sitt nedover ørene på dem, eller folk her på forumet og andre steder som nærmest spammer tråder med bibelsitater som forklaring og svar på ethvert argument. Endret 31. oktober 2009 av Strix
Gjest Pingeling Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Hvis ett voksent menneske du kjente trodde på tannfeen. Ville du forsøke å argumentere mot denne overbevisningen? Hva med julenissen? Hva med Tusser og troll? Eller do-draugen? Hvordan skiller troen på engler seg med annen overtro? Men hvorfor i all verden er du sååå opptatt av alt som handler om tro dersom du mener det er det reneste sprøyt? Hvorfor ikke frekventere trådene under "Natur og vitenskap"? Har du et behov for å se ned på mennesker med et annet syn enn deg? Håper oppriktig at du blir lykkelig inne på vitenskapsforumet og kan hjelpe dine likesinnede der til et riktigere syn på naturteoriene etter dine antagelser.
Virreliten Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Ikke så rart at jorda var så flat så lenge?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Ikke så rart at jorda var så flat så lenge? Ja, de navnkristne som har vært statsledernes nyttige redskaper til å undertrykke folkene opp igjennom århundredene har hevdet at jorden var flat. Men Bibelen sier ikke det. Den sier faktisk at jorden er en "sfære" - en ball eller kule - som "henger på intet".
Langt mot Nord Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Flat som ei pannekake... samme tullet som vi idag har med M-teorien (moderteorien), strengunivers er litt schizo, ja.. den som observerer påvirker objektet. Innen psykologi så bruker man faktisk ord som demonic for å beskrive underbevisstheten, for å referere til en autoritet.. hvorfor leste Ludvig Wittgenstein iherdig The Golden Bough: A Study in Magic and Religion mon tro? Mye vettugt i gammel visdom om man har den rette innstillingen og ikke ukritisk sluker alt, men hvis man er en intellektuell anorektiker som sverger til Richard Dawkins o.l. så får man nok en klapp på skulderen. Anerkjennelse er noe annet enn selverkjennelse.
Cata Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Hvis ett voksent menneske du kjente trodde på tannfeen. Ville du forsøke å argumentere mot denne overbevisningen? Hva med julenissen? Hva med Tusser og troll? Eller do-draugen? Hvordan skiller troen på engler seg med annen overtro? Nei, uansett hva de nå trodde på ville jeg ikke giddet å argumentere med dem, med mindre de prøvde å presse sin tro over på meg. Om noen tror på engler, julenissen eller tannfeen er det helt greit for meg (men ikke forvent at jeg skal tro på det selv om du gjør det.)
Langt mot Nord Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Som engang Oscar Wilde sa i De Profundis: The final mystery is oneself. When one has weighed the sun in a balance, and measured the steps of the moon, and mapped out the seven heavens star by star, there still remains oneself. Who can calculate the orbit of his own soul?
Strix Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Tråden er ryddet. Iht. KG`s regler. Strix, mod
Tante Skrevet 31. oktober 2009 #10 Skrevet 31. oktober 2009 Hvis ett voksent menneske du kjente trodde på tannfeen. Ville du forsøke å argumentere mot denne overbevisningen? Hva med julenissen? Hva med Tusser og troll? Eller do-draugen? Hvordan skiller troen på engler seg med annen overtro? Kjenner ingen som tror på tannfeen, rett og slett fordi ingen noen gang har hatt noe slags møte med den/dem. Kjenner mange som har et forhold til nisser, dverger, tusser, troll, alver og slikt, men som innerst inne vet at dette er en ting de leker seg med Helt greit. Jeg er kristen og tror på engler, og vet om flere som har hatt opplevelser med slike. Jeg gidder ikke å fortelle andre hva de skal og ikke skal tro på, og håper folk innser at det ikke er noe poeng i å fortelle meg hva jeg skal tro på. La folk tro på det de vil. Å prøve å overbevise dem om at de tar feil er bare å skyve dem lenger unna (tro meg, jeg har prøvd....da jeg var 14)
firewater Skrevet 31. oktober 2009 #11 Skrevet 31. oktober 2009 Kjenner ingen som tror på tannfeen, rett og slett fordi ingen noen gang har hatt noe slags møte med den/dem. Kjenner mange som har et forhold til nisser, dverger, tusser, troll, alver og slikt, men som innerst inne vet at dette er en ting de leker seg med Helt greit. Jeg er kristen og tror på engler, og vet om flere som har hatt opplevelser med slike. Jeg gidder ikke å fortelle andre hva de skal og ikke skal tro på, og håper folk innser at det ikke er noe poeng i å fortelle meg hva jeg skal tro på. Du kjenner mange som tror på tannfeen og julenissen, de er småbarn som er sikker på at de har sett tannfeen og hørt nissen og har sett alver og troll. Så vokser de opp og legger fra seg sånt tull, fordi vi er høflig nok til å forklare at alt sånt er mennesker som har kommet på. Du ga deg litt for tidlig, du glemte å legge fra deg englene.. Ingen forteller deg hva du skal tro på, vi forteller deg kun at det du tror på er feil. Du må gjerne fortsette med det. Bare du ikke sprer det videre.
Étaín Skrevet 31. oktober 2009 #12 Skrevet 31. oktober 2009 Ingen forteller deg hva du skal tro på, vi forteller deg kun at det du tror på er feil. Du må gjerne fortsette med det. Bare du ikke sprer det videre. Så du er også en sånn bærer av fasit. Ja, ja... For en som har hatt åndelige opplevelser, nytter det ikke å komme og si at han eller hun tar feil. Det at du aldri har hatt en sånn opplevelse eller kjenner noen personlig som har hatt det, gjør ikke deg til noen autoritet på området, og du aner faktisk ikke hva du debatterer mot. Hvis vi visste med 100% sikkerhet at PSI ikke eksisterer, så ville det ikke vært høyt utdannede og seriøse mennesker som drev og forsket på det, og holdt på med det i årevis.
Tante Skrevet 31. oktober 2009 #13 Skrevet 31. oktober 2009 Du kjenner mange som tror på tannfeen og julenissen, de er småbarn som er sikker på at de har sett tannfeen og hørt nissen og har sett alver og troll. Så vokser de opp og legger fra seg sånt tull, fordi vi er høflig nok til å forklare at alt sånt er mennesker som har kommet på. Du ga deg litt for tidlig, du glemte å legge fra deg englene.. Ingen forteller deg hva du skal tro på, vi forteller deg kun at det du tror på er feil. Du må gjerne fortsette med det. Bare du ikke sprer det videre. Nå svarte jeg på et innlegg som snakka om voksne venner da....ikke barn. Og hva som er feil eller riktig for meg har du ingenting med. Som jeg sa: jeg forteller ikke deg hva som er feil, så kanskje du kan vise meg den gjensidige respekten?
mysan Skrevet 31. oktober 2009 #14 Skrevet 31. oktober 2009 Disse skeptikerne - eller pseudoskeptikerne - har en misjon, derfor misjonerer de, selv om det de misjonerer ikke er åndelighet, men det motsatte.
firewater Skrevet 31. oktober 2009 #15 Skrevet 31. oktober 2009 Så du er også en sånn bærer av fasit. Ja, ja... Jeg vet ikke hva som er rett, bare hva som er feil. Og engler er feil. Tante: Når det gjelder fakta, f eks hvorvidt engler finnes, så er det ingen "for meg" og "for deg".
Tante Skrevet 31. oktober 2009 #16 Skrevet 31. oktober 2009 Tante: Når det gjelder fakta, f eks hvorvidt engler finnes, så er det ingen "for meg" og "for deg". Så hva er dine beviste fakta på at engler ikke finnes?
LilleCanCan Skrevet 1. november 2009 #17 Skrevet 1. november 2009 Men hvorfor i all verden er du sååå opptatt av alt som handler om tro dersom du mener det er det reneste sprøyt? Hvorfor ikke frekventere trådene under "Natur og vitenskap"? Har du et behov for å se ned på mennesker med et annet syn enn deg? Håper oppriktig at du blir lykkelig inne på vitenskapsforumet og kan hjelpe dine likesinnede der til et riktigere syn på naturteoriene etter dine antagelser. Nemlig. det er en selvfølge at Vinglepetter er littebittegranne usikker på hva han egentlig tror.
LilleCanCan Skrevet 1. november 2009 #18 Skrevet 1. november 2009 Ingen forteller deg hva du skal tro på, vi forteller deg kun at det du tror på er feil. Du må gjerne fortsette med det. Bare du ikke sprer det videre. Hva er riktig å tro på da? Du innehar tydeligvis en fasit. Når du påstår at det noen tror på er feil, da blir det å presse din tro (som da er at det å tro på engler er feil), over på andre. Kutt ut med det a.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #19 Skrevet 1. november 2009 Er det dere som bestemmer hva som skal postes under religion og livssyn? Nei. Det er en grunn til at de blasfemiske innleggene våre ikke blir moderert bort. Jeg har rett til å ytre meg kritisk til deres bevisløse påstander. Har jeg et saklig innspill å komme med så gjør jeg det, om dere liker det eller ikke, og jeg kommer ikke til å holde opp før noen setter meg godt på plass med vannfaste bevis som støtter deres syn.
Guriane Skrevet 1. november 2009 #20 Skrevet 1. november 2009 Jeg vet ikke hva som er rett, bare hva som er feil. Og engler er feil. Da burde du også vite at det er feil å avfeie noe bare fordi du ikke er åpen for visse ting selv.. Har aldri skjønt meg på folk som er så bastante når de sier de ikke tror på noe. "Det er tull. Dette er noe du innbiller deg." Én ting får være om man er tvilende, men å si det som om man avkrefter noe, og så konsist,- dét er tull. Kanskje det er fordi de synes det er skummelt å tenke på at det finnes mer rundt oss enn bare det hvermansen kan ta og kjenne på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå