Gå til innhold

Nytt tilbehør til helstekt kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til søndagsmiddag i morra ser jeg lissom for meg helstekt fersk kylling i ovnen. Men med hva til?

Lei av det samme gamle, og føler det blir ris og saus til.

Noen som har et godt forslag?

Skrevet

Pasta av alle slag, med tomatsaus, carbonara saus eller spinatsaus bruker jeg. Eller couscous salat.

Skrevet

Hva med å bruke ovnsstekte rotgrønnsaker?

Rotgrønnsaker:

6-7 poteter

3 skiver sellerirot

2 skiver kålrot

2-3 gulrøtter

3-4 ss olivenolje

salt og pepper.

2 ss sitronsaft

1 ss flytende honning

1 ss revet sitronskall

Skrell og del poteter, sellerirot , kålrot og gulrøtter i staver. Legg i et ildfast fat og vend inn olivenolje, salt og pepper.

Stek i varm stekeovn 200 oC i ca 20 min.

Bland sammen sitronsaft, flytende honning og revet sitronskall og vend inn i potetene og grønnsakene. Stek videre i ca 20 min til poteter og grønnsaker er møre.

Dette synes jeg er veldig godt.

Skrevet

tenkte på rotgrønnsaker i ovnen, men blir ikke det litt klønete når kyllingen skal stekes i ovnen....

Skrevet
tenkte på rotgrønnsaker i ovnen, men blir ikke det litt klønete når kyllingen skal stekes i ovnen....

Niks - legg kyllingen, poteter og grønnsaker sammen i langpanne. Da blir potetene og grønnsakene tre ganger så gode.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva med hjemmelaget potetstappe som tilbehør?

Skrevet
Hva med hjemmelaget potetstappe som tilbehør?

Det foreslo jeg for Mannen, men da holdt han på å steile.

Det blir ris og kyllingsaus til kyllingen.

Kjedelig, men OK.

Skrevet

Jeg synes salat er godt til. :)

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Steile av potetmos?

Jeg bruker aldri ris og kyllingsaus til kylling, synes det er utrolig kjedelig.

Hjemmelaget hvitløkspotetmos og rotgrønnsaker er en favoritt.

En annen er hvitløkssurret spinat og båtpoteter eller fullkornspasta.

Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med rispilaff (ris med safran, tørket frukt og pistasjnøtter), mange chutney og lun salat av grillede middelhavsgrønnsaker er godt til ovnsstekt kylling. :)

Skrevet
Jeg synes det er veldig godt med rispilaff (ris med safran, tørket frukt og pistasjnøtter), mange chutney og lun salat av grillede middelhavsgrønnsaker er godt til ovnsstekt kylling. :)

Det der hørtes fantastisk godt ut. Men jeg har en kjedelig mann som ikke liker tørket frukt og chutney... og når det er det eneste han ikke spiser så blir det ikke slik mat her i huset :(

Skrevet

Hva med å bare gjøre risen litt mer spennende? Som feks sopprisotto eller pilaffris? Hvis du lager risotto trenger du egentlig ikke saus til.

Skrevet

For å fortsette i samme spor: denne risottoen med spinat og fennikel er godt tilbehør til kylling. Feks med noen ovnsbakte tomater i tillegg.

Ellers enig i forslaget om hjemmelaget potetmos, gjerne med sellerirot i, som smaker veldig bra i kombinasjon med kylling. Og gjerne en enkel grønn bladsalat, kanskje med noen nøtter i.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kjedelig, men OK.

Haha! Såpass! Snakker vi om et skikkelig vanedyr her? For det hørstes mistenkelig kjent ut. :sjenert: Samboeren er også vanedyr, men har innfunnet seg med at dersom jeg lager maten, så er det jeg som bestemmer menyen. Og når han lager maten, er det han som bestemmer menyen.

Personlig så må jeg si at ris og saus er kjedelig, ihvertfall så lenge det er snakk om helt ordinær ris uten noe spesielt oppi.

Skrevet

Om du får overtalt samboeren din til noe annet tilbehør enn ris og saus en gang, anbefaler jeg virkelig å sjekke ut denne oppskriften. Kyllingen blir utrolig saftig og smaksrik, og potetene blir helt nydelige. En del av potetene kan godt byttes ut med rotgrønnsaker, eller bare server med en god salat til. Saus er ikke nødvendig; det blir utrolig mye god sjy fra kyllingen. :sikle:

Annonse
Skrevet
Det der hørtes fantastisk godt ut. Men jeg har en kjedelig mann som ikke liker tørket frukt og chutney... og når det er det eneste han ikke spiser så blir det ikke slik mat her i huset :(

Vel, du kan jo lage risen uten tørket frukt, eventuelt bruke frisk frukt i biter som eple, aprikos, mango etc. Du kan jo også bruke en annen saus, en frisk joghurtdressing eller sjysaus (og chutney til deg. ;) ).

denne eplesausen er nydelig til kylling og svin. Bruk gjerne stekesjyen fra kyllingen også.

Skrevet

Kjedelig, men OK.

Haha! Såpass! Snakker vi om et skikkelig vanedyr her? For det hørstes mistenkelig kjent ut. :sjenert: Samboeren er også vanedyr, men har innfunnet seg med at dersom jeg lager maten, så er det jeg som bestemmer menyen. Og når han lager maten, er det han som bestemmer menyen.

Personlig så må jeg si at ris og saus er kjedelig, ihvertfall så lenge det er snakk om helt ordinær ris uten noe spesielt oppi.

Vanedyr vet jeg ikke, men til tider noe enkel i matveien.

Han synes pasta er best med kjøttdeig med tomatpurè til f.eks.

Jaja.... er ihvertfall ikke gift med noen jåle! :fnise:

Tenker det blir risotto til jeg, det liker vi godt begge to.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Vanedyr vet jeg ikke, men til tider noe enkel i matveien.

Han synes pasta er best med kjøttdeig med tomatpurè til f.eks.

Jaja.... er ihvertfall ikke gift med noen jåle! :fnise:

Tenker det blir risotto til jeg, det liker vi godt begge to.

Jaja... Han din vil ihvertfall ha tomatpurè på kjøttdeigen, min vil aller helst ha kjøttdeigen uten noe på sånn at han kan drepe den med ketchup. *Grøss* Da snakker vi enkel i matveien.

Skrevet
Jaja... Han din vil ihvertfall ha tomatpurè på kjøttdeigen, min vil aller helst ha kjøttdeigen uten noe på sånn at han kan drepe den med ketchup. *Grøss* Da snakker vi enkel i matveien.

:hoho:

Jeg liker pastaen best med f.eks hjemmelaget tomatsaus til.

Minst mulig kjøttdeig til pastaen for å si det slik.

:fnise:

Skrevet

Det er mange grønnsaker som er gode å ovnssteke sammen med kyllingen :) F eks erter og gulrøtter, eller bare gjøre det helt grønt med erter/sukkererter og purre f eks. Sist jeg lagde ovnsstekte kyllinglår hadde jeg oppi kikerter, hermetiske tomater, løk og gulrøtter og krydder (spisskummen, salt og pepper, og chili tror jeg), det ble veldig godt. Tror kanskje jeg brunet lårene først, synes det er greit når de skal steke sammen med saus. Denne er også veldig god, og kan sikkert bli like god med helstekt kylling som lår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...