Gå til innhold

Får ikke lenger til å spille av videoer på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å spille av Nytt på nytt på web-tv, men det stpr bare "klar", uten at videoen begynner å spille eller at det går an å trykke på play-knappen. Det samme skjedde her en dag når jeg skulle spille av en annen video på nett som også brukte windows media player. Hva kan problemet være, og hvordan fikser jeg det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bongo fra Kongo
Skrevet
Jeg prøver å spille av Nytt på nytt på web-tv, men det stpr bare "klar", uten at videoen begynner å spille eller at det går an å trykke på play-knappen. Det samme skjedde her en dag når jeg skulle spille av en annen video på nett som også brukte windows media player. Hva kan problemet være, og hvordan fikser jeg det?

Det hender det er litt rot med streamingen fra NRK, men en kombinasjon som jeg bruker og som fungerer veldig godt er VLC, Firefox og MediaPlayerConnectivity-tillegget. Dette fungerer faktisk meget godt både i Windows og i Linux, og fordelen er at så snart mediastrømmen har startet, så kan du lukke Firefox og VLC spiller helt av seg selv. Du slipper dermed å bruke minne og CPU på diverse Flash-reklamer og annet vræl som kjører på NRK-nettsidene. Det hele er faktisk så gjerrig når det gjelder ressurser at du kan få en upåklagelig opplevelse med heller beskjeden maskinvare.

Last først ned og installer Firefox og VLC dersom du ikke allerede har gjort det på Firfox.no og VideoLAN. Det kan være en fordel å stille inn VLC sånn at du løsriver kontrollene fra selve avspillingsvinduet (se Tools --> Preferences oh huk vekk "Embed video in interface" og "Show controller in fullscreen"). Når dette er gjort så installerer du tillegget MediaPlayerConnectivity via Addon-funksjonen i Firefox. Jeg har opplevd at tillegget krasjer i Linux når Firefox starter opp igjen etter installering, så jeg velger alltid "Cancel" når jeg presenteres for wizarden for oppsett av tillegget. I stedet konfigurerer jeg den manuelt ved å klikke på "Innstilling"-knappen for tillegget når det dukker opp i listen sammen med de andre tilleggene.

Når du konfigurerer MediaPlayerConnectivity, så skal du angi stien til vlc i de MIME-typene som allerede er huket av.

I Windows er dette typisk:

C:\Programfiler\VideoLAN\VLC\vlc.exe

Og i Linux er det:

/usr/bin/vlc

eller

/usr/bin/X11/vlc

Når du nå besøker NRK, så vil avspillingsvinduet bli erstattet med et ikon som du kan klikke på for å starte avspillingen i VLC. Personlig synes jeg denne løsningen er helt genial, og siden VLC kommer med støtte for alle mulige formater og kodeker så kan du spille av nesten alt hva du kommer over.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...