Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 For en tid siden prøvde vi å bli gravide,og det gikk et år uten hell.(ble gravid "av meg selv"noen år før det,men det endte i SA.) så snakket eg med fastlegen og ble henvist til gyn,og hun tok innvendig ul.tror det ble konstatert cyster på eggstokkene,men hun var svært utydelig(hun var utenlansk og vanskelig å forstå)og forklarte heller ingenting om sykdommen, og eg ble sendt hjem med pergo etter en del blodprøver og ul. Eg forsto jo ikke da hva det gikk i,trodde dette var helt "normalt". først etter at eg ble gravid og hadde født så ser eg på svangersk.papirene at det står "behandlet for pcos". Nå etter å ha lest litt på nettet så forstår eg litt mer..men vet fortsatt ikke om det er pco eller pcoS eg har? er normalvektig,har stort sett hatt regelmessige blødninger,+- en uke kansje. vil ikke si eg har unormal hårvekst,litt mørke hår på leppa og en liiiten veiviser men ganske så usynlig egentlig. Føler meg litt overkjørt av lege og gyn.her,siden eg har fått null info om dette ellers så tåler eg IKKE hormonprevensjon,blir stort sett bare kluss og tull med det.har nå satt inn hormonspiral etter anbefaling fra fastlegen,og den ryker RETT ut igjen neste uke. Har blødd siden eg fikk den satt inn,ca 5 uker siden.blir gaal av det.. I tillegg så blir eg SUR og grinete,pms gange ti. Hvordan er det med hormonprev.og pco/s? og burde ikke legen ha advart meg om dette ikke hadde vært lurt? setter stooor pris på alle som kan svare.. hilsen oppgitt.
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Hei! Jeg fikk også påvist cycter på innvendig UL (som var en rutineundersøkelse hos privat gyn). Cyster på eggstokkene = PCO (poly cycter ovarium eller noe sånt). PCOS er et syndrom som først kan påvises når PCO er oppdaget ved UL, samt manglende EL og/ eller androgyne trekk som hårvekst/mørke hår ol. Lavkarbomat og trening har god effekt. Og Pergo kikker jo igang EL. Lykke til!
Catgirl Skrevet 31. oktober 2009 #3 Skrevet 31. oktober 2009 Om du har cyster (perler) på eggstokkene så er det nok PCO du har. Da eggene ikke klarer å modne helt til å bli løsnet så hoper de seg heller opp i eggstokkene og blir til små cyster. Dette skyldes overproduksjon av androgener av eggstokker. Ikke alle trenger være overvektige for å få den diagnosen, men UL undersøkelse eller evt. lapraskopi og få påvist de små cystene er visst en ganske sikker måte å diagnotisere det på. PCOS er en annen type hormonell ubalanse tror jeg, og man trenger vel ikke ha disse cystene nødvendigvis. Man kan ha overproduksjon av androgener og ha hårvekst og være overvektig, evt. uregelmessig mens og eller lange sykluser men ikke alt på engang nødvendigvis. Tror du må ha oppfyllt 2 av kriteriene eller noe. Man kan jo få hjelp ved disse problemene med Pergo for å stimulere eggløsning og evt. et annet medikament på C.....husker ikke helt navnet, som hjelper å stabilisere hormonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå