Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestillte meg Nike-joggesko på ebay, og ble skikkelig skuffa da de kom i posteen i dag og viste seg å være fake.. fullstendig ubrukelig og stygge :kjefte:

Så da lurer jeg på om det er noen som har erfaring med fake kjøp på Ebay, og fremgangsmåte etterpå for å ordne opp. Jeg har betalt med paypal. I annonsen til selger stod det "100% authentic" og selger hadde bra feedback. Bildet i annonsen tror jeg er av ekte nike-sko, det er ihvertfall stor forskjell i fasongen på bildet og kopien som kom i posten.

Selger skriver at man kan sende tilbake innen tre dager, så sant de er helt ubrukte og sendes i nøyaktig samme stand som mottat, men man må betale frakten. Men når det er fake og ikke min feil at de er fake, så har ikke jeg lyst å betale noe som helst? Må jeg det? Leste ett sted at man bør sende de fake skoene til paypal som bevis, noen som vet noe om dette? Og hvis jeg ikke sender skoene tilbake til selger innen tre dager får jeg vel ikke penger igjen..?? :klø:

Litt forvirret, håper virkelig noen kan hjelpe! Jeg som hadde gledet meg sånn til joggetur.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med selger via Ebay kontoen, da lagres kommunikasjonen i profilen din. Fortelle dem at skoene du har mottatt er fakes. Fortell også at du vil gi negativ feedback dersom de ikke ordner opp, og at du har kontaktet Ebay og Paypal. Ta også kontakt med Ebay, og forklar problemet. Be om råd for hva du skal gjøre videre. Du kan også underrette Paypal (eies av Ebay)om problemet. Ta gjerne et printscreen av auksjonen med tekst slik at du har den for evt. senere behov.

Hva heter forresten selgeren?

Skrevet (endret)

Å true med negativ feedback er ofte veldig effektivt :jepp: Snakker av egen erfaring. Fikk tilbake 100 dollar, for noen diamantøredobber jeg gav 270 dollar for. De var ekte, men ikke like god kvalitet som de lovte. Jeg sjekke dem hos gullsmeden. Men fortsatt så var jo øredobbene verdt ca 6400 NOK ;) Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi dem positiv feedback etter at de hadde gitt meg pengene. Jeg likte ikke noe særlig å gjøre det, de hadde jo lurt meg. Men gav positiv, uten å skrive så mye.

Endret av Pupsi
Skrevet
Å true med negativ feedback er ofte veldig effektivt :jepp: Snakker av egen erfaring. Fikk tilbake 100 dollar, for noen diamantøredobber jeg gav 270 dollar for. De var ekte, men ikke like god kvalitet som de lovte. Jeg sjekke dem hos gullsmeden. Men fortsatt så var jo øredobbene verdt ca 6400 NOK ;) Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi dem positiv feedback etter at de hadde gitt meg pengene. Jeg likte ikke noe særlig å gjøre det, de hadde jo lurt meg. Men gav positiv, uten å skrive så mye.

Du følte deg lurt når du betalte 1500 for diamantøredobber som egentlig var verdt 6400?? Og attpåtil syntes det var kjipt å måtte gi positivt feedback, når du hadde fått prisen ned til under en 1000-lapp??

Skrevet
Du følte deg lurt når du betalte 1500 for diamantøredobber som egentlig var verdt 6400?? Og attpåtil syntes det var kjipt å måtte gi positivt feedback, når du hadde fått prisen ned til under en 1000-lapp??

Hehe, det hørtes ille ut ;) Men poenget er at de sa at diamantene var av en helt annen kvalitet, størrelse og klarhet enn det som stemte. Derfor jeg følte meg lurt. Det var en seriøs butikk, med mange tusen tilbakemeldinger. Og diamanter er mye billigere i USA enn norge.

Jeg er selvfølgelig kjempefornøyd med kjøpet! :) :) Og hadde nok handlet derfra igjen. Men det forandrer ikke det faktum at de lurte meg. Og sikkert lurer folk hver dag, som kanskje aldri finner ut av det. Jeg vil egentlig kunne stole på feedbackmeldingene fra andre. Og ville derfor helt gi er ærlig feedback selv.

Jeg gav forresten 25 dollar i frakt, ca 700 i toll/moms, og 600 for taksering hos gullsmeden også.

Skrevet

Jeg sendte mail til selger og paypal i går, men ikke fått svar enda. Men såvidt jeg forstod det kan man bare åpne sak i enten paypal eller ebay? Ebay får vel vite om det hvis de eier paypal? Selgeren heter 2stepshoes4u.

Leste forresten annonsen litt nøyere i dag, selger skriver at de kun aksepterer tilbakesending dersom det er feil skomodell eller feil størrelse som er sendt. Da kan jeg kanskje bare sende skoene til paypal? I paypal sin policy står det nemlig dette som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke:

"PayPal will generally require the buyer to ship an item that the buyer claims is Significantly Not as Described back to the seller (at the buyer’s expense), and PayPal will generally require a seller to accept the item back and refund the buyer the full purchase price plus original shipping costs. In the event a seller loses a Claim, the seller will not receive a refund on his or her PayPal or eBay fees associated with the transaction. If you lose a Significantly Not as Described Claim because the item you sold is counterfeit, you will be required to provide a full refund to the buyer and you will not receive the item back (it will be destroyed)."

Skal jeg vente på svar fra selger, eller bare åpne sak i paypal med en gang?

Takker for slle svar forresten! :goodbye:

Skrevet

Jeg ville ha åpnet sak med en gang. Han solgte deg fake sko, noe som er i mot policyen til Ebay. Du må nok dekke portoutgiftene, men den summen får du senere refundert.

Skrevet
Hehe, det hørtes ille ut ;) Men poenget er at de sa at diamantene var av en helt annen kvalitet, størrelse og klarhet enn det som stemte. Derfor jeg følte meg lurt. Det var en seriøs butikk, med mange tusen tilbakemeldinger. Og diamanter er mye billigere i USA enn norge.

Jeg er selvfølgelig kjempefornøyd med kjøpet! :) :) Og hadde nok handlet derfra igjen. Men det forandrer ikke det faktum at de lurte meg. Og sikkert lurer folk hver dag, som kanskje aldri finner ut av det. Jeg vil egentlig kunne stole på feedbackmeldingene fra andre. Og ville derfor helt gi er ærlig feedback selv.

Jeg gav forresten 25 dollar i frakt, ca 700 i toll/moms, og 600 for taksering hos gullsmeden også.

Ok, da skjønner jeg det bedre.. ;)

Skrevet

Fortell hvordan det går, ts! Kjipt når sånt skjer.

Skrevet

Ja, veldig kjipt, vet ikke om jeg har vært litt naiv eller ikke?

Nå når jeg har søkt på nettet om hva jeg kan gjøre leste jeg ett sted at 90 % av alle nikesko på Ebay er fake! Er jo sinnsykt høyt tall hvis det stemmer :haar: Men begynner også å lure på hvordan sånne selgere får bra feedback, ser ikke andre kunder at skoene er fake? Eller bryr de seg ikke?

Jeg sendte mail til selger på fredag gjennom Ebaykontoen, men ikke fått noe svar enda selv om de skriver at de skal svare innen 24 timer. Er jo helg da, kanskje derfor. Men åpnet likevel sak i Paypal i dag og sendt mail til selger derfra også, så får vi se om de gir lyd fra seg i morgen. :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan jo oppdatere litt hva som har skjedd.

Da jeg åpnet sak i Paypal kom det svar ganske kjapt fra selger, det skulle ikke være noe problem, bare sende skoene tilbake og så får jeg refundert det jeg opprinnelig betalte.

Fikk også svar på mailen jeg sendte til Paypal, de skrev at før jeg sendte skoene tilbake til selger burde jeg gå til en Nike-forhandler og få bekreftet at de er falske, sånn at jeg har bevis, dersom saken mot selger ikke skulle løse seg. Tok derfor med skoene til tre forskjellige sportsbutikker med Nike, men ingen av de kunne hjelpe meg på noen som helst måte... det ble jeg litt skuffet over. Hvis de ikke har kunnskaper om fake vs ekte, hvordan kan de vite at deres egne er ekte? De er jo seff det da, men sånn hypotetisk.

Men forhåpentligvis ordner det seg likevel. Selger vil selvfølgelig ikke refundere før skoene er kommet frem, det skal ta ca en uke. Så får vi se om jeg får pengene mine. Synes likevel det var kjipt å måtte legge ut 150 for frakt tilbake... Fins det en måte å sende pakker på sånn at selger som henter pakken må betale for frakt? Kunne jeg gjort det på en annen måte?

Skrevet
Tok derfor med skoene til tre forskjellige sportsbutikker med Nike, men ingen av de kunne hjelpe meg på noen som helst måte... det ble jeg litt skuffet over. Hvis de ikke har kunnskaper om fake vs ekte, hvordan kan de vite at deres egne er ekte? De er jo seff det da, men sånn hypotetisk.

Du er jo ikke kunde hos dem. Vet du hvor mye forretninger faktisk demonstrerer og hjelper liksomkunder som har tenkt å kjøpe kameraet/brudekjolen/osv hos en nettforhandler i stedet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...