Gå til innhold

Høyt kolestrol

Anbefalte innlegg

Gjest KjerringPå20
Skrevet

Hallo hallo!

På onsdag fikk jeg vite at jeg har veldig høyt kolestrol.

Hvis jeg ikke gjør noe med matvanene så må jeg på tabletter og kan evnt ende opp med alt som følger med etterhvert.

Jeg har begynt å endre på kosten, å det kjennes også på magen.

Det jeg lurer på er om noen andre her ute som har samme problemet`?

Tips til ting man kan spise`? Hvordan trene i en hektisk hverdag?

Fått beskjed om å holde meg unna mettet fett.

(ost, melk, smør, kjøtt osv )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp boken "godt for ganen, godt for hjertet" av Ose og Bergei

Veldig mange gode tips og råd, og mange gode oppskrifter. :)

Skrevet

Hold deg iallefall unna metta fett.

Jeg må på grunn av en meget spesiell tilstand spise veldig mager mat, og jeg har en kolesterolverdi langt under minste normalverdi. Kolesterolen endrer seg ikke så raskt, men det tok bare 3-4 måneder fra jeg var i normalområdet (før problemet oppsto) til jeg var langt under. Hvis du går over til svært magert kosthold nå burde det ikke ta mer enn noen måneder å komme i normalområdet.

Det sier seg selv at mer av energien da må komme fra karbohydrater. Spis mye frukt, men tygg gjerne sukkerfri tyggegummi etterpå, fruktsyrer etser en del på tennene.

Gjest KjerringPå20
Skrevet

Takk for tips :)

Fikk vite dette av Ulevåll sykehus faktisk.

Testet meg egentlig for familiær hyperkolostromi ellerno.. hehe.

Hadde det ikke, men hadde høyt kolestrol...

Fikk bare vite at jeg måtte holde meg unna mettet fett..

Syns det var litt kort? og slapt..

Skrevet

Du kan jo begynne med å fortelle hva du spiser nå? Det er lettere å gi råd når man vet om du lever på burger og grandis, eller på grønnsakssupper ;)

Du kan trene hvordan du vil, mesteparten av helseeffekten kommer allerede på en halvtimes rask gange hver dag. Har du litt plass, kan du investere i en ergometersykkel, eller en stepbenk som tar mindre plass, og ta en økt med intervalltrening mens du ser nyheter.

Kjøp deg en skritteller, og prøv å få beveget deg mest mulig i løpet av dagen. Ta trappene i stedet for heisen, gå/sykle til jobb/skole, eller gå av bussen noen stoppesteder før der du skal. Jogg litt på stedet når du lager mat ;)

Er kolesterolet veldig høyt og kostholdet noenlunde normalt, er det godt mulig at du må ha tabletter uansett.

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg har familiær hyperkolesterolemi, og tar tabeletter for høyt kolesterol. I tillegg spiser jeg stort sett mager mat uten mye mettet fett (ikke smør, magre meieriprodukter osv). Hvitt kjøtt er magert, fisk med sunt fett (laks, makrell), ta bort synlig fett på biffer og lignende. Sukkerinntaket bør også kuttes ned på.

Gjest KjerringPå20
Skrevet

En dag kan se slik ut:

Frokost: Allbran(?) fiber frokostblanding. med ekstremt lite melk oppi.

Lunsj: En stk brokkoli.

Middag: Kylling med salat.

Kvelds: Yoghurt med fruktbiter.

Jeg kan gjerne også spise frukt i mellom disse måltidene.

Og der går mye vann.

jeg kan unngå tabletter hvis jeg gjorde noe med kostholdet mitt nå.

Så gjør så godt jeg kan..

Jeg kan spise det meste, men er ikke så glad i bønner, rå fisk, makrell, sild.. Altså.. litt sære ting :fnise:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det mange kanskje ikke vet er at pasienter som har hatt hjerteinfarkt har lavere kolesterol enn andre.

Dessuten, av alt vi trenger av det livsnødvendige kolesterolet så produserer kroppen vår 80 % selv.

Bare en liten del kommer altså gjennom maten.

Statiner som gis for å senke kolesterolet hemmer nettopp kroppens egenproduksjon av kolesterol.

Skrevet
En dag kan se slik ut:

Frokost: Allbran(?) fiber frokostblanding. med ekstremt lite melk oppi.

Lunsj: En stk brokkoli.

Middag: Kylling med salat.

Kvelds: Yoghurt med fruktbiter.

Jeg kan gjerne også spise frukt i mellom disse måltidene.

Og der går mye vann.

jeg kan unngå tabletter hvis jeg gjorde noe med kostholdet mitt nå.

Så gjør så godt jeg kan..

Jeg kan spise det meste, men er ikke så glad i bønner, rå fisk, makrell, sild.. Altså.. litt sære ting :fnise:

I seg selv er ikke dette et kosthold som trigger høyt kolesterol, men det er et par ting jeg reagerer på.

Når du spiser så lite mat (for dette var veldig lite), så må du jo bli sulten utenom måltidene... spiser du kaker eller chips utenom?

Har du fete sauser til maten, eller steker du kyllingen i margarin?

Dressing på salaten er vanligvis greit, siden det ofte er umettet fett i den...

Jeg anbefaler igjen "godt for ganen, godt for hjertet", en veldig fin bok som har hjulpet flere i familien min. (Vi har familiær hyperkolesterolemi)

Skrevet
Fikk bare vite at jeg måtte holde meg unna mettet fett..

Syns det var litt kort? og slapt..

Synes du det? Jeg er ikke overrasket, typisk helse Norge spør du meg, elendig er det, ikke bare slapt..

Gjest KjerringPå20
Skrevet

Det jeg spiser metter min mage, jeg vet når jeg er mett :)

Steker det i olje, har ingen sauser og spiser verken godteri eller chips utenom.

Men er jo en grunn til jeg spør her, jeg er jo rådvill.

Fikk jo ingen informasjon i det hele tatt..

Må kanskje ta en titt i den boka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...