Gå til innhold

Jente på 28 år. Lurer på om jeg har Aspergers syndrom

Gjest ts

Anbefalte innlegg

Er begynt å lure på om jeg har Aspergers Syndrom.

Håper noen vil ta seg tid til å lese og gi en tilbakemelding. Hva som helst av kommentarer er av verdi for meg...

Her er en liste over karakteristika for aspergere, og så setter jeg et kryss ved det jeg kjenner igjen hos meg selv:

"De psykiske vanskene som mange ungdommer med Aspergers syndrom opplever kan skyldes at de i denne livsfasen i større grad får innsikt i egne problemer, følelser og tanker (Happé 1994)." #Ja, jeg har hatt en psykisk lidelse siden jeg var 18 år. Spiseforstyrrelse.

"Barna er normalt begavet, men kjennetegnes av:

* en del barn kan være noe motorisk forsinket og framstå som klossete. Nei, jeg er veldig god motorisk.

* vansker med sosial samhandling. # Sammen med noen mennesker, ja.

* uvanlig intens interesse eller begrenset, gjentakende og stereotyp atferd, interesser eller aktiviteter." # Ja, er svært lite interessert i annet enn mine fire, fem hovedinteressefelt.

Har aldri betraktet dette som noe annet enn en konsekvens av spiseforstyrrelsen min, som gjorde at jeg ikke "levde livet" i mange, mange år.

"sterk uvilje mot endringer i omgivelser og rutiner" Nei.

"virke gammelkloke og forsiktige" # Ja

"De finner det ofte lettere og mer behagelig å være sammen med voksne enn jevnaldrende" # Ja, har alltid valgt eldre venner, studiekamerater og kjærster

"Vansker med å ta andres perspektiv kan være et trekk ved Aspergers syndrom. # Vet ikke, noen ganger bare, hvis jeg skal gi tilbakemdelding til familie og kjæreste. Noen ganger ellers også. Er veldig naiv og godtroende. Tror alle tenker som meg... selv om jeg vet at de ikke gjør det alltid.

"Når mennesker med Aspergers syndrom forstår, det vil si klarer å ta andres perspektiv, vil de bry seg om og kjenne empati." # Ja

"Mange kan ha vansker med å kjenne igjen ansikter." # Nei

"Til tross for at elever med Aspergers syndrom er normalbegavede har mange lærevansker, for eksempel lese- og skrivevasker og matematikkvansker." # Ja. Lærer praktiske ting, men ingenting annet henger igjen, annet enn hovedinteressene mine.

"Fordi mange tenker temmelig konkret, får de som skoleelever faglige problemer først når de har gått noen år på skolen." # Ja, var best på skolen frem til ungdommsskolen. Siden har det bare gått nedover. Studerer derfor ennå, fordi det er så vanskelig å lære/huske/konsentrere + at spiseforstyrrelsen min forsinker meg.

"Noen er overfølsomme for lyder." Nei

"Det er ofte lettere å forstå skriftlige instruksjoner enn muntlige." # Absolutt. Det hender veldig ofte at jeg ikke forstår hva folk sier... Forstår best familie og venner. Studievenner forstår jeg veldig ofte ikke et bær av, selv om jeg nikker og smiler............ Opplever dette som HELT EKSTREMT, forstår ikke hva som skjer. Jeg skjønner ikke hva folk snakker om. Er ny i denne studiebyen her, men tror ikke det kan skyldes dialekten heller.

"På grunn av sosial tilkortkomming, smale interesser og noen ganger originalt væresett, vil elever med Aspergers syndrom være særlig utsatt for mobbing. Noen utøver stereotyp atferd som kan bli gjenstand for latterliggjøring av medelever" # Nei.

"Det kan være en myte at elever med Aspergers syndrom ikke er interessert i sosial omgang. Mange vil gjerne ha sosial kontakt, men de får det ikke helt til. Prat om løst og fast kan være vanskelig, selv om de kan ha lett for å snakke om noe de er spesielt interessert i. Denne sosiale tilkortkommingen kan føre til at barn med Aspergers syndrom etter hvert velger å trekke seg unna fordi de ikke våger å ta kontakt." # Er både sosial og usosial. Trives godt i eget selskap, men kan også være veldig flink til å småsnakke med folk. De gangene jeg forstår dem, selvfølgelig.

Hjelp.

Hva tror dere?

Hva gjør jeg om jeg har Aspberger?

Tror liksom at jeg kan fortsette livet sånn som jeg har gjort, men jeg sliter fremdeles med spiseforstyrrelsen og den vil jeg liksom bli kvitt. Har trodd at jeg har hatt sosial angst, kanskje har jeg heller blitt nervøs fordi jeg har merka at jeg ikke fungerer så ekstremt godt sosialt (= aspberger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har ikke asperger. Fortsett heller arbeidet med å få kontroll over spiseforstyrrelsen enn å fokusere på dette.

Du høres veldig sikker ut. Hvorfor er du så sikker?

ja, håper jeg skal få hjelp igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen gjest, men du har garantert ikke Asperger. Asperger er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, mens du har et knippe av vanskeligheter. Når du leser litt psykiatri, vil du se at veldig mange ting ligner på hverandre, og også at alle friske har en del trekk fra mange forskjellige diagnoser.

Lillebror har Asperger. Dessverre. Heldige oss som ikke har :) De fleste andre diagnoser kan man bli bedre av :) Og spiseforstyrrelse kan du bli helt frisk av. Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sikkert fordi jeg leste innlegget ditt og sammenlignet dette med min teoretiske og praktiske erfaring. Det som slo meg er at du har en ubehandlet spiseforstyrrelse som du trenger hjelp for i stedet for å gå rundt å finne en diagnose til for å gi forklaring på hvorfor du føler deg som du føler deg.

Er du utenfor behandling nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sikkert fordi jeg leste innlegget ditt og sammenlignet dette med min teoretiske og praktiske erfaring. Det som slo meg er at du har en ubehandlet spiseforstyrrelse som du trenger hjelp for i stedet for å gå rundt å finne en diagnose til for å gi forklaring på hvorfor du føler deg som du føler deg.

Er du utenfor behandling nå?

jeg tenker at spiseforstyrrelsen kan være en konsekvens av en uoppdaget asperger, at fortvilelsen i forhold til å ikke fungere normalt gikk over i å gjemme seg i maten..... jobber med en asberger og det er etter å ha møtt ham at jeg begynner å kjenne igjen ting hos meg selv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et nært familiemedlem med asberger, og virker overhode ikke som om du har det.

Uansett, forventer du at noen på et forum kan fortelle deg om du har det eller ikke? Du finner ut om du har asberger eller ikke ved om du får en diagnose eller ikke.. Ingen her vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at spiseforstyrrelsen kan være en konsekvens av en uoppdaget asperger, at fortvilelsen i forhold til å ikke fungere normalt gikk over i å gjemme seg i maten..... jobber med en asberger og det er etter å ha møtt ham at jeg begynner å kjenne igjen ting hos meg selv......

Og nå går du fra å gjemme deg i maten til å gjemme deg i en ny diagnose?

Samme hvor mye du ønsker det selv, så har du ikke symptomene på aspergers utifra det man kan lese her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AS i veldig nær familie og har god erfaring gjennom flere slektninger. Jeg tenker ikke på AS når jeg leser det du skriver, de sosiale vanskene er langt mer gjennomgripelige enn det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AS i veldig nær familie og har god erfaring gjennom flere slektninger. Jeg tenker ikke på AS når jeg leser det du skriver, de sosiale vanskene er langt mer gjennomgripelige enn det du beskriver.

Hei var det mange bastante svar synes jeg. Det går også ann å ha noen autistiske trekk uten at det er nok til å ha asperger. "sykdommer" finnes jo i alle mulige grader. Jeg har noen av symptomene selv, men samtidig langt i fra nok til få noen diagnose. Har du undersøkt om du kan ha ADD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var det mange bastante svar synes jeg. Det går også ann å ha noen autistiske trekk uten at det er nok til å ha asperger. "sykdommer" finnes jo i alle mulige grader. Jeg har noen av symptomene selv, men samtidig langt i fra nok til få noen diagnose. Har du undersøkt om du kan ha ADD?

ja, det er mange bastante svar her

min kollega er velfungerende på mange måter og det samme kan sies om meg. De som svarer her synes ikke å vite at man ikke må være tilnærmet autist/Forrest Gump for å være Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du leter etter årsaker til de problemene du sliter med, men det er dessverre ingen her som kan bekrefte eller avkrefte om du har Asperger. Symptomene du lister opp kan jo tyde på nærmest hva som helst. De fleste som ikke sliter med noe spesielt vil fort kunne nikke gjenkjennende til en del av symptomene. Det er derfor diagnostisering ikke er noe man skal drive med selv, og de fleste forumråd kan bli rimelig meningsløse.

Jeg fikk ikke med meg om du går i behandling nå eller ikke, men om du gjør det, kan du jo nevne dine mistanker for behandleren din og evt. spørre om du kan bli utredet grundigere. Eller ta opp saken med fastlegen din, om du ikke går i behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min kollega er velfungerende på mange måter og det samme kan sies om meg. De som svarer her synes ikke å vite at man ikke må være tilnærmet autist/Forrest Gump for å være Asperger.

De som svarer her er heller ikke fagfolk som har hatt deg på grundig utredning. De svarer ut i fra det lille du har skrevet om deg selv, og det tyder ikke særlig på asbergers. (Det kan godt være du har det, du kjenner deg selv best).

Har jobbet noe med en som har asbergers, og han var annerledes enn det du beskriver, men passer godt til den generelle beskrivelsen.

Hvis du mistenker asbergers eller et annet syndrom, bør du komme deg til en ekspert på området, som kan hjelpe deg å finne ut hva/om du har noe syndrom.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt familiemedlem fikk ikke diagnosen før i voksen alder, og lurte mange fagfolk i oppveksten, så jeg vet nok mer om at man ikke må virke typisk Asperger på andre enn du tror. Men du har ikke kjernetrekkene, selv om du synes du kjenner deg igjen. Når trekkene er ekte tilstede, er det på et annet nivå enn det du føler.

Men du har visst bestemt deg for at du heller vil ha Asperger som forklaring på problemene dine, og vil ikke høre at det er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Snøhvit_*
Men du har visst bestemt deg for at du heller vil ha Asperger som forklaring på problemene dine, og vil ikke høre at det er et blindspor.

Nå er du vel litt urettferdig mot henne..stakkaren lurer jo

bare på om det kan være en mulig forklaring på problemene

hennes. Men til hovedpersonen selv her,nei jeg tror kanskje

ikke du har Aspergers syndrom..

jeg har selv fått diagnosen dyskalkuli (det motsatte av lese;-

og skrivevansker,altså problemer med matte)

og var utsatt for en del ubehageligheter i form av

erting/utfrysing i oppveksten og unger er jo fæle til

å bemerke at andre er rare når de ikke helt forstår dem

fordi de har litt andre interesser enn dem selv!

..men jeg tror ikke jeg har Aspergers av den grunn akkurat..

Men prøv å ta kontakt med noen,en vennine,et familiemedlem

noen du stoler på og snakk om det du føler.

Stå på jente,det høres ut som om du klarer deg bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk slutte å si at Asperger's er "sånn og sånn".

Broren min har AS, og han er så og si som alle andre. MEN han ar visse særtrekk som at han har få og litt sære hobbyer, er dårlig sosialt, skjønner ikke ironi/sarkasme og sånne ting. Skjønner ikke alltid det man forklarer ham....

Noen har mange "symptomer" andre har få. Du burde dra til en psykolog og så dette utredet, hvis du vil ha det svart og hvitt. Hvis det ikke er så viktig for deg, så lev med det rett og slett.

Lykke til uansett hva du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jevnt over virker du på meg til å være neurotypisk, med noe trekk som kan klaffe inn i asperger kategorien.

http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.php"" target="_blank">Denne er en av de bedre online testene jeg har sett til nå. Jeg er ikke diagnostisert med noe offisielt (brøt kontakten med psykiatrien når jeg ble 16 og fikk velge selv), men er et skolebokeksempel på sosial angst, og generell angst. Har endel asbergerstrekk, og på den testen der ligger jeg på vippen.

Men sprør deg selv hvorfor du leter etter et navn på dette? Har du asbergers trekk, les deg opp på måter å håndtere det konkrete trekket. Du finner sannsynligvis mest informajon om enkelte ting i aspergerslitteratur, men det behøøver ikke bety at du har fullt utviklet aspergers. Kartlegg deg selv, med eller uten hjelp, og lær deg å takle deg og ditt liv.

Det blir litt som å si at om du har store og brede føtter, finner du sannsynligvis flere sko som passer i herreavdelingen, ville du dermed sagt du var mann? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STORE ulikheter mellom folk som har Aspergers, og mange ulike grader av Aspergers, jeg kjenner en som har det som elsker ironi og sarkasme (noe aspergers "ikke skal" forstå, mens en annen en jeg vet om ikke eier humor i det hele tatt og en som en stiv pinne i sosiale sammenhenger, du kan ha snev av det og du kan være hardt rammet...

Aspergers er en stor diagnose og stille, å du kan ikke stille deg for/på deg selv.

Ta kontakt med noen profesjonelle, mest sannsynlig har du ikke noe syndrom, men har du det så får du ett langt lettere liv med hjelp og forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier høres ikke veldig ut som Asperger, noen av symptomene finnes jo også i folk med andre psykiske lidelser, og faktisk også i mange mennesker uten diagnose.

Høres også ut som det er noen "typiske Aspergertrekk" som du mangler(dermed ikke sagt at det er likt for alle med Asperger!).

Dette er så klart ikke sikkert, men det kan være at du for eksempel har tvangstanker eller depresjon i tillegg til spiseforstyrrelser og at det gir seg utslag i adferden din. Men jeg er ikke ekspert, og kan ikke gi ekspertråd.

Og å bli utredet er heller ikke løsningen mot alt, spesielt hvis leger og psykologer ukritisk bestemmer seg for at "dette er et ADHD/autismetilfelle" før de møter pasienten. De som virkelig sliter med f.eks autisme skal selvsagt få behandlingen de trenger, men er man litt i gråsonen, med bare noen få tegn, og/eller symptomene kommer av andre psykiske vansker kan behandlingen være skadelig da de går ut fra en stereotyp og forenkler pasientens liv. Jeg har blitt tvunget til nevropsykiatrisk utredning og behandling da jeg var yngre. Den eneste "spesialbehandlingen" jeg har fått har vært utelukkende negativ.

Enig med de som sier at du kan få hjelp for å lære deg å håndtere eventuelle aspergerlignende sider og vaner hos deg selv, uten nødvendigvis å ha Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nintendo

Hei.

Min erfaring er at det er lurt å få det undersøkt hvis en er mistenksom om noe. Som en annen i denne debatten har jeg dyskalkuli. Ingen trodde på at jeg hadde det, de overbeviste meg om at jeg ikke hadde det... men jeg hadde det. Nå er det selvsagt stor forskjell på Asperger og min diagnose, men som sagt, hvis du er mistenksom, få det skjekket. Om det ikke er Asperger, kan de nok finne ut hva det er. Og det kan ingen av oss på et forum.

Mvh meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...