Soon Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Har en klatrerose på plattingen, men plantet i jorda. Hva bør jeg gjøre med den for at den helt sikkert skal overleve vinteren?? Bor på østlandet med hardførhet 4-5, rosen skal tåle det.
Gjest SmallTalk Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Klippe den ned og dekke den med granbar?
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Har en klatrerose på plattingen, men plantet i jorda. Hva bør jeg gjøre med den for at den helt sikkert skal overleve vinteren?? Bor på østlandet med hardførhet 4-5, rosen skal tåle det. En klatrerose skal ikke klippes ned. Til våren, når bjørka har fått museører, kan du klippe av evt. visne grener og ellers jevne til litt. Selv dekker jeg ikke rosen, bare passer på at det er godt med jord rundt. (Bor selv i sone 4).
Soon Skrevet 3. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. november 2009 En klatrerose skal ikke klippes ned. Til våren, når bjørka har fått museører, kan du klippe av evt. visne grener og ellers jevne til litt. Selv dekker jeg ikke rosen, bare passer på at det er godt med jord rundt. (Bor selv i sone 4). Takk for svar. Da har jeg dekket godt med jord, så får vi håpe den overlever
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Kan det ikke hjelpe å kle den inn i strie også? Mener jeg da hat lest at det er viktig å fjerne strien før vårsola setter inn for fullt, ellers kan rosen bli svidd.
Soon Skrevet 3. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2009 Kan det ikke hjelpe å kle den inn i strie også? Mener jeg da hat lest at det er viktig å fjerne strien før vårsola setter inn for fullt, ellers kan rosen bli svidd. Mener å ha hørt det motsatte jeg - nemlig at man skal kle den med strie til våren, så ikke vårsola svir den....
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Istedenfor å bare synse noe skal jeg gjøre et nytt forsøk: I boken "Trivsel i hagen. Hageselskapets grunnbok" står det følgende om vinterdekke (side 52); "Klatreroser kan vinterdekkes på følgende måter: Hypp jord rundt basis og dekk planten på veggen med strie, halmmatter, hvit plastfolie, granbar e.l. Dette gjøres for å skygge plantene mot solbrann vinter og vår. En annen metode er å løsne rosen fra veggen, binde den sammen til en smal bunt og legge den ned langs bakken. Så dekkes den med bar. Svært gamle greiner som likevel skal fjernes, lønner det seg å skjære bort før greinene bindes sammen." Håper dette kunne være til nytte. Hilsen gjesten fra 13:24
Soon Skrevet 3. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2009 Istedenfor å bare synse noe skal jeg gjøre et nytt forsøk: I boken "Trivsel i hagen. Hageselskapets grunnbok" står det følgende om vinterdekke (side 52); "Klatreroser kan vinterdekkes på følgende måter: Hypp jord rundt basis og dekk planten på veggen med strie, halmmatter, hvit plastfolie, granbar e.l. Dette gjøres for å skygge plantene mot solbrann vinter og vår. En annen metode er å løsne rosen fra veggen, binde den sammen til en smal bunt og legge den ned langs bakken. Så dekkes den med bar. Svært gamle greiner som likevel skal fjernes, lønner det seg å skjære bort før greinene bindes sammen." Håper dette kunne være til nytte. Hilsen gjesten fra 13:24 Supert - da har jeg iallefall fått HELT riktig metode Takker og bukker.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Bare hyggelig å kunne være til litt hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Kan jo skrive litt mer om hva boka skriver om skjæring også (selv om jeg ikke finner noe skikkelig om tidspunkt): Skjæring av gjenblomstrende klatreroser De første årene trenger gjenblomstrende klatreroser lite skjæring. Bare døde og svake kvister fjernes. Seinere, når rosene har dekket den veggflaten de skal, vil det årlig bli en del overflødige kvister som tas bort etter hvert. Men jeg har også hørt det som annen gjset skriver over her om at rosene skal beskjæres når bjørka har museører.
Grønt blad Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Pleier å dekke den til med granbar fra juletreet. Da har den overlevd her, i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå