Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 En venninne av meg har havnet i en svært vanskelig situasjon. Hun går andre første året på videregående og har akkurat blitt gravid. Hun ønsker å beholde barnet, men vil gjerne fullføre vgs samtidig. Vi har diskutert det om det er mulig å gå vgs samtidig som at man oppdrar et barn, eller om det blir for hardt. Jeg sa selvsagt at det kom til å bli vanskelig og at det ideelle er å ta ett friår fra skolen og så begynne på andre året når barnet er 1 år og kan begynne i barnehage. Hva syns dere?
Gjest Purple Haze Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Hvis hun ikke tar et friår fra skolen, hvem skal da passe barnet? Tenker hun å ta det med på skolen?
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Det er ikke å oppdra barnet å ta vare på det det første leveåret! Det må mates mange ganger i døgnet og bli kjent med sin mor, det er da ikke meningen å gå fulltid på skole fra første leveuke. Noen må jo ta vare på ungen hvis ikke hun skal, det er mer enn en fulltidsjobb. Hvorfor tror hun folk har fødselspermisjon?
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Klart hun kan ta fag ved siden av å være mor. men det krever stor sjøldisiplin. Om hun klarer å fullføre et fullt år kommer jo an på hvor faglig sterk hun er. Enklest er kanskje å melde seg opp som privatist og leser selv. Da slipper hun fraværsregistrering og oppmøte på skolen hver dag. Be henne snakke med en studiekonsulent/rådgiver. Jeg er sikker på at de finner en god løsning til henne.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Hvis hun akkurat har blitt gravid, har hun gode sjanser for å få fullført dette året, hvis hun har noen som kan hjelpe med barnet rett før sommerferien/i eksamenstid, avhengig av når terminen er. Så tar hun så mange fag hun greier som privatist til jul og til våren. Er hun flink faglig, er det lett å ta mange av fagene som privatist. Å gå på videregående er veldig lite effektivt i forhold til å lese selv, vel og merke hvis man er disiplinert. Siste året er barnet i barnehage og hun kan være vanlig elev, og ta evt fag hun mangler fra privatiståret. Allerede nå kan hun jobbe med å være i forkant av fagene, utnytte kjedelige timer til lekselesing osv.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 En venninne av meg har havnet i en svært vanskelig situasjon. Hun går andre første året på videregående og har akkurat blitt gravid. Hun ønsker å beholde barnet, men vil gjerne fullføre vgs samtidig. Vi har diskutert det om det er mulig å gå vgs samtidig som at man oppdrar et barn, eller om det blir for hardt. Jeg sa selvsagt at det kom til å bli vanskelig og at det ideelle er å ta ett friår fra skolen og så begynne på andre året når barnet er 1 år og kan begynne i barnehage. Hva syns dere? Det er vel ike verre å gå på skole enn å jobbe?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Det er vel ike verre å gå på skole enn å jobbe? Nei, men de fleste tar fødselspermisjon. Her er det snakk om å gå på skole den tiden man vanligvis tar permisjon. Og det kan nok vise seg å bli vanskelig.
Gjest enda en gjest Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Hei. Jeg støtter forslagt om å ta kontakt med en avdelingsleder eller lignende på skolen for å få vite hvilke rettigheter elever med barn har. Dette er viktig spesielt mht fravær fra skolen og muligheter til å få vurdering i fag.
Minttu Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Ei jeg gikk i klasse med på påbygg, fikk en gutt i april og hun klarte seg fint Hun var hjemme med gutten, mens moren hennes passet han om hun skulle ha prøver og eksamen Var noen ganger hun hadde med gutten også, på slutten av året. Han lå helt rolig i vogna mens hu hadde medieprøve Det er vel ikke så vanskelig å få mata ungen om man har h*n med en liten stund på skolen.. Men mja, fulle dager hele tiden går ikke, men om man får noe ordning så hun kan gjøre litt hjemme og sånn, det tror jeg kan gå, om hun går inn for det selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå