Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Heisann Noen her som har litt greie på feriefôring? Jeg har et akvarie, og må reise bort i julen. Det er snakk om å først reise bort rundt 11 - 20 desember, for så å reise bort igjen 21 desember til 4 januar. Jeg hadde opprinnelig 3 guppyer, to hunner og en hann. For noen uker siden reiste jeg bort i fem dager, og ga dem feriefôr (en slik blokk man får kjøpt som skal holde liv i "ca 5 fisk i ca 14 dager"), når jeg kom hjem sang minstemann på siste verset, dagen etter døde han. Så reiste jeg bort igjen, og ga de to hunnene (kjøpte ikke ny hann siden jeg skulle reise bort og ikke kunne ha fulgt med på dem) en ny fôrblokk, når jeg kom hjem etter fem dager var den ene hunnen også død. Nå har jeg én hunn igjen. Pga familieforhold som har dukket opp nå de siste månedene må jeg reise bort for 14 dager + 14 dager (hjemme i ca 2 dager imellom), og vil ikke at denne siste fisken skal dø også, er derfor veldig skeptisk til å gi en ny ferieblokk, siden det virker som de små ikke har fått i seg næringen den skal gi. Dyrebutikken vil ikke ta henne tilbake, og jeg har ikke ønske om å gi henne bort. Pluss at omplassering av guppy antakeligvis ikke er verdens enkleste sak. Alle jeg kjenner skal reise vekk i julen, så ingen kan komme å mate henne. Oppi tanken er det nå massevis av planter (med tykke blader, husker ikke navnet), men jeg har ikke sett henne spise på dem før. Nå ble dette litt langt og rotete, men er det noen med erfaring som vet om det lar seg gjøre? Vil hun være i live når jeg kommer hjem igjen? Og nei, jeg hadde ikke skaffet meg akvariet om jeg hadde visst at jeg måtte reise så mye. Men nå har jeg henne jo... :o) Og ikke har jeg råd til fôrautomat heller. Ja... noen der ute med tips? Er det forskjell på de forskjellige fôrblokkene forresten? Et desperat spørsmål; kan jeg feite henne skikkelig opp før jeg reiser, slik at hun klarer seg "på fettet", om dere skjønner? Jeg blir takknemlig for alle svar, men ønsker ikke kommentarer om dyremishandling.
Gjest Gjest_cam_* Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Guppyer trives best flere sammen. Kjøp 4-5 til og gi en blokk som skal vare i 14dager? Forstår at dyrebutikken ikke vil ha den tilbake pga evt smitte.
Gjest TS Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Hei, og takk for svar Nå har du faktisk bare foreslått ting som jeg skrev i åpningsinnlegget at ikke funket.... Noen andre som har forslag?
Nuith Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 1. Guppyer er overflate-spisere. En forblokk plassert nede i akvariet vil de rett og slett ikke skjønne at er mat. 2. Avhengig av størrelsen på akvariet ditt, kan så mye mat på èn gang muligens ha forgiftet vannet (mye mat som ligger og råtner) og det kan være årsaken til at de døde... Min erfaring er iallefall at fisker ikke klarer å sulte ihjel på bare 5 dager. 3. Hvis du har god råd, finnes det "fiskematemaskiner" man kan putte i akvarier, som mater med en viss mengde hver dag. Jeg har ikke noe erfaring med dem personlig, men om du har en god dyrebutikk så bør det være noen der som kan fortelle deg mer om denne (er nok fort et par hundrelapper, så de kommer antagelig til å være ivrige etter å selge en). 4. Du har ikke en nabo el. som kan stikke innom og gi noen flak annenhver dag eller så? Tar jo ikke mange sekundene. 5. (Forhåpentligvis overflødig) Husk at når du har akvarieplanter, trenger akvariet lys hver dag - ideelt sett så normal døgnrytme som mulig. En timer på lysene vil gå langt for trivselen til både planter og fisk.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Det du gjør best i er å la dem være uten mat. Slike weekendblokker er gift for vannet til fiskene. For god og sikker info ang akvariehold: se akvaforum.no
Tryland Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Heisann Noen her som har litt greie på feriefôring? Jeg har et akvarie, og må reise bort i julen. Det er snakk om å først reise bort rundt 11 - 20 desember, for så å reise bort igjen 21 desember til 4 januar. Hei. Fisker klarer seg mye lengre enn man skulle tro uten mat. Slike feriefor-blokker som du prater om gjør ofte ting værre; da de i mange tilfeller blir liggende å råtne, noe som ødelegger vannkvaliteten. Det er sannsynligvis det som har tatt kverken på fiskene dine. Om fiskene dine er friske og sunne er det ikke noe problem å reise fra de i to-tre uker uten at de får mat i mellomtiden. Ikke gi de ekstra mye mat før du reiser; det fører bare til mer avføring/matrester i vannet, noe som igjen fører til dårlig vannkvalitet. Gi de mat som vanlig til du reiser og dra på ferie med god samvittighet. Dette med å få naboer/venner til å stikke innom og mate når du er borte vil jeg anbefale deg å være meget forsiktig med. I 11 av 10 tilfeller forer de altfor mye; med fiskedød og algesuppe som resultat. Har du naboer som er akvarister og som kan dette, er det selvsagt noe annet; men uerfarne mater alltid for mye, uten å være klar over konsekvensene. Det du kan gjøre i forkant av at du skal bort, er å la lyset stå på noen timer ekstra per dag slik at du får litt mer alger enn vanlig. Da vil fiskene dine ha noe å beite på om det skulle rumle altfor mye i magen når du er borte. Det er også smart å ta et vannbytte dagen før du reiser bort, og også når du er hjemom i et par dager, så bør du ta et vannbytte. Da gir du fiskene dine gode muligheter til å klare seg godt.
Gjest TS Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Takk for gode svar Ja, Tryland, jeg er skeptisk til dette med å få naboer/venner inn for å mate. Har gjort det et par ganger, ingen positive resultater noen av gangene... Var faktisk ei som fikk for seg at lyset burde stå på non-stop i litt over to uker, slik at "fiskene kunne se litt".... Men takk for gode svar, da satser jeg på at det går bra med henne Tryland: det virker som du har peiling, så jeg retter spørsmålet til deg: bør jeg kjøpe flere guppyer nå siden de jo tross alt er flokkdyr, eller bør jeg vente? Er det mindre sjanse for overlevelse i tanken om de er flere, siden mattilgangen (alger etc) jo da blir mindre per fisk?
S_Dreams Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Det spørs jo litt på hvor stort dette akvariet ditt er. Har du f.eks. en 60 liter, så gjør det ingenting om du kjøper inn noen få guppyer til. Jo større kar, jo mer "mat" finnes det. Ellers kunne du jo kjøpt deg en gruppe Kirsebærreker. Disse blir 2-3 cm store, og yngler masse. Da blir det i hvertfall ikke mangel på mat :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå