Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Kona mi er kresen på kosten, og dette må vi få gjort noe med snart fordi det går utover ungene også. Vi ha vært gift 3 år men har to gutter på 4 og 7 år. Jeg har alltid vært opptatt av sundt kosthold og nå er begge guttene så gammle at de spiser det vi spiser. Probleme er hennes kresne matvalg. Hun vil foreksempel ikke ha fisk, og den eneste fisken hun liker er sei. Jeg sier til henne at om hun bare vil spise sei som fiskemåltid kan vi like greit droppe det fordi det ikke er en av de sunneste og viktigste fisketypene. Jeg må som regel ordne middag, selv om jeg jobber lengere dager enn henne, fordi hun bare serverer enten ferdigmat eller søppelmat. Begynner å bli beskymret for at ungene ikke skal få i seg nok vitaminer og god kost nå som de er i oppveksten. Kjøtt er også fyfy, spesielt rødt kjøtt. Vi spiser for det meste hvitt kjøtt (nesten bare kylling), sei og vegitarkost, som er lite variert og også kjedlig. Hun nekter også at vi kjøper grovbrød, og det eneste vi har er nesten bare loff. Det hun ikke liker, spiser hun ikke, og det kan ikke familien spise heller. Hvordan skal jeg gå fram for å få henne til å skjønne at vi trenger mer variert kost, og at hun også selv kan ta intiativ til å tilbrede et hjemmelaget sundt måltid en gang i ny og ned? Jeg mener, jeg ordner middagen 3-4 ganger i uka, pluss helgene, og når hun først setter i gang selv har hun kjøpt noe ferdigmat som tar henne 10 minutter og varme. Jeg også kjøper ferdigmat i blandt, men kun når jeg har dårlig tid, og tid er ikke hennes problem. Hun er hjemme før meg 1 time hver dag. Vi kaster også mye mat fordi hun bare spiser det hun liker og nekter å spise noe som ikke er velsmakende nok.
Gjest MikeWaters Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Kona mi er kresen på kosten, og dette må vi få gjort noe med snart fordi det går utover ungene også. Vi ha vært gift 3 år men har to gutter på 4 og 7 år. Jeg har alltid vært opptatt av sundt kosthold og nå er begge guttene så gammle at de spiser det vi spiser. Probleme er hennes kresne matvalg. Hun vil foreksempel ikke ha fisk, og den eneste fisken hun liker er sei. Jeg sier til henne at om hun bare vil spise sei som fiskemåltid kan vi like greit droppe det fordi det ikke er en av de sunneste og viktigste fisketypene. Jeg må som regel ordne middag, selv om jeg jobber lengere dager enn henne, fordi hun bare serverer enten ferdigmat eller søppelmat. Begynner å bli beskymret for at ungene ikke skal få i seg nok vitaminer og god kost nå som de er i oppveksten. Kjøtt er også fyfy, spesielt rødt kjøtt. Vi spiser for det meste hvitt kjøtt (nesten bare kylling), sei og vegitarkost, som er lite variert og også kjedlig. Hun nekter også at vi kjøper grovbrød, og det eneste vi har er nesten bare loff. Det hun ikke liker, spiser hun ikke, og det kan ikke familien spise heller. Hvordan skal jeg gå fram for å få henne til å skjønne at vi trenger mer variert kost, og at hun også selv kan ta intiativ til å tilbrede et hjemmelaget sundt måltid en gang i ny og ned? Jeg mener, jeg ordner middagen 3-4 ganger i uka, pluss helgene, og når hun først setter i gang selv har hun kjøpt noe ferdigmat som tar henne 10 minutter og varme. Jeg også kjøper ferdigmat i blandt, men kun når jeg har dårlig tid, og tid er ikke hennes problem. Hun er hjemme før meg 1 time hver dag. Vi kaster også mye mat fordi hun bare spiser det hun liker og nekter å spise noe som ikke er velsmakende nok. Det er ille når man må være foreldre for voksne folk, la henne spise sin egen mat så lager du sunn og variert mat til deg og dine barn. Evt. så kan du be henne om å ta seg sammen, om ikke for egen del så ihvertfall for barna.
Lovis Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg mener også at du skal begynne å ta hensyn til deg og ungene, så får hun selv ordne med sin egen mat. Ta en alvorsprat med henne og gi beskjed om at fra nå av har du ansvaret for maten til ungene. Du handler og lager maten du vil at dere skal spise, og om hun ikke liker det får hun sørge for mat selv. Se om du får tak i noen brosjyrer o.l. som handler om barn og kosthold og prøv å få henne til å lese dem. Problemet er vel helst at hun kommer ikke til å forandre seg om hun ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Du synes ikke det er vits å spise fisk hvis det bare er sei? Lurer på om du kanskje er litt vel idealistisk på hva dere skal spise? Et av privilegiene med å bli voksen, er at en selv får bestemme hva en vil spise. Din kone også har denne retten, selv om hun ikke gjør de samme valgene som deg. Hun har til og med like mye rett som deg til å bestemme hva barna skal serveres, selv om hennes valg ikke er så sunne. Barna tilhører ikke bare den sunneste forelderen. Jeg skjønner ikke hvordan hennes loffvaner skal hindre deg og barna i å få sunnere brød. Kjøp begge deler. Til fiskemiddager: Kjøp fileter av flere typer fisk, ha i stykker i fryseren og ta opp og tin kvelden før. Null problem å lage til flere typer, f.eks lager dere i en gryte, og før fisken tilsettes has hennes del over i en mindre gryte. La hennes trekke med sei, og deres med flere fisketyper og noen reker. Eller stek flere typer fiskefileter i panne, så får hun velge seg kun sei hvis hun vil. Kjøtt: Biff, koteletter, lammekoteletter kan serveres med samme type tilbehør, så steker hun seg en kyllingfilet til i stedet for deres kjøtt. Tilberedningsproblemet: Lag gryteretter, fiskegrateng og supper av sunne, frysbare ingredienser, frys i porsjoner passende til middag, og ta opp ved behov for rask mat. Fisk kan også spises utradisjonelt, f.eks i en thai eller indisk curry. Eller wok, der får dere også i mye grønt, og det er raskt. Bare mariner kjøttet eller kutt fisken kvelden før, rens grønnsaker, og så er det kjapt å lage etter jobb. Snakk med barna om å gi kroppen det den trenger for å vokse og være frisk. Snakk også med din kone om hvordan hun kan velge vekk ting på en måte som i minst mulig grad gir uheldige signaler til barna, så de får smake og gjøre seg opp meninger selv, og ikke blir så påvirket av "æsj" fra mor. Hvis du skal få mor til å samarbeide, må du møte henne på en ikke-dømmende måte, og ikke så ovenfra og ned som du gjør her. Du må ha respekt for henne, selv om du fra et helsemessig synspunkt har mest rett. Mange familier har det slik at ansvaret for de forskjellige områdene må skjevdeles veldig hvis det skal bli bra. Jeg vil råde deg til å gå foran med et godt eksempel, eksperimentere i matveien og håpe at hun plukker opp noe av det som er bra. Og sørge for at barna får det de trenger. Uten å hakke på dama, det kommer det ikke noe godt ut av. Det er mange kvinner, og sikkert også en del menn, som har det akkurat som deg.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Du synes ikke det er vits å spise fisk hvis det bare er sei? Lurer på om du kanskje er litt vel idealistisk på hva dere skal spise? Et av privilegiene med å bli voksen, er at en selv får bestemme hva en vil spise. Din kone også har denne retten, selv om hun ikke gjør de samme valgene som deg. Hun har til og med like mye rett som deg til å bestemme hva barna skal serveres, selv om hennes valg ikke er så sunne. Barna tilhører ikke bare den sunneste forelderen. Jeg skjønner ikke hvordan hennes loffvaner skal hindre deg og barna i å få sunnere brød. Kjøp begge deler. Til fiskemiddager: Kjøp fileter av flere typer fisk, ha i stykker i fryseren og ta opp og tin kvelden før. Null problem å lage til flere typer, f.eks lager dere i en gryte, og før fisken tilsettes has hennes del over i en mindre gryte. La hennes trekke med sei, og deres med flere fisketyper og noen reker. Eller stek flere typer fiskefileter i panne, så får hun velge seg kun sei hvis hun vil. Kjøtt: Biff, koteletter, lammekoteletter kan serveres med samme type tilbehør, så steker hun seg en kyllingfilet til i stedet for deres kjøtt. Tilberedningsproblemet: Lag gryteretter, fiskegrateng og supper av sunne, frysbare ingredienser, frys i porsjoner passende til middag, og ta opp ved behov for rask mat. Fisk kan også spises utradisjonelt, f.eks i en thai eller indisk curry. Eller wok, der får dere også i mye grønt, og det er raskt. Bare mariner kjøttet eller kutt fisken kvelden før, rens grønnsaker, og så er det kjapt å lage etter jobb. Snakk med barna om å gi kroppen det den trenger for å vokse og være frisk. Snakk også med din kone om hvordan hun kan velge vekk ting på en måte som i minst mulig grad gir uheldige signaler til barna, så de får smake og gjøre seg opp meninger selv, og ikke blir så påvirket av "æsj" fra mor. Hvis du skal få mor til å samarbeide, må du møte henne på en ikke-dømmende måte, og ikke så ovenfra og ned som du gjør her. Du må ha respekt for henne, selv om du fra et helsemessig synspunkt har mest rett. Mange familier har det slik at ansvaret for de forskjellige områdene må skjevdeles veldig hvis det skal bli bra. Jeg vil råde deg til å gå foran med et godt eksempel, eksperimentere i matveien og håpe at hun plukker opp noe av det som er bra. Og sørge for at barna får det de trenger. Uten å hakke på dama, det kommer det ikke noe godt ut av. Det er mange kvinner, og sikkert også en del menn, som har det akkurat som deg. Å kjøpe loff og brød samtidig er vel å kaste penger ut av vinduet. At folk ikke kan spise skikkelig mat, når de til og med har unger, er ikke annet enn patetisk.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Du må vel bare ta en alvorsprat med henne. God matvaner er viktig å få inn fra barna er små. Her må hun bare være voksen og servere og spise sunn og variert mat for barnas skyld. Jeg kjenner en kvinne som ikke liker noe særlig grønnsaker (veldig sært etter min mening, er alle grønnsaker like?). Hun og mannen har nå et barn og jeg lurer fælt på hvordan det stakkars barnet skal ha det i matveien og hvordan det skal lære seg å like ulike typer mat og spise sunt (de spiser ikke spesielt sunt, de er av typen som tenker at så lenge vi er slanke så er det vel ikke så nøye som om sunn mat kun er viktig for de som er overvektige). At det i tillegg er direkte barnslig av voksne mennesker å ikke like grønnsaker på generell basis er en annen ting. Når man er forelder bør man være såpass moden at man setter sine egne preferanser til siden (spesielt når de går på akkord med sunn og variert mat) og viser barna at all mat er godt. Er det rart om barn blir kresne i kosten hvis mamma sitter og lager grimaser mens hun tvinger i seg kokte gulrøtter eller paprika?
Gjest MikeWaters Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Et av privilegiene med å bli voksen, er at en selv får bestemme hva en vil spise. Ikke når man har barn, man har som foreldre et ansvar om å innføre et variert og sunt kosthold for sine barn. For å få til dette må man gå foran med et godt eksempel, kan ikke se at hun gjør det i dette tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 Ikke når man har barn, man har som foreldre et ansvar om å innføre et variert og sunt kosthold for sine barn. For å få til dette må man gå foran med et godt eksempel, kan ikke se at hun gjør det i dette tilfellet. Jo, voksne med barn har også rett til å bestemme over seg selv. Og faktisk også sine barn, så lenge det ikke går over i et område hvor det kalles omsorgssvikt og barnevernet må gripe inn. Disse barna spiser per i dag masse kylling, sei og vegetarmat, det høres ut som kostholdet deres er på gjennomsnittet eller faktisk over. At det er faren som sørger for det, betyr ikke at barna vanskjøttes. I mange familier blir det ikke ordentlig middag om ikke mor lager den 7 dager i uken, her er et motsatt tilfelle. Det er ikke ulovlig å gi barna loff. Eller Grandiosa. Det er ikke noe jeg støtter, men selv om jeg ikke liker det, er det ikke ulovlig. Og enda mindre ulovlig for en voksen kvinne å spise det. Hadde det vært opp til meg hadde jo ingen foreldre røykt, drukket for mye, servert barna pulvermat eller frossen pastawok annet enn i unntakstilfeller, men det er faktisk slik at jeg velger for mine barn, og må akseptere at andre velger for sine. Det hver av oss har som ideal, er ikke noe vi kan kreve at andre foreldre skal leve opp til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå