Gå til innhold

Fargevalg interiør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg sitter her og skal prøve å finne (hvit)farger til vegger, tak, lister/karmer/dører og gulv som harmonerer... Noe er allerede malt og jeg trenger derfor å finne farger som passer sammen med dette og håper noen av dere interiørglade damer (og menn?) kan hjelpe meg :)

Det som allerede er malt er som følger:

Stue:

vegger - Skumring (S01000-N)

vinduskarmer - Straxhvit (S0500-N)

tak og taklister - hvit-hvit

gulv og gulvlister - eikeparkett og eikelister

Det som skal males er gang, kjøkken og spisestue og alle disse rommene "går i hverandre" slik at fargene må passe sammen. Gulvene i gang, kjøkken og spisestue er allerede malt i fargen Skygrå (aner ikke koden, men er veldig lik skumring) og veggene må derfor være i en annen farge enn skumring.

Det største problemet mitt er hva jeg skal male karmer og dører i... Jeg har noen nye dører og karmer som kom i standard hvit, men vet ikke om jeg skal videreføre dette eller male de om...

Alle tips og erfaringer vedrørende hvitfarger i hjemmet mottas med stoor takk! Begynner å bli ganske frustrert nå - vanskelig å bestemme seg synes jeg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det største problemet mitt er hva jeg skal male karmer og dører i... Jeg har noen nye dører og karmer som kom i standard hvit, men vet ikke om jeg skal videreføre dette eller male de om...

Alle tips og erfaringer vedrørende hvitfarger i hjemmet mottas med stoor takk! Begynner å bli ganske frustrert nå - vanskelig å bestemme seg synes jeg!

Personlig synes jeg at listverk bør holdes i samme farge i hele huset. Hvis ikke kan intrykket bli noe rotete.

Det enkleste er å holde seg til standard hvitfarge som listverk og dører ofte kommer ferdig malt i: NCS S0502-Y

Hvilken farge man ønsker på veggene er litt smak og behag.

Men velger man vegger som er enda hvitere enn dørlistene, vil listverket kunne virke litt gult og "skittent".

Hold derfor veggene i en noe mørkere tone,

f.eks. NCS 0802-G98Y (Lys Antikk) eller NCS 2004-Y50R (Delikat).

Taklister og tak kan godt males med samme farge og glansgrad.

Jeg bruker ofte standard hvit takmaling på både tak og taklister.

Det blir også penest om evt. sprekker mellom tak og taklister fuges med akrylfug før det males.

Skrevet

Jeg bør vel også nevne at jeg har kjøkken i høyglans hvit og den er også i fargekoden S0500-N. Jeg synes kanskje at eggehvit/standard hvit kan bli litt skittengul ved siden av denne... derfor vurderer jeg å male de nye listene og dørene i S0500-N hvitfargen. Noen som har kombinert standard hvit, helt hvitt og lyst grått og blitt fornøyde?

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Jeg bør vel også nevne at jeg har kjøkken i høyglans hvit og den er også i fargekoden S0500-N. Jeg synes kanskje at eggehvit/standard hvit kan bli litt skittengul ved siden av denne... derfor vurderer jeg å male de nye listene og dørene i S0500-N hvitfargen. Noen som har kombinert standard hvit, helt hvitt og lyst grått og blitt fornøyde?

Vi har høyglans hvitt kjøkken, og eggehvite ferdigmalte panelplater til. Ser ikke skittent ut i det hele tatt, men myker alt opp litt. Veldig lekkert, og flere som uttaler seg om det også når de ser det.

Har sort tilbehør, Eik antikk på gulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...