Gå til innhold

Hvor mye bør et samboerpar med barn ha på bufferkonto pr mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 barn sammen, er samboere, har endelig fått ryddet i papirer, kontrakter, testamente og alt det, har felleskonto med rettferdig innbetaling basert på at vi har ulik økonomi og at han i tillegg har særkullsbarn. Vi bør vel også ha en bufferkonto, men hvor mye bør vi ha på denne, dvs hva er anbefalt? Jeg tjener ca en halv mill i året, han tjener ca 1 mill, vi har 25000 i felleskostnader pr mnd. Jeg har tenkt at vi kan vel øke denne til 30 000 i mnd, og sette overskytende inn på bufferkontoen, det blir 5000 i sparing per mnd, og gir oss mer å gå på på husholdningsbudsjettet, og mulighet for å spare mer i perioder hvor vi har lavere kostnader. Høres 5000/mnd lite/mye ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det höres litt lite ut.

Jeg og min samboer setter 4000kr inn på en sparekonto hver mnd. Vi har ikke barn, jeg får 90k i året og han tjener ca 400k i året, så vi har jo betydelig mye mindre enn dere i inntekt.

Vi har utgifter på ca 20k pr mnd.

Skrevet
Jeg syns det höres litt lite ut.

Jeg og min samboer setter 4000kr inn på en sparekonto hver mnd. Vi har ikke barn, jeg får 90k i året og han tjener ca 400k i året, så vi har jo betydelig mye mindre enn dere i inntekt.

Vi har utgifter på ca 20k pr mnd.

Men da har du inkludert boliglånet i utgifter?

Etter 10 mnd vil vi jo ha 50 000 på bufferkonto, det er vel bra? Eller bør man som huseier ha mye mer på buffer?

TS

Skrevet

jeg er enig med Marlo i at det høres litt lite ut med så høye inntekter som dere har. Men for all del det er bedre enn ingenting :jepp:

Det er bedre å spare litt, enn ikke i det hele :)

Skrevet

Hvor blir det av pengene deres da? Inntekt på 1,5 mill og bare 25.000,- ut pr. mnd? Vi har ca. 40.000,- pr mnd (10 av dem er boliglån, 4 studielån). Jeg vil tippe dere har ca. 70.000,- inn i måneden, 25k av dem i fellesutgifter og da er det igjen 45.000,-.

Vi har lån på 1,5 mill og ca. 700k inn i året. Vi sparer 3.000 i måneden. Mer om vi har, mindre om vi ikke har.

Vårt ønske er, som anbefalinger vi har hørt av flere økonomier, å ha 1-2 månedslønner på bufferkontoen. 40.000-80.000,- der og så 2-3 månedslønner på sparekontoen (80.000-120.000,-).

Foreløpig er dette ganske uoppnåelig. Men det er ønske vårt og det er hva vi jobber mot. Det går opp og ned, men alltid bare midlertidig ned. ;)

Skrevet
Vi bør vel også ha en bufferkonto, men hvor mye bør vi ha på denne, dvs hva er anbefalt?

Det er, som en annen her sa, anbefalt å ha minst 1-2 månedslønner på en bufferkonto, og 2-3 månedslønner på en sparekonto...

Men jeg hørte også en annen anbefaling nå, i forbindelse med finanskrisen... at man la opp livsstilen etter halvparten av månedslønnen, og sparte den andre halvdelen.

(slik at man var rustet dersom man plutselig sto med bare en inntekt)

Jeg vil moderere dette rådet litt...

Vi prøver å leve på tilsvarende det vi vil få på en evt trygd (a-trygd, attføring/uføretrygd) og sparer resten.

Skrevet
Vi prøver å leve på tilsvarende det vi vil få på en evt trygd (a-trygd, attføring/uføretrygd) og sparer resten.

Dette ble litt feil beskrevet:

Altså...

1 full inntekt + 60% av den andres inntekt... de siste 40% spares.

Skrevet
Hvor blir det av pengene deres da? Inntekt på 1,5 mill og bare 25.000,- ut pr. mnd? Vi har ca. 40.000,- pr mnd (10 av dem er boliglån, 4 studielån). Jeg vil tippe dere har ca. 70.000,- inn i måneden, 25k av dem i fellesutgifter og da er det igjen 45.000,-.

Vi har lån på 1,5 mill og ca. 700k inn i året. Vi sparer 3.000 i måneden. Mer om vi har, mindre om vi ikke har.

Vårt ønske er, som anbefalinger vi har hørt av flere økonomier, å ha 1-2 månedslønner på bufferkontoen. 40.000-80.000,- der og så 2-3 månedslønner på sparekontoen (80.000-120.000,-).

Foreløpig er dette ganske uoppnåelig. Men det er ønske vårt og det er hva vi jobber mot. Det går opp og ned, men alltid bare midlertidig ned. ;)

Jeg skjønner hensikten med en bufferkonto, men hva er henikten med en sparekonto? Er det ikke bedre å betale ned huslånet i stedet for å spare på sparekonto?

Skrevet
Jeg skjønner hensikten med en bufferkonto, men hva er henikten med en sparekonto? Er det ikke bedre å betale ned huslånet i stedet for å spare på sparekonto?

Slik jeg fikk det forklart: Det er snakk om å ha to kontoer for å avgrense/dele opp bruksområdene...

Den ene kontoen er ment å være til uforutsette utgifter, som for eksempel velikehold på hus/leilighet, uforutsette regninger eller innkjøp, denne bør være på 1-2 månedslønner.

Den andre kontoen er beregnet til å dekke opp for levekostnader i tilfelle arbeidsledighet/sykdom osv, og denne bør være på 2-3 månedslønner.

Skrevet

For oss er regningskonto og bruksbufferkonto det samme.

Vi har en sparekonto som vi sparer opp til større ting på - og en krisetidbuffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...