Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg poster dette på riktig sted og hvis jeg gjør det håper jeg noen sier i fra sllik at jeg kan få det på riktig sted.

Saken er som følger.

Jeg er samboer. Vi kjøpte hus sammen for 2 år siden. Vi står begge som ansvarlige fo huslånet og vil ikke være gjeldfrie før vi blir pensjonister slik det ser ut i dag.(det kan jo endre seg)Vi har tegnet gjensidige livsforsikringer, men jeg er likevel usikker på hva som kan skje i forhold til arvinger på hans side. Jeg kjenner jo mine egne best og vet at de ikke vil kreve noe hvis det betyr at min samboer må selge huset for at de skal få sin arv. Dette vet jeg ikke i forhold til hans barn, spesielt det ene barnet som han har hatt lite konakt med.

Jeg har 2 barn og han har 2 barn.

Det jeg lurer på er: hvis han dør, kan barna hans kreve at huset blir solgt for at de skal få sin arv når det bare er gjeld på huset?

Videoannonse
Annonse
Gjest vmbarbie
Skrevet
Vet ikke om jeg poster dette på riktig sted og hvis jeg gjør det håper jeg noen sier i fra sllik at jeg kan få det på riktig sted.

Saken er som følger.

Jeg er samboer. Vi kjøpte hus sammen for 2 år siden. Vi står begge som ansvarlige fo huslånet og vil ikke være gjeldfrie før vi blir pensjonister slik det ser ut i dag.(det kan jo endre seg)Vi har tegnet gjensidige livsforsikringer, men jeg er likevel usikker på hva som kan skje i forhold til arvinger på hans side. Jeg kjenner jo mine egne best og vet at de ikke vil kreve noe hvis det betyr at min samboer må selge huset for at de skal få sin arv. Dette vet jeg ikke i forhold til hans barn, spesielt det ene barnet som han har hatt lite konakt med.

Det jeg lurer på er: hvis han dør, kan barna hans kreve at huset blir solgt for at de skal få sin arv når det bare er gjeld på huset?

Ja, barna hans kan kreve at huset selges for at de skal få arven sin. Når en person dør skal det foretas skifte, med mindre man er gift og det kun er fellesbarn. Dette gjelder også for dine barn. Sjekk arveloven for mer utfyllende info.

Skrevet

Det er hans halvdel som skal skiftes hvis han dør og han kan testamentere 1/3 av den delen til deg, og hvis dere har en forsikring som løses ut ved hans død så kan det jo hende at du da får råd til å løse ut hans barn og slipper å selge huset.

Skrevet

Saken er som følger.

Dere har vel satt opp samboerkontrakt hos advokat? Hvor eierandeler framgår?

Når det gjelder livsforsikring: vet du hvor mye du får hvis han dør?

Testamente: har dere testamentert den frie tredel til hverandre.

Hvis en av dere dør, skal barna ha sin arv umiddelbart. også hvis dere gifter dere, skal særkullsbarn få arv når forelder dør.

Skrevet

Er ikke denne loven nylig endret, slik at samboere med felles barn også kan sitte i uskiftet bo?

Skrevet
Er ikke denne loven nylig endret, slik at samboere med felles barn også kan sitte i uskiftet bo?

Jo, men man har ikke rett til å sitte i uskifte når det er særkullsbarn i bildet. Dette gjelder gifte også.

Skrevet
Jo, men man har ikke rett til å sitte i uskifte når det er særkullsbarn i bildet. Dette gjelder gifte også.

Aha, takk for svar :)

Gjest Scorpio
Skrevet

Dere kan lage avtale om å å leve i uskiftet bo, men da må alle særkullsbarn underskrive avtalen. En advokat kan hjelpe dere til å sette opp avtalen.

Hvis den gjenlevende part likevel ønsker å gjennomføre skifte fordi eksempelvis den økonomiske situasjon har endret seg, er det ingenting i veien for det.

Skrevet

Takk for opplysningene som var til stor hjelp. Nå vet jeg hva jeg må gjøre og det rimelig kjapt. Man vet jo aldri.

En av oss kan jo falle død om i morgen den dag.

Men da er det for sent...

Skrevet

Tegn er forsikring hvor dere begunstiger hverandre - da går summen i sin helhet til den lengstlevende.

Skrevet
Tegn er forsikring hvor dere begunstiger hverandre - da går summen i sin helhet til den lengstlevende.

nb - viktig å forskre seg om at pengene går til gjenlevende samboer og ikke inn i boet/til barna

Skrevet

Men man kan sitte i uskifte hvis særkullsbarna samtykker.

Skrevet

Gjelder ikke samboerkontrakten dersom man ikke skriver den hos advokat??

Skrevet
Gjelder ikke samboerkontrakten dersom man ikke skriver den hos advokat??

Noen?

Skrevet
Noen?

Joda, kontrakten gjelder uansett. Dog kan det være at det er ting som ikke er så lett å se for menigmann, men som det er greit at en advokat ser på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...