Xtra_lilje Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Byen er rensket for vaksiner, og er flere fra jobben som er hjemme, enten syke selv eller syke barn. så da lurer jeg: kan man få tamiflu som forebyggende/eller uten å ha influensaen, og i det man evt merker influenasen, ta tamiflu?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Er du i risikogruppen, kan du jo bare snakke med legen, forklare hvorfor du ønsker å ha Tamiflu tilgjengelig, og så kan legen vurdere hvor vidt det er nødvendig eller ikke. Jeg tror ikke de anbefaler å ta Tamiflu forebyggende, fordi de er redde for resistens, men det vet en lege bedre enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Er du i risikogruppen, kan du jo bare snakke med legen, forklare hvorfor du ønsker å ha Tamiflu tilgjengelig, og så kan legen vurdere hvor vidt det er nødvendig eller ikke. Jeg tror ikke de anbefaler å ta Tamiflu forebyggende, fordi de er redde for resistens, men det vet en lege bedre enn meg. Jeg brukte tamiflu da barnet mitt hadde svineinfluensa, dette etter anbefaling fra legen. Om man ikke har svært nær kontakt med en som er syk skal det visst ikke være nødvendig, eller om man har vært utsatt for direkte smitte som man vet var svineinfluensa.
Xtra_lilje Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2009 Er ikke i risikogruppen. husker bare for et halvt år siden så var det mye snakk om tamiflu, men nå hører vi lite; omtrent bare om vaksinen.
venus_ Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Ja, det kan du få. Faren min fikk det i dag uten å være syk. Legen anbefalte det siden man bør begynne på Tamiflu senest 48 timer etter at man er blitt syk.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Hvordan er det nå som det har blitt reseptfritt, kan man bare gå og kjøpe, eller må man forklare seg, eller se syk ut for å få den? Har apotekene nok av den nå om dagen?
venus_ Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Hvordan er det nå som det har blitt reseptfritt, kan man bare gå og kjøpe, eller må man forklare seg, eller se syk ut for å få den? Har apotekene nok av den nå om dagen? Du må fylle ut et skjema. Der må du krysse av om du er syk eller om du har symptomer.
Essie_ Skrevet 8. november 2009 #8 Skrevet 8. november 2009 Nå som det er reseptfritt kan teknisk sett alle hente ut tamiflu på apoteket. En ting er å hente ut fordi man kan være forberedt og kunne starte så fort som mulig hvis man skulle bli smittet. Og de anbefaler også mennesker som er omsorgsgivere til influensasyke å ta tamiflu. Men å ta tamiflu fordi det er mange som er syke på jobb, mener jeg blir å bruke det feil. Man vet jo ikke når man evt skulle bli smittet, og å gå på tamiflu helt til influensaen "forsvinner" igjen er ikke videre smart. Skulle man likevel bli smittet, er faren for at man vil kunne få dårligere effekt av tamiflu tilstede. Anbefaler deg heller å vente tålmodig på vaksine, og heller hente ut tamiflu for å være forberedt hvis du skulle bli syk.
Orthia Skrevet 8. november 2009 #9 Skrevet 8. november 2009 Da jeg gikk på apoteket for å kjøpe Tamiflu, fikk jeg beskjed om at man måtte være i risikogruppe eller ha influensasymptomer for å få. Det er altså ikke meningen Tamiflu skal brukes til å forebygge.
Gjest Emera Skrevet 8. november 2009 #10 Skrevet 8. november 2009 (endret) Det er ikke reseptfritt. Farmasøyter har fått rekvisisjonsrett for preparatene, til de som enten har nye influensasymptomer eller bor sammen med noen som er syke og er i risikogruppen. "For sikkerhets skyld" holder ikke som grunn. Print og fyll ut et skjema fra nettsiden til et av apotekene, så slipper du å bruke tid på dette når du er på apoteket. Endret 8. november 2009 av Emera
Essie_ Skrevet 8. november 2009 #11 Skrevet 8. november 2009 Det er ikke reseptfritt. Farmasøyter har fått rekvisisjonsrett for preparatene, til de som enten har nye influensasymptomer eller bor sammen med noen som er syke og er i risikogruppen. "For sikkerhets skyld" holder ikke som grunn. Print og fyll ut et skjema fra nettsiden til et av apotekene, så slipper du å bruke tid på dette når du er på apoteket. Vet jo egentlig at det ikke er reseptfritt. Har latt meg påvirke av overskrifter i tabloidpressen som har brukt dette ordet. Det jeg mente ved å si at alle kan hente ut tamiflu, var at hvem som helst kan lyve og oppgi at en skal hente ut for en som ligger syk hjemme.
AnetteB Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Jeg har en sønn i risikogruppa.... Han har både fått vaksina OG tamiflu han.... Så tamiflu brukes forebyggende! Om du får den uten å være i risikogruppa aner jeg ikke.. Problemet oppi alt er jo at det er bivirkninger på begge deler! Så han fikk nesten 41 i feber av vaksina OG spysyken av tamifluen! Så jeg selv hadde nok venta til jeg fikk influensasymptomer før jeg ev. begynte på tamiflu...
Kaktusen Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Jeg har vært syk i ett døgn nå å har fått tamiflu reseptfritt for sikkerhetsskyld. Legen sa at jeg skulle ta det selv om jeg har hatt svineinfluensa. Hvorfor vet jeg ikke helt..
venus_ Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 Jeg har vært syk i ett døgn nå å har fått tamiflu reseptfritt for sikkerhetsskyld. Legen sa at jeg skulle ta det selv om jeg har hatt svineinfluensa. Hvorfor vet jeg ikke helt.. Tamiflu virker mot vanlig influensa og. Men du må begynne å ta det innen 48 timer fra du ble sjuk for at den skal virke.
Kaktusen Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Ja legen sa det. Skal man bli raskere frisk da når man tar tamiflu?
robotkalle Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Ja legen sa det. Skal man bli raskere frisk da når man tar tamiflu? Ja.
venus_ Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Ja legen sa det. Skal man bli raskere frisk da når man tar tamiflu? Ja.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #18 Skrevet 14. november 2009 Jeg har det i beredskap. Nå fikk jeg det såpass mildt at jeg valgte å ikke bruke tamifluen min. Men jeg har fått lege til å skrive det ut til jenta mi - om hun skulle bli smittet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå