Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Det begynner i grunnen i bli et lite problem. Han har nå... etter 1 1/2 år funnet ut at det er så fantastisk griet å huke rompa ned i vasken og tisse. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt han på fersken nå og lempet han ut. Og jeg vet i hvert fall ikke hvor mange ganger han har gjort det når jeg ikke ser han! Jeg oppdaget det første gangen i sommer, da han ble med ned i kjelleren en tur og satte seg til å tisse i sluket der nede. Da rakk jeg ikke å stoppe han. En morgen jeg sto på kjøkkenet og smurte mat før jeg skulle på jobb, hørte jeg plutselig at det rant og da sto han jammen å tisset i vasken på kjøkkenet! Jeg rakk ikke å stoppe han, men skal love at han gikk på hue og ræva ut i en fart. Neste dag fikk jeg se at han prøvde seg i sluket i dusjen. Da rakk jeg å stoppe han og lempet han ut døra. To ganger nå har han vært så utrolig frekk at han hopper opp i vasken på badet mens jeg står og steller meg før jeg skal på jobb og huker seg ned for å tisse. Jeg tar han i nakkeskinnet og hiver han ut før han rekker å gjøre noe, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg pleier å ha kasse inne om vinteren, men ikke før snøen kommer. Er det noen som har noe glupe i deer til åfå slutt på dette usannsylige frekkaseriet til min kjære dumme katt? Han vet jo nå godt at det ikke er lov, men det gir han så totalt blanke blaffen i at jeg blir jo helt målløs over hvor frekk det er mulig å blli, selv for en katt!
Gjest r0za Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Ha kasse inne hele tiden. Kanskje du ikke ser at han vil ut, og han MÅ jo tisse. Det er da mye bedre at han tisser i vasken enn på dyna/jakka/sofaen din. Katten din er heller ikke dum, den må bare på do.. Endret 30. oktober 2009 av r0za
Megana Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Haha huff jeg må smile litt av denne Du har altså en katt som er så renslig at han tisser i sluk/vask? (Det kunne nå vært værre steder han hadde gjort fra seg) Prøv å trene han opp til å tisse på menneske-toalettet Når man har kattunger som ikke er renslige skal man vel dytte snuta i avføringa/tisset (eller helt nedtil) og plassere de på doen sin, slik at de lærer. har du forsøkt den metoden? (Hva gjør han når han må bæsje?)
Gjest r0za Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Når man har kattunger som ikke er renslige skal man vel dytte snuta i avføringa/tisset (eller helt nedtil) og plassere de på doen sin, slik at de lærer. har du forsøkt den metoden? (Hva gjør han når han må bæsje?) Skal du gjøre det med barnet ditt også da, når du skal pottetrene de? Når de har uhell i buksa, så smører du dritten i annsiktet dems? man skal overhode ikke trykke annsiktet til pusen i avføringen!
Miss-M Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Er katten din kastrert ? Hvis ikke kan det være tegn på at det er like før han begynner å spraye veggene dine. Jeg dro rett til dyrlegen med min 1,5 år gamle hannkatt da han begynte å tisse i badekaret, jeg skjønte hva som var neste mål. Så fort han var kastrert, var det slutt på det tullet.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Når man har kattunger som ikke er renslige skal man vel dytte snuta i avføringa/tisset (eller helt nedtil) og plassere de på doen sin, slik at de lærer. har du forsøkt den metoden? (Hva gjør han når han må bæsje?) Dyremishandling, kalles det!!! :kjefte: :kjefte: :kjefte:
Gjest TS Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 He he. Lurte litt på om jeg vil klare å trene han til å tisse på do. Han bæsjer ikke inne. Han er 2 år og han er kastrert, så det er ikke det som er problemer. Lurer jo litt på om han rett og slett er lat. Han maser heller ikke om å ut. Han kommer ganske enkelt ganske nonsjalant og huker seg ned foran nesa mi og later til å mene at alt er i sin skjønneste orden, og at det er helt naturlig for en katt å tisse i vasken min! Jeg blir ikke så sint på han i grunn og jeg vil nok ikke stappe fjeset hans i etterlatenskapene hans, men det er en smule irriterende og litt ufint syns jeg! Kan det være lurt å spraye med såpe eller noe som han ikke liker lukta på kanskje. Er jo litt redd for at han da skal fnne andre steder og prøve seg på. Som det er nå har jeg i allefall en viss kontroll over det selv om det er litt ekkelt. Jeg har to katter til som også er kastrerte og det er inen av de som gjør dette.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #9 Skrevet 30. oktober 2009 Det er vel greit? Vi hadde også en katt som tisset i sluken i vasken. Ingen ble hysteriske av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #10 Skrevet 30. oktober 2009 Det kan være tegn på sykdom. Katter kan faktisk være syke, selv om de virker friske. Kanskje han gjør det, for å gi deg tegn på noe, at han vil ha mer oppmerksomhet, kjærlighet eller noe helt annet? Kan du ikke bare ringe dyrlegen å spørre?????????????? Blir FORBANNET når folk sier de tar kattene i nakkeskinnet, dette SKAL IKKE GJØRES, det kan gjøre innvendige skader. Drar man i halen til en katt kan denne løsne fra kroppen, så nakkeskinnet kan også løsne fra kroppen. Er like FORBANNET over de som trykker snuten til dyrene sine i sin avføring. Dyr har like mye følelser og lyster som det vi mennesker har.
Miss-M Skrevet 30. oktober 2009 #11 Skrevet 30. oktober 2009 Du kan prøve Get-off spray, du ser jo fort om det virker, ellers så er det jo en betydelig adferdsendring som man bør finne ut av.
Aurora M. Skrevet 30. oktober 2009 #12 Skrevet 30. oktober 2009 Katten din er ikke dum, tvert imot! Den tisser der den anser det for å være mest renslig. Den ser at du bruker vasken, kanskje tømmer ting dit, og den ser at tisset dens forsvinner. Ergo gjør den sitt aller beste, og helt i tråd med dens instinkter. At du "straffer" den da, tar den i nakkeskinnet og hiver den ut, er direkte stygt. Det kan være grunner du ikke vet som gjør at den ikke vil gå ut og tisse. Kanskje er den redd andre katter, kanskje har noen vært slem med den når den har stått og gjort fra seg. La den ha kattedoen hele året. Å presse ansiktet til katten ned i avføringen anser jeg for dyreplageri, og har dessuten ingen hensikt!
Gjest TS Skrevet 30. oktober 2009 #13 Skrevet 30. oktober 2009 Nei..jeg syns ikke det er greit at han tisser i vasken. Hvis dere hadde lest det jeg har skrevet, så ser dere vel at jeg ikke "straffer" han. Jeg tar han ikke i nakkeskinnet, men bærer han ut og jeg blir ikke sint på han heller, men ut går han ja. Hvordan skal han ellers lære seg at det ikke er akseptabelt. Og han får masse kos, så han mangler så absolutt ikke oppmerksomhet. Han får ordentlig katteamt, så han furter ikke for det heller. Han er faktisk en nokså bortskjemt fyr. Og ikke syns jeg han er dum heller, men jeg liker ikke at han tisser i vasken nei...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #14 Skrevet 30. oktober 2009 Ta en prat med dyrlegen, det hadde jeg gjort.
Gjest r0za Skrevet 30. oktober 2009 #15 Skrevet 30. oktober 2009 Nei..jeg syns ikke det er greit at han tisser i vasken. Hvis dere hadde lest det jeg har skrevet, så ser dere vel at jeg ikke "straffer" han. Jeg tar han ikke i nakkeskinnet, men bærer han ut og jeg blir ikke sint på han heller, men ut går han ja. Hvordan skal han ellers lære seg at det ikke er akseptabelt. Og han får masse kos, så han mangler så absolutt ikke oppmerksomhet. Han får ordentlig katteamt, så han furter ikke for det heller. Han er faktisk en nokså bortskjemt fyr. Og ikke syns jeg han er dum heller, men jeg liker ikke at han tisser i vasken nei... Jeg siterer; [... ] Jeg tar han i nakkeskinnet og hiver han ut før han rekker å gjøre noe, men det ser ikke ut til å hjelpe. [...] Er det noen som har noe glupe i deer til åfå slutt på dette usannsylige frekkaseriet til min kjære dumme katt? Kan du ikke prøve å ha kattekasse inne? Om den er vant til å gjøre fra seg ute, blir det jo ikke mye i kassa, og da slipper du å bli sint fordi han tisser i vasken..
Megana Skrevet 30. oktober 2009 #16 Skrevet 30. oktober 2009 Folkens, ro ned. Jeg sa aldri at jeg har dyttet snuten til katten min ned i tiss eller avføring, han var veldig flink som kattunge så det holdt at jeg satt han oppi doen. Det var rett og slett et spørsmål om ts har gjort det da jeg har hørt mange snakke om den metoden. Og jeg snakker heller ikke om å bruke makt. Men flott at også dere bryr dere om dyrenes velferd
Gjest r0za Skrevet 30. oktober 2009 #17 Skrevet 30. oktober 2009 Folkens, ro ned. Jeg sa aldri at jeg har dyttet snuten til katten min ned i tiss eller avføring, han var veldig flink som kattunge så det holdt at jeg satt han oppi doen. Det var rett og slett et spørsmål om ts har gjort det da jeg har hørt mange snakke om den metoden. Og jeg snakker heller ikke om å bruke makt. Men flott at også dere bryr dere om dyrenes velferd Da misforstod jeg, men uansett, så skal man ikke gjøre det, og det er på grensen til dyreplageri, og det funker som regel ikke heller.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #18 Skrevet 31. oktober 2009 Folkens, ro ned. Jeg sa aldri at jeg har dyttet snuten til katten min ned i tiss eller avføring, han var veldig flink som kattunge så det holdt at jeg satt han oppi doen. Det var rett og slett et spørsmål om ts har gjort det da jeg har hørt mange snakke om den metoden. Og jeg snakker heller ikke om å bruke makt. Men flott at også dere bryr dere om dyrenes velferd Det å dytte snuta til katten oppi avføringen/tisset når den har havnet på feil plass, virker mot sin hensikt. Katten forstår ikke noe av dette som straff og du kan få den til å vegre seg ennå mer mot å gjøre fra seg der den skal. I tillegg så "viser" du katten at her ligger avføringen/tisset og gjør stedet mer attraktivt å bruke ved en senere anlending. Ved uhell er det beste å flytte avføringen/tisset (sistnevnte kan være vanskelig, men tørk opp litt med tørkepapir) opp i kattedoen. Løft så katten oppi men IKKE trykk snuten oppi. Grav gjerne over litt for katten og vis den. Med en gang man ser katten prøve seg på et uønsket sted, så løfter man katten bestemt bort til kattedoen. Altså; Jeg vil råde deg til å ha kattedo inne hele året om du finner tissing i vasken som uønsket. Det kan være mange årsaker til at katten ikke ønsker å tisse ute lenger. Om det så bare var at den tisset i vasken hadde jeg ærlig talt ikke brydd meg noe med det. Mye bedre og rensligere at katten har funnet ut at det går an å tisse i vask/sluk, enn på gulv, møbler og klær. Det går an å skylle vekk og man kan bruke en dæsj klorin som funker som desinfeksjon.
Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #19 Skrevet 31. oktober 2009 Er enig med siste gjest. Å trykke snuten til katter (eller hunder) i tiss og avføring er barbarisk, og noe jeg trodde var utgått som metode for mange år siden. Men jeg vil også anbefale kattekasse inne, og at du bærer katten dit i stedet for ut hver gang den viser antydning til å tisse inne. Sett den oppi der med en gang du får kassen og grav litt i den, slik gjest nevner, så pleier de fleste katter å forstå ganske kjapt hva den skal brukes til.
Siiw Skrevet 31. oktober 2009 #20 Skrevet 31. oktober 2009 Enig med dere! dyremishandling og få dem til og se sin egen møkk eller avføring! : ( men katten din er jo sikkelig smart!)) finner en vask og tisser:p du kan jo prøve med kattedo året rundt? det har vi, eller ta en prat med dyrlegen.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå