Gå til innhold

Mugg i jorden i blomsterpotter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har noen inneblomster som står i blomsterpotter hjemme hos meg. Det har nå begynt å komme hvit mugg på toppen av jorda i pottene. Jeg har tatt dette øverste laget bort hver/hver andre uke, men dette kommer altså tilbake. Og det lukter mugg når jeg stikker nesen nedi potta.

Muggen er både i pottene som jeg vanner på vanlig vis og i de pottene som jeg setter i "vannbad" i kjøkkenvasken. Og det er tre forskjellige typer slags blomster det gjelder. Det har ikke kommer noe i orkidèplanten(er jo ikke så mye jord der akkurat).

Hva kommer dette av og kan jeg gjøre noe for å fjerne dette for alltid?

Det er jo ikke noe særlig pent og det irriterer meg grenseløst. :kjefte:

Endret av Sniktitt
Gjest Gjest_Juni_*
Skrevet
Jeg har noen inneblomster som står i blomsterpotter hjemme hos meg. Det har nå begynt å komme hvit mugg på toppen av jorda i pottene. Jeg har tatt dette øverste laget bort hver/hver andre uke, men dette kommer altså tilbake. Og det lukter mugg når jeg stikker nesen nedi potta.

Muggen er både i pottene som jeg vanner på vanlig vis og i de pottene som jeg setter i "vannbad" i kjøkkenvasken. Og det er tre forskjellige typer slags blomster det gjelder. Det har ikke kommer noe i orkidèplanten(er jo ikke så mye jord der akkurat).

Hva kommer dette av og kan jeg gjøre noe for å fjerne dette for alltid?

Det er jo ikke noe særlig pent og det irriterer meg grenseløst. :kjefte:

Du bør jo skifte jorden av og til ... samtidig kan du vaske potten eller plante om i en ny og større hvis behov.

Skrevet

Blomstene er ikke mer enn noen måneder gamle...

Skrevet

Du vanner for mye, evt. er potteskjulere så tette at luft ikke kommer til i bunnen av potten.

Og husk at de fleste planter foretrekker vannet nedenfra og opp.

Skrevet

Hm...ja, har to hortensiaer som jeg setter i "vannbad" over natten, en gang i uken. Då henger den somregel litt med bladene. Skulle ikke tro at dette var for mye?

Men nå er de plastkrukkene som selve blomsten står ganske store, så det kommer nok ikke så mye luft nedi selve potten. Hm, ja det kan jo være grunnen..

Men i en av de andre er blomsten plantet ned i potten, så her er det ikke noe lufting undenifra.

Jeg har mest lyst til å kaste alle sammen :grine:

Skrevet (endret)

Vann litt mindre, kjøp Atamon på butikken (pulver i pose, i hyllene med bakevarer, kanskje helt kun i velutstyrte butikker nå utenfor syltesesongen). Ha 1 ts i en liter med vann og vann jorden med det. Kan hende det holder med en gangs vanning, også har du litt på sprayflaske du kan dusje jordoverflaten med.

Ikke overdriv mengden, ikke sikkert plantene liker det. Atamon brukes som mugghindrende middel ved sylting og safting (og ikke si at jeg har sagt det er greit til plantebruk, det er egentlig ikke lov).

Endret av Virreliten
Skrevet

Og vannbad over natten er altfor mye, du får vannsyk jord. De skal bare stå i vann til det slutter å komme bobler. Jeg teller ikke bobler selv, men 15-30min er vanligvis maks hvis jeg går litt til og fra.

• Liker 1
Skrevet

ooOH, ja der har jeg nok litt av problemet!

Grønne fingre har jeg aldri hatt :flau:

Fant ut at det var en så grei løsning, men da virker det jo som om at jeg holder på å drepe mine søte blomster :haar:

Hm...har du noe forslag til hva jeg kan gjøre nå for å redde plantene mine?

Tusen takk for svar! Hva skulle man gjort uten alle de kloke hodene på KG :blomst:

Skrevet (endret)

Skyll av så mye du greier av gammeljorden, med lunkent til kaldt vann. Er den først muggen, skal det så lite til. Plant dem forsiktig i nye potter, med fersk torv eller sandblandet jord, alt ettersom hva den behøver. Men legg litt dreneringssand eller grus i pottebunnen.

Ikke overdriv vanningen, og sjekk når du har vannet, at der ikke står vann i potteskjuleren. Da har du overdrevet.

Dessverre hender det at planter ikke har blitt tatt så godt vare på enten hos produsent, mellomledd eller butikk. Da er det godt at de endelig har fått et omsorgsfullt hjem. :dagens-rose:

PS

Må lære meg å trykke på refresh før jeg svarer, når jeg åpner en masse faner... :nigo:

Endret av Kamikatze
Skrevet

Takker for gode svar Virreliten og Kamikatze :kose:

Da skal jeg prøve ut i helgen og se om jeg får faenskapen til å forsvinne!

Er jo så typisk. Når jeg endelig har fått til selve planten og halvveis blomstene, så er det jorda det er noe galt med. Jeg har aldri vært noe flink med planter, jeg. :sur:

Skrevet

Grønne fingre får man av å stikke fingern i jorda. Dagens småtabbe er morgendagens erfaring. :) God helg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...