Gå til innhold

Bacon

Gjest r0za

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

Når jeg hører "beken" tenker jeg på en episode av Fleksnes, der han er på en helsefarm og starter sin egen hemmelige café i kjelleren. En av klientene kjenner da at det lukter "egg og beken", og han prater vestkantdialekt.

Det er vel på grunn av dette at jeg tror folk tuller når de sier "beken".

Ellers sier jeg det som regel med engelsk uttale, bortsett fra når jeg snakker med bestemor. Da sier jeg "bæiken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er fra Fredrikstad, og uttaler det "beken" - kunne aldri falt meg inn å si det på noen annen måte! Så at det er vestkantuttale - njaei, ikke så sikker på det, gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i vestfold, men har det fra besteforeldre fra holmenkollåsen. De er de eneste jeg vet om som også sier Beken, så må vel være der jeg har det fra :ler:

Beken er typisk Oslo vest. Folk som sier det er gjerne de samme som sier nu og aftens. :) Jeg sier det nesten likt som på engelsk, litt annet tonefall bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Jeg er fra Fredrikstad, og uttaler det "beken" - kunne aldri falt meg inn å si det på noen annen måte! Så at det er vestkantuttale - njaei, ikke så sikker på det, gitt :)

Jeg er også fra Fredrikstad, og har også alltid sagt beken :)

Beken er typisk Oslo vest. Folk som sier det er gjerne de samme som sier nu og aftens. :) Jeg sier det nesten likt som på engelsk, litt annet tonefall bare.

Haha! Ja, jeg sier noen ganger nu og aftens, men da på tull :fnise: Slikt språk er nok ikke det vanligste her jeg kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg er også fra Fredrikstad, og har også alltid sagt beken :)

Haha! Ja, jeg sier noen ganger nu og aftens, men da på tull :fnise: Slikt språk er nok ikke det vanligste her jeg kommer fra!

Er det ikke slik at man ikke bruker diftonger i Fredrikstad? Halden også, kanskje? Sten, lere, røk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...