Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Lurer veldi på hvordan det er når det gjelder nøtter.. Er glad i nøtter uten salt, men vet ikke helt om dette er en grei lørdagskos sammen med litt frukt å grønnt da..? Noen som har noe forslag på sunn snacks?
Chanel.No5 Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Synes dette høres ut som super snacks.. Stort sunnere enn det blir det ikke spør du meg! I tillegg er det kjempegodt. Litt om nøtter og frukt jeg plukket ut til deg: Nøtter er et komplett måltid i seg selv; de inneholder protein, sunt fett, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Nøtter er særlig rike på omega 9 fettsyrer (enumettet fett). Denne typen fett bør utgjøre mesteparten av fettet du spiser, og er den samme type som du finner mest av i olivenolje og rapsolje. Valnøtter inneholder til og med livsviktige omega 3-fettsyrer. Når du kjøper nøtter er det viktig å velge rå og usaltede varianter. Når nøttene ikke er varmebehandlet og bearbeidet har fettet god kvalitet og harskner ikke. En frisk fruktsalat eller nyrørte bær over en naturell yoghurt tilsatt litt fruktose, kan være deilig forfriskende som dessert eller ettermiddagssnacks. Har du bær i fryseren fra høstens skogstur, kan du tine dem og drysse litt fruktose over. Bær er svært rike på antioksidanter som beskytter kroppens celler og styrker immunforsvaret. Bær har også lavt karbohydratinnhold og GI og har en mild påvirkning på blodsukkeret. Så det er bare å kose seg!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Synes dette høres ut som super snacks.. Stort sunnere enn det blir det ikke spør du meg! I tillegg er det kjempegodt. Litt om nøtter og frukt jeg plukket ut til deg: Nøtter er et komplett måltid i seg selv; de inneholder protein, sunt fett, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Nøtter er særlig rike på omega 9 fettsyrer (enumettet fett). Denne typen fett bør utgjøre mesteparten av fettet du spiser, og er den samme type som du finner mest av i olivenolje og rapsolje. Valnøtter inneholder til og med livsviktige omega 3-fettsyrer. Når du kjøper nøtter er det viktig å velge rå og usaltede varianter. Når nøttene ikke er varmebehandlet og bearbeidet har fettet god kvalitet og harskner ikke. En frisk fruktsalat eller nyrørte bær over en naturell yoghurt tilsatt litt fruktose, kan være deilig forfriskende som dessert eller ettermiddagssnacks. Har du bær i fryseren fra høstens skogstur, kan du tine dem og drysse litt fruktose over. Bær er svært rike på antioksidanter som beskytter kroppens celler og styrker immunforsvaret. Bær har også lavt karbohydratinnhold og GI og har en mild påvirkning på blodsukkeret. Så det er bare å kose seg! Tusen takk for svaret;D Var nemlig litt usikker på om jeg bare lurte meg selv ved å kjøpe usaltede nøtter istedet for disse andre pakkene som er ristet og saltet:)
Chanel.No5 Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Tusen takk for svaret;D Var nemlig litt usikker på om jeg bare lurte meg selv ved å kjøpe usaltede nøtter istedet for disse andre pakkene som er ristet og saltet:) Du har rett. Tenker selv litt som "jo mindre som er tilsatt, desto sunnere er det"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå