Gå til innhold

Kan man kalibrere laptopskjerm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe den billigste av Spyder 3 til å kalibrere skjermen på pc'n min for bilderedigering. Jeg er klar over at laptop'er generelt ikke er det beste å redigere på, men vil dette virke på en slik skjerm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier produsenten selv?

Skrevet

Ikke noe om at det ikke går, så vidt jeg ser på siden. Men hvis jeg kan OMFORMULERE litt da;

Har noen ERFARING med hvordan kalibrering funker på en laptop vs. en stasjonær? Blir resultatet like bra?

Skrevet

Det spørs hvilket grafikkort, skjermkort og skjermtype.

Skrevet

Det er en HP Pavilion dv5 laptop, med NVIDIA GeForce 9600M GT. Mer enn det klarer jeg ikke finne ut, for jeg aner ikke hvor jeg skal se.

Skrevet

Jeg tror nok du vil tjene på å kalibrere skjermen, i hvert fall etter hva jeg ser.

Skrevet

Kjør på.

Har du sånn shiny belegg på skjermen? I så fall vil det være enda mer nyttig siden det belegget jukser med kontrast og fargemetning.

Skrevet
men vil dette virke på en slik skjerm?

I følge produsenten; ja. Ville jeg brukt pengene på å kalibrere en billig lcd-skjerm på en laptop; nei. I og med at du er så seriøs i bilderedigering at du trenger et verktøy som er bedre enn øynene til å kalibrere fargene ville jeg kjøpt en god stasjonær skjerm og kalibrert den.

Skrevet

Jeg har en stasjonær skjerm og stasjonær harddisk også, men den må oppgraderes og vil nok bli brukt etterhvert. Det er flere lisenser på Spyder3, så da blir jo ikke det noe problem :)

Grunnen til at jeg må fikse dette nå, er fordi jeg går på fotoskole, og bildene mine tatt i studio blir helt grå og jævlige på skjermen. Uansett hva jeg drar og fikser på i Raw-converteren så blir ikke bildene sånn jeg vil ha de. På skolens iMac'er blir Rawfilene mye bedre da jeg regner med de er kalibrerte.

Så om dette hjelper også på en laptop, så vil jeg gjøre dette.

Skrevet
Jeg har en stasjonær skjerm og stasjonær harddisk også, men den må oppgraderes og vil nok bli brukt etterhvert. Det er flere lisenser på Spyder3, så da blir jo ikke det noe problem :)

Grunnen til at jeg må fikse dette nå, er fordi jeg går på fotoskole, og bildene mine tatt i studio blir helt grå og jævlige på skjermen. Uansett hva jeg drar og fikser på i Raw-converteren så blir ikke bildene sånn jeg vil ha de. På skolens iMac'er blir Rawfilene mye bedre da jeg regner med de er kalibrerte.

Så om dette hjelper også på en laptop, så vil jeg gjøre dette.

Da er det bare å bestille da :)

• 1 år senere...
Skrevet

Oooogså åpner og kupper man en gammel tråd. Sliter nemlig noe fryktelig med å kalibrere skjermen på min nye laptop. Jeg har ikke engang kommet til å samkjøre foto, skjerm og print - jeg sliter med å få selve bildet til å se riktig ut.

PCen min er en ASUS N53JF, med full HD-oppløsning. Specs:

Skjerm

Skjermtype 15.6" TFT

Maks. oppløsning 1920 x 1080 ( Full HD )

Bredskjerm Ja

Egenskaper Blendende glans

Video

Multi-GPU-konfigurasjon 1 enkelt-GPU-kort / integrert GPU

Grafisk prosessor / leverandør NVIDIA GeForce GT 425M / Intel HD Graphics

Videominne 1 GB DDR3 SDRAM

Videosystemfunksjoner NVIDIA Optimus

Jeg vil gjerne kjøpe en større monitor etterhvert, men det ble det ikke råd til nå. kan ta meg råd til den billigste Spydervarianten (3 express) - men det er kjekt å vite om noen har erfaringer med den. Har googlet litt rundt og ser at noen mener det går bra, og noen mener det er helt poengløst på en laptop. Nå har jo jeg HD-skjerm, men jeg vet ikke hvor stor forskjell det egentlig gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...