Gjest Quark Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg ignorerte nettopp en venneforespørsel på facebook. Dette er et menneske som brukte store deler av skoletiden på å gjøre mitt liv skremmende og uforutsigbart. Jeg har derfor ingen interesse av å holde meg oppdatert på hans liv som voksen, selv om han godt kan ha blitt et hyggelig menneske for alt jeg vet. Jeg ser bare ikke behovet. Spørsmålet om han på noen måte kan registrere at jeg har ignorert han? Et par dager etter jeg hadde trykka ignore sendte han nemlig en ny forespørsel. Vurderer eventuelt bare å blokkere. Men hva skjer egentlig da? Kan han se at han blir blokkert, eller ser det for han bare ut som profilen min ikke eksisterer lenger? Hva tenker egentlig folk som prøver å legge til sine gamle mobbeofre som venner på facebook? Det er det jeg lurer mest på. Noen andre som har opplevd tilsvarende?
Renesmee Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor bryr du deg om han legger merke til at du har blokkert han? Om du bare ignorerer og ignorerer kommer han til slutt til å forstå at du ignorerer han - men hva gjør vel det? Jeg har blokkert noen , og det bryr meg midt bak i om de forstår at de er blokkert eller ikke
Gjest Frosk Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg hadde bare latt være å gjøre noe som helst med venneforespørselen, jeg Når man ikke trykker ignore kan vedkommende, så vidt jeg har forstått, ikke vite om du har sett forespørselen engang, og i alle fall ikke sende forespørsel på nytt. (Pleier å la venneforespørslene forbli ubesvarte når de kommer fra folk jeg knappest aner hvem er - av typen "åja, mulig jeg snakket med deg i fem minutter på en fest i 1998" )
Gjest Nattvette Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Har ikkje vært borti det samme, selv om eg blei litt "små-mobba" gjennom heile skolen. Eg hadde ignorert venneforespørselen slik som du gjorde. Hvem vil ha ein som gjorde livet fælt skrevet opp som venn liksom? Ignorer han igjen og ta han på blokkeringslista. Da vil han ikkje kunne finne deg på FB overhodet. Godt mulig han forstår han har blitt blokkert, men han vil ikkje se noe fra deg noensteder så han vil mest sannsynlig tro du har deaktivert kontoen din. Naturligvis kan han finne det ut om noen sier det til han, men om du ikkje har noen kontakt med fyren så spiller det vel ingen rolle? Om han søkte deg opp så hadde muligheten til å legge til som venn vært åpen igjen etter du ignorerte første gangen. Kan tenke meg fyren er ein facebookvennehore, ein slik som legger til alle han har kjent uansett hvilken situasjon han har vært i med de forskjellige personene.
lilleGrethe Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Man får ikke noen melding opp om "din venneforespørsel ble ignorert". Men han kan selvfølgelig legge merke til at du ikke har blitt venn med ham. Men gjør det noe? Hvis du blokkerer ham, vil du i fremtiden "ikke finnes" på facebook for ham.
Gjest Agurkolat Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Einaste han kan merka da på er at han kan senda venne forespørsel på nytt. Hvis du ikkje har sagt ja, eller ignort foresørselen kan han ikkje senda ny. Då får han opp "Du har allereie sendt forespørnad" Eller noko slikt! Du kan jo blokkera han. Då blir din profil "usynleg" han kan ikkje søka deg opp, eller sjå bilete av deg. Då kan han heller ikkje sjå profilen din, hvis den er open/halv open.
Cata Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Hva tenker egentlig folk som prøver å legge til sine gamle mobbeofre som venner på facebook? Det er det jeg lurer mest på. Noen andre som har opplevd tilsvarende? Har opplevd det. Jeg trykket bare "ignore". Om vedkommende skjønner det eller ei er meg knekkende likegyldig. Føler ikke noe voldsomt nag så mange år etter, men det betyr ikke at jeg har lyst til at den personen skal få innsyn i livet mitt via FB. Tror den mest sannsynlige forklaringen er at gamle mobbere faktisk ikke skjønner at de mobbet - eller at vi oppfattet det slik. Det er i allfall forklaringen jeg har fått fra et par av mine gamle plageånder: "Hæ? Vi mobbet deg da ikke?"
Gjest Marlo Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Hva tenker egentlig folk som prøver å legge til sine gamle mobbeofre som venner på facebook? Kan väre mange grunner, men jeg vil tippe det er en av disse to; 1) Han har ikke samme minner som du har - han mobbet, ergo så er det ikke sikkert det er noe han husker. De som blir mobbet husker jo gjerne det resten av livet. 2) Han har vokst opp og angrer på det han hargjort mot deg, og föler at facebook kan väre en måte å komme i kontakt med deg på, kanskje be om unnskyldning også.
Gjest Quark Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Takk for svar alle sammen Jeg endte til sist opp med å blokkere han. Angående dette med å ikke forstå at man har vært en mobber så kan nok dette ofte stemme. I dette tilfellet var det imidlertid flere episoder av fysisk vold inne i bildet så vedkommende må nok ha drevet ganske aktiv foretrenging dersom han tror at han aldri gjorde noe galt. (Har jo vært inne på tanken om dette er en måte han prøver å si unnskyld på, men jeg syns det er en innmari billig måte isåfall).
Jade Skrevet 31. oktober 2009 #10 Skrevet 31. oktober 2009 Holder med deg i å blokkere han. Har dere felles venner, så er det ikke kjekt å vite at han ser hva du skriver på vennene dine sine vegger.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Jeg har selv fått flere venneforespørsler fra folk som jeg overhodet ikke vil ha noe kontakt med. Om noen av dem som mobbet meg vil ha meg som Facebook-venn får de først si unnskyld for det de har gjort mot meg og vise at de har blitt voksne. Jeg kan tilgi, men ikke glemme (forgive, but not forget). Jeg tror at mange av dem er usikre og avhengige av å være populære, derfor samler de så mange "venner" som de kan på Facebook, for å gi inntrykk av at de har mange venner og derfor har høy status. Jeg synes det er kjempedeilig å klikke "Ignorer" på dem jeg ikke liker, mens jeg har mange ordentlige venner og blant annet noen kontakter fra musikk- og utelivsbransjen som de sikkert hadde blitt misunnelige av å se at jeg har kontakt med... Men det får de ikke se, for jeg har hemmelig venneliste. Jeg tar hevn på mobberne ved å leve livet mitt best mulig og gjøre det som jeg selv har lyst til.
estrella Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Kan väre mange grunner, men jeg vil tippe det er en av disse to; 1) Han har ikke samme minner som du har - han mobbet, ergo så er det ikke sikkert det er noe han husker. De som blir mobbet husker jo gjerne det resten av livet. 2) Han har vokst opp og angrer på det han hargjort mot deg, og föler at facebook kan väre en måte å komme i kontakt med deg på, kanskje be om unnskyldning også. Har opplevd det samme som ts. Fyren mobba meg i ti år og så spør han meg om å bli venn på fb. Og han havner innenfor 1) til Marlo. Han påstod at han bare plaga meg og at det var min feil at jeg tok meg nær av det han sa og gjorde. Jeg har ingenting annet å si om han enn han er en idiot
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Det beste er å blokkere personen.
eovti Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Jeg lar bare være å forholde meg til uønskede forespørsler; klikker ikke på noe som helst. De gir opp ganske fort!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Kan väre mange grunner, men jeg vil tippe det er en av disse to; 1) Han har ikke samme minner som du har - han mobbet, ergo så er det ikke sikkert det er noe han husker. De som blir mobbet husker jo gjerne det resten av livet. 2) Han har vokst opp og angrer på det han hargjort mot deg, og föler at facebook kan väre en måte å komme i kontakt med deg på, kanskje be om unnskyldning også. Dette tror jeg absolutt er sant. Jeg opplevde at ei som var ei skikkelig ufyselig mobber på ungdomsskolen plutselig ble ansatt på samme avdeling som meg. Jeg nekter å tro at hun ikke husker noe, for det var bl.a. en episode der hun hadde drevet min bestevenninne for langt. Etter mye mobbing hadde hun gjort slik at venninna mi fikk en rift i ei ny jakke som mora hadde "spart" lenge til for henne. Venninna mi fikk nok og smelte til mobberen over munnen så leppa sprakk. Slikt glemmer man vel ikke, selv om man er mobberen og ergo har et litt annet syn enn dem som mobber? I alle fall kom hun, lot som ingenting og etter et par måneder kommer temaet skoletid opp i lunchen. "Å, gikk du på xxx skole?" "Da har vi gått i parallellklasse da..." osv, osv Akkurat som vi aldri hadde møtt hverandre før (litt vanskelig når man vokser opp i ei bygd med 7000 mennesker og går på skole med bare et par hundre stykker). Men finalen kom da hun oppdaget at jeg hadde et par kolleger på FB lista mi. Sant nok - etter noen måneder kommer venneforespørsel fra henne også. Hva gjør man liksom....? Dette gjelder jo også arbeidssituasjonen min. Resultatet for meg var å lage to lister med hva jeg viser. En veldig "offisiell" og intetsigende der jeg bare legger ut bittelitt, og så en litt mer privat del bare for de aller nærmeste. All info utover det totalt intetsigende går via chat eller pm.
inga:) Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 Jeg opplevde det samme. Jeg sendte vedkommende en melding om at "jeg ikke hadde noen direkte interesse om å gjenoppta kontakten med vedkommende, og at det var merkelig at han ikke forstod det. Og så avslo jeg venneinvitasjonen. Har ikke hørt noe siden. Hvorfor i H skulle jeg gidde? Du kan jo også blokke vedkommende. Han vil da ikke få deg opp når han søker FB og han kan heller ikke se profilen din...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå