leirbål Skrevet 3. november 2009 #21 Skrevet 3. november 2009 De fleste profiler er vel åpne for alle? Jeg trodde man måtte velge spesifikt at noe skulle skjules for andre enn venner? Så hvis ts skriver noe på veggen til en hun kjenner, kan arbeidsgiver sansyligvis se det. tror jeg. Har ikke fb. selv.
Gjest lite sosial Skrevet 3. november 2009 #22 Skrevet 3. november 2009 Men blir det ikke veldig kjedelig det man prater om hvis man skal tenke at alle skal kunne lese det? Har ingen interesse av å vite hva folk har til middag, om de trener eller baker boller. Og jeg har ingen interesse av å fortelle omverden hva slags film jeg har vært på, om jeg skal på hyttetur i helgen eller om jeg skal besøke en gammel venn. Kunne godt tenkt meg til å skrive private meldinger til venner, men da kommer jeg hele tiden til å tenke på at kanskje også andre kan lese dem. Tror rett og slett ikke egner meg til å være på facebook, eller hva?
leirbål Skrevet 3. november 2009 #23 Skrevet 3. november 2009 Det er jo flere som har svart deg på dette. Du kan sende hva du vil i private meldinger på fb. Det er utenom dette du ikke bør skrive private ting.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 3. november 2009 #24 Skrevet 3. november 2009 De fleste profiler er vel åpne for alle? Jeg trodde man måtte velge spesifikt at noe skulle skjules for andre enn venner? Så hvis ts skriver noe på veggen til en hun kjenner, kan arbeidsgiver sansyligvis se det. tror jeg. Har ikke fb. selv. De aller fleste i dag har stengt profil som kun venner kan se. Og da har ikke utenforstående noen mulighet til å se noe av profilen din. Det eneste de evt kan se er hvem du er venn med. Så jeg skjønner heller ikke helt den arbeidsgivergreia, da må de isåfall be om en venneforespørsel, og før man evt legger til en arbeidsgiver er det fullt mulig å skjule bilder eller hva det måtte være for vedkommende.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #25 Skrevet 3. november 2009 Selv om man har stengt profilen sin synes profilbildet og eventuelle statusoppdateringer. Jeg kjenner ei som fikk beskjed av sin nye arbeidsgiver om å fjerne alle bilder av seg selv med alkohol i hånda på Facebook. Hun hadde på det tidspunktet et profilbilde av seg selv med en drink i hånda og det hadde han tydeligvis sett. Noen skriver også ting om jobben i statusfeltet, f.eks. at de er lei av jobben eller at sjefen er teit. Det er ikke alltid like lurt.
Jade Skrevet 3. november 2009 #26 Skrevet 3. november 2009 (endret) Man velger selv hvor privat man vil ha det. Kun venner har tilgang til profilen min! Folk som søker på navnet mitt, kan kun se navnet mitt og legge meg til som venn. De kan ikke sende beskjed til meg eller poke meg. De kan heller ikke se vennene mine, bildet mitt eller statusoppdateringene mine. De kan selvsagt se hva jeg skriver på vegger og kommentarfelter på profiler de har tilgang til. Her må man være ekstra obs! Man vet aldri hvor "privat" andres profiler er! Uansett bør man ikke skrive / legge ut ting man ikke kan dele med "hvem-som-helst" enten det er andres profiler eller sin egen profil. Og husk at fjerne venner som man la til for 2 år siden fortsatt gjerne lurker og leser i kulissene selv om de ikke gir lyd fra seg. Angående bilder, så har jeg laget en liten gruppe med nære venner og familie. Kun de har tilgang til bildene jeg legger ut. Samtidig er jeg obs på at disse bildene må kunne tåle dagens lys hvis noe uforutsett skulle skje (facebook blir hacket, jeg har slurvet med innstillingene etc.) Og man MÅ ikke brette ut hele livet sitt på Facebook! Det går fint an å bare fylle ut noen av feltene og la resten stå tomt. Og det GÅR an å ha type uten å oppdatere relationshipsfeltet hver gang man har kranglet og hver gang man har blitt venner igjen Endret 3. november 2009 av Jade
Gjest Gjest_Nora_* Skrevet 3. november 2009 #27 Skrevet 3. november 2009 Har ingen interesse av å vite hva folk har til middag, om de trener eller baker boller. Og jeg har ingen interesse av å fortelle omverden hva slags film jeg har vært på, om jeg skal på hyttetur i helgen eller om jeg skal besøke en gammel venn. Ehh.. Jeg syns faktisk det er trivelig å lese de tingene. Jeg har mange på facebook jeg ikke bryr meg om hva driver med, men jeg har også venner som jeg syns det er koselig å lese at baker boller eller ser en film. For meg er det en åpning til å ta kontakt med den personen. For meg blir det feil å legge ut på status om fysisk og psykisk sykdom og problemer. Alt annet er greit nok. De personene som oppdaterer status hver gang de gjør noe annet enn å puste bare velger jeg "skjul" på. Samme med de jeg ikke kjenner så godt eller interesserer meg for hverdagen til.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #28 Skrevet 4. november 2009 Jeg er også ny på FB. Syns det er kjekt på den måten at jeg holder kontakten med venner langt borte og har "funnet igjen" et par venninner jeg har savnet. Vi sender stort sett privatmeldinger. Jeg legger ikke ut NOE veldig til tross for en liten og eksklusiv venneliste (f.eks. legger jeg aldri ut når/hvor lenge/hvor jeg skal på ferie. Dette forteller jeg de som trenger å vite det privat. Legger heller ut hvor jeg har vært i ettertid. ) Ellers syns jeg at FB til tider er noe dritt. Har vært på FB i ca et halvt år og vurderer fortløpende hvor mye jeg gidder å bruke av energi. Sletter meg den dagen irritasjonen blir for stor. De fleste jeg har på vennelista (som sagt, den er ikke er så veldig lang - har vært restriktiv) er ok, men det er alltid noen irritasjonsmoment. Når man legger inn en studiegruppe/arbeidskolleger/treningsgruppe f.eks. kan man ikke eksludere èn fordi om vedkommende er helt idiot. Heldigvis finnes det en "skjul" knapp slik at du f.eks. slipper å se denne personen ta test nr. 14 for dagen!! Jeg er evig lei følgende; 1. Alle slags tester, quizer, målinger etc, etc. Spesielt dersom en og samme person tar minst 23 av disse i.l.a. arbeidsuka! 2. Mennesker med svært innskrenket interessefelt. Ja, bikkja di er fin og sikkert godt selskap men jeg er IKKE interessert i å høre om hver j---la tur dere går på (2 ganger om dagen), at dere traff en annen koselig hund i skogen, at Fido jaget småfugler osv, osv. Det samme gjelder barn. Jeg har egne barn, men det får være måte på hva jeg skal pådytte andre av intetsigende info. (Sjeldne milepæler er forsåvidt ok - "Lillemann tok sitt første steg i dag" osv, men ikke alt av gulp, bæsj, skoleresultater, treningsinformasjon etc, etc, etc...) 3. Sympatijegere. Ja, det er j...lig å ha influensa. Men ikke syt om det 4 ganger for dagen og fortell oss at du nå har tatt en ny paracet, datteren din har nettopp kasta opp, litt bedre idag - nei, verre igjen osv osv. Har ei som kun har fotalt familiens sykehistorie minimum en gang for dagen i èn måned nå ! 4. Skryt i store mengder (både åpent og fordekt) om seg selv om sine. Har jeg ikke noe å fortelle, står gjerne statusfeltet mitt tomt i ei uke. Ikke no problem det, men FB brukes ofte (syns jeg) som en skrytearena over perfekte liv. Liker de vennene mine som er helt "normale" og som legger ut meldinger som f.eks. "Sola skinner, og det er sunnere med frisk luft enn å jage hybelkaniner. I dag lar vi helgevask være helgevask og tar med oss mat ut. Vi blir å finne i parken om noen føler for å følge vårt eksempel..." Dette er koselige, "ufarlige" meldinger som er i kategorien jeg legger ut.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #29 Skrevet 4. november 2009 Jeg legger ikke ut NOE veldig til tross for en liten og eksklusiv venneliste Skulle da være at jeg ikke legger ut noe veldig privat...
Vulpes Skrevet 4. november 2009 #30 Skrevet 4. november 2009 Tjaa... Jeg tenker sjeldent så veldig over hva jeg skriver og ikke skriver på Facebook, men det er vel messt fordi det kommer naturlig. Noen greie regler å følge: Ikke skriv veldig personlige eller private ting på Facebook. Ikke oppdater statusen ørten ganger hver dag med uinteressant info. Ikke inviter alle vennene dine til å joine tusenogførti Facebookspill. Tenk litt over hva slags bilder du legger ut.
Nyxe Skrevet 4. november 2009 #32 Skrevet 4. november 2009 Jeg er også ny på FB. Syns det er kjekt på den måten at jeg holder kontakten med venner langt borte og har "funnet igjen" et par venninner jeg har savnet. Vi sender stort sett privatmeldinger. Jeg legger ikke ut NOE veldig til tross for en liten og eksklusiv venneliste (f.eks. legger jeg aldri ut når/hvor lenge/hvor jeg skal på ferie. Dette forteller jeg de som trenger å vite det privat. Legger heller ut hvor jeg har vært i ettertid. ) Ellers syns jeg at FB til tider er noe dritt. Har vært på FB i ca et halvt år og vurderer fortløpende hvor mye jeg gidder å bruke av energi. Sletter meg den dagen irritasjonen blir for stor. De fleste jeg har på vennelista (som sagt, den er ikke er så veldig lang - har vært restriktiv) er ok, men det er alltid noen irritasjonsmoment. Når man legger inn en studiegruppe/arbeidskolleger/treningsgruppe f.eks. kan man ikke eksludere èn fordi om vedkommende er helt idiot. Heldigvis finnes det en "skjul" knapp slik at du f.eks. slipper å se denne personen ta test nr. 14 for dagen!! Jeg er evig lei følgende; 1. Alle slags tester, quizer, målinger etc, etc. Spesielt dersom en og samme person tar minst 23 av disse i.l.a. arbeidsuka! 2. Mennesker med svært innskrenket interessefelt. Ja, bikkja di er fin og sikkert godt selskap men jeg er IKKE interessert i å høre om hver j---la tur dere går på (2 ganger om dagen), at dere traff en annen koselig hund i skogen, at Fido jaget småfugler osv, osv. Det samme gjelder barn. Jeg har egne barn, men det får være måte på hva jeg skal pådytte andre av intetsigende info. (Sjeldne milepæler er forsåvidt ok - "Lillemann tok sitt første steg i dag" osv, men ikke alt av gulp, bæsj, skoleresultater, treningsinformasjon etc, etc, etc...) 3. Sympatijegere. Ja, det er j...lig å ha influensa. Men ikke syt om det 4 ganger for dagen og fortell oss at du nå har tatt en ny paracet, datteren din har nettopp kasta opp, litt bedre idag - nei, verre igjen osv osv. Har ei som kun har fotalt familiens sykehistorie minimum en gang for dagen i èn måned nå ! 4. Skryt i store mengder (både åpent og fordekt) om seg selv om sine. Har jeg ikke noe å fortelle, står gjerne statusfeltet mitt tomt i ei uke. Ikke no problem det, men FB brukes ofte (syns jeg) som en skrytearena over perfekte liv. Liker de vennene mine som er helt "normale" og som legger ut meldinger som f.eks. "Sola skinner, og det er sunnere med frisk luft enn å jage hybelkaniner. I dag lar vi helgevask være helgevask og tar med oss mat ut. Vi blir å finne i parken om noen føler for å følge vårt eksempel..." Dette er koselige, "ufarlige" meldinger som er i kategorien jeg legger ut. Du slår meg som en alldeles bitter person.. Jeg er enig at status felt som blir oppdatert en gang i minuttet er en pest og plage, men er ikke status feltet der for å fortelle litt av hva som foregår i livet ? "Fint vær her idag, blir deilig med en tur!", "endelig helg, nå skal det festes!", "Skole lei, vil ikke ha flere prøver" osv for meg er nå akseptable status endringer..
Jade Skrevet 4. november 2009 #33 Skrevet 4. november 2009 Og skal man invitere folk til grupper, så tenk deg om først. Har denne personen interesse for denne gruppen? Et eksempel: Jeg ble invitert til en "redd (en hunderase jeg ikke husker navnet på)"-gruppe engang. Vedkommende vet utmerket godt at jeg ikke liker hunder - overhodet!
Gjest sportshater Skrevet 4. november 2009 #34 Skrevet 4. november 2009 Og skal man invitere folk til grupper, så tenk deg om først. Har denne personen interesse for denne gruppen? Et eksempel: Jeg ble invitert til en "redd (en hunderase jeg ikke husker navnet på)"-gruppe engang. Vedkommende vet utmerket godt at jeg ikke liker hunder - overhodet! Haha, samme her, får invitasjoner til lokale fotballkamper når alle vet at jeg hater fotball.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 5. november 2009 #35 Skrevet 5. november 2009 Selv om man har stengt profilen sin synes profilbildet og eventuelle statusoppdateringer. Jeg kjenner ei som fikk beskjed av sin nye arbeidsgiver om å fjerne alle bilder av seg selv med alkohol i hånda på Facebook. Hun hadde på det tidspunktet et profilbilde av seg selv med en drink i hånda og det hadde han tydeligvis sett. Noen skriver også ting om jobben i statusfeltet, f.eks. at de er lei av jobben eller at sjefen er teit. Det er ikke alltid like lurt. nei det stemmer ikke i det hele tatt. Man kan fint legge inn at kun venner skal se alt. Men det er kanskje mange som ikke tenker på at de må gå inn på privacy-innstillingene og velge "kun venner" på alle greiene.
Jade Skrevet 5. november 2009 #36 Skrevet 5. november 2009 Alle har sikkert "venner" på facebook som ikke er venner i virkeligheten. Derfor vil jeg anbefale alle å legge de ekte vennene inn i en egen gruppe (som heter f.eks. "ekte venner"), og i innstillingene så ordner dere slik at kun de kan se statusoppdateringer, bilder (må gjøres for hvert album, tror jeg), wall, etc.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #37 Skrevet 5. november 2009 Kun 4 av de 75 kontaktene jeg har i FB er venner som jeg treffer og snakker mer dypt med. Men det er helt greit! De i FB er kontakter og bekjentskaper - ikke noe galt med det! Jobbforbindelser, bekjente og folk jeg knapt hilser på.
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 8. november 2009 #38 Skrevet 8. november 2009 Personlig legger jeg aldri ut bilder og info jeg ikke synes tåler offentlighetens lys. Om jeg legger ut noe, tar jeg høyde for at det kan havne på vidvanke eller at "feil" personer kan se det. Det gjeler ikke bare meg selv, men også bilder av venner etc. Dette betyr ikke at profilen er kjedelig - det er mye gøy som skjer der - men det er kanskje en litt mer polert utgave av livet mitt enn det som er tilfelle... For mer personlige ting bruker jeg en blogg som kun er synlig for en selektiv venneliste. Og selvfølgelig også epost og PM. Synes de gode rådene er gitt allerede: tenk over hva du vil ha privat og velg innstillinger på bakgrunn av dette, ikke forsøple andres oppdateringer med en haug quiz'er, spillresultater, tester, applikasjoner og blæææææh, ikke fortell til enhver tid hvor du er (dette gjelder spesielt ferier i.f.t. innbrudd), og husk at vanlig folkeskikk også gjelder på nettet... Brukt "riktig" er Facebook et nyttig redskap for å holde kontakt og skaffe kontakter (da tenker jeg særlig i jobbsammenheng). Terskelen for å ta kontakt med noen er endel lavere, fordi tonen er hakket mer uformell enn epost, og i tillegg kan den man kontakter se hvem som "går gode for" en - kanskje er det felles kjente ute og går. Også en fin måte å se hva skolekamerater, tidligere arbeidskolleger etc. bedriver når kontakten ellers er blitt sporadisk. Brukt "feil" er Facebook en evig mølje tidsfordriv, med eneste mål å få tiden til å gå. Teite grupper som protesterer mot ting som overhodet ikke betyr noe, uendelig mengde spill og quiz'er, hjerter som sendes frem og tilbake.... Snork.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 9. november 2009 #39 Skrevet 9. november 2009 Hei! Håper at noen kan svare meg; Når man først har sendt ut en venneforspørsel og deretter blokkerer vedkommende rett etterpå. (la til personen ved en feil) Vil da venneforespørselen da komme fram på hennes mail? Trodde at hvis man blokkerte noen da forsvant alt jeg...men er nå usikker....kan noen svare?
Jade Skrevet 9. november 2009 #40 Skrevet 9. november 2009 Hvis hun har satt opp at venneforespørsler skal komme på mail, så kan det hende at hun får mail om det hvis mailen sendes med det samme. Venneforespørselen forsvinner når du blokkerer henne, ja. Men mailen kan du ikke få i retur, for den har jo forlatt facebooks servere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå