Gå til innhold

Facebook

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet
At arbeidsgivere sjekker FB.. Hvordan får de gjort det når man ikke er "venn" med dem?

De fleste profiler er vel åpne for alle? Jeg trodde man måtte velge spesifikt at noe skulle skjules for andre enn venner?

Så hvis ts skriver noe på veggen til en hun kjenner, kan arbeidsgiver sansyligvis se det. tror jeg. Har ikke fb. selv.

Selv om man har stengt profilen sin synes profilbildet og eventuelle statusoppdateringer. Jeg kjenner ei som fikk beskjed av sin nye arbeidsgiver om å fjerne alle bilder av seg selv med alkohol i hånda på Facebook. Hun hadde på det tidspunktet et profilbilde av seg selv med en drink i hånda og det hadde han tydeligvis sett. Noen skriver også ting om jobben i statusfeltet, f.eks. at de er lei av jobben eller at sjefen er teit. Det er ikke alltid like lurt.

Det går også an å skjule profilbilde, slik at det bare kommer en sånn svart tegning opp, på den måten er det bare navnet ditt som kommer frem om noen søker.

Har en kompis som er en veldig kjent person. På min venneliste som jeg ser når jeg er logget på så får jeg jo sett bilde hans og statusoppdatering. Men om du søker på han så får du kun sett et sånn svart anonymt bilde og du får ikke sett hans venneliste eller noe.

Slik kan jeg også stille inn.

Søker en potensiell arbeidsgiver etter meg så får de bare se navnet mitt og bildet mitt. I mine innstillinger har jeg kun tillatt mine venner å se hvem jeg er venn med og hva som skjer på min side. Albumene mine er jeg også restriktiv på og har noen album som bare enkelte venner får se.

De fleste nå har lukket profil. Det oppdager du fort om du tar en tilfeldig venn og prøver å komme inn på profilene til vennene hennes igjen. De som ikke er felles venner da.

Mannen min har ca 170 venner. Av de er 45 felles venner. Resten av de (gamle skolekompiser og jobbfolk) kan ikke jeg se profilen til fordi de er lukket alle sammen. Ser at tenåringsbarna mine og vennene deres har det likt. Sikkert fordi de ikke vil at foreldre skal gå inn å se....

Men noen ganger så oppdager jeg at jeg kommer inn på et album til noen som har lukket profil. Hvis en jeg er venn med har blitt tagget eller har kommentert et bilde da får jeg noen ganger tilgang til hele albumet. Men det har nok noe med innstillinger å gjøre det også. At man har glemt å krysse av for noe når man lagt albumet

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selv om man har stengt profilen sin synes profilbildet og eventuelle statusoppdateringer. Jeg kjenner ei som fikk beskjed av sin nye arbeidsgiver om å fjerne alle bilder av seg selv med alkohol i hånda på Facebook. Hun hadde på det tidspunktet et profilbilde av seg selv med en drink i hånda og det hadde han tydeligvis sett. Noen skriver også ting om jobben i statusfeltet, f.eks. at de er lei av jobben eller at sjefen er teit. Det er ikke alltid like lurt.

Søker man opp meg så får man ikke opp statusoppdateringer. Man ser profilbildet og venner, men that's it. Dette er noe man kan gå inn og styre selv, så dette med arbeidsgiver trenger ikke å bli et problem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har i flere år blitt mast på om å komme meg på Facebook og mange trodde vel at datanerden meg skulle være blant de første, men jeg har vært i mot hele greia, dette med å se og bli sett. Lissom litt storebror seg deg greie. Nå har det blitt mer prinsipielt. Og jeg like å være anonym.

Men etter å ha lest dette og hørt lignende ting lurer jeg på om jeg skal redvurdere tankene og synspunktene mine..

Best å være forsiktig, og greit med noen kjøreregler. :)

Skrevet

Det er alltid en del henvendelser fra folk man omtrent ikke husker som ønsker å være "venner". Hvis det er noen man ønsker å ta opp kontakten med så er jo det greit.

Hvis det blir plagsomt mye informasjon om enkelte kan man velge "less about xxx"-funksjonen eller eventuelt fjerne vedkommende fra vennelista. Jeg har slettet i hvert fall 30 stk. Den ene skjelte ut eksen på "veggen" og la ukritisk ut alle private bilder av småbarn og fester. "Vegg-spammerer" er heller ikke populært. Man må tenke litt på grensene til den man spammer og hva som vedkommende synes er ålreit.

Skrevet

Ja, man deler jo kun det man vil :)

Vil man ikke at alle skal vite at man har reist på ferie (og huset står ubevoktet/tomt), nei, så skriver man ikke det. Og vil man ikke at folk skal se bilder av deg, så legger man heller ikke ut noen (+ stiller inn at venner ikke får opp taggede bilder av deg). Osv.

Skrevet
Og vil man ikke at folk skal se bilder av deg, så legger man heller ikke ut noen (+ stiller inn at venner ikke får opp taggede bilder av deg). Osv.

Lurte på om jeg missforstod litt nå. Kan du stille inn så ingen venner kan se bilder du er tagget it ? Så om noen legger ut et bilde av deg gu ikke liker så kan du bare tagge deg selv i det så er det ingen som kan se det lenger ?

Hørtes rart ut :)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Lurte på om jeg missforstod litt nå. Kan du stille inn så ingen venner kan se bilder du er tagget it ? Så om noen legger ut et bilde av deg gu ikke liker så kan du bare tagge deg selv i det så er det ingen som kan se det lenger ?

Hørtes rart ut :)

Ja det stemmer. MEN, de som albumeieren har krysset av for, at kan se bildet, kan selvsagt fortsatt se bildet. Så det eneste som skjer er at bilde blir borte fra porteføljen med "bilder av deg".

Albumet med det gitte bildet er fortsatt tilgjengelig for albumeierens venner og evt andre hvis han ikke har satt restriksjoner på albumet. Men det blir jo borte fra DIN profil.

Skrevet
Ja det stemmer. MEN, de som albumeieren har krysset av for, at kan se bildet, kan selvsagt fortsatt se bildet. Så det eneste som skjer er at bilde blir borte fra porteføljen med "bilder av deg".

Albumet med det gitte bildet er fortsatt tilgjengelig for albumeierens venner og evt andre hvis han ikke har satt restriksjoner på albumet. Men det blir jo borte fra DIN profil.

Ja jøss, hipp hurrah... Syntes bildet opplegget på facebook er utrolig provoserende.

Skrevet (endret)
Ja jøss, hipp hurrah... Syntes bildet opplegget på facebook er utrolig provoserende.

Det er jo eieren av albumet som provoserer da i såfall? Det er jo de (og ikke Facebook) som velger å legge ut bilder av andre, og som evt. ikke respekterer at de ikke ønsker det. Og det er jo samme om de legger ut bildene på facebook, flickr, pizsco, bildegallerier i nettaviser, eller henger opp en print på busstoppet. Dvs. på Facebook er det som regel *litt* privat, ihvertfall.

Det er ikke inviklet. Det ble bare forklart innviklet. Hvis vennen din legger ut bilde av deg, så kan alle som har tilgang til albumet se bildet enten du er tagget eller ikke. Hvis du er tagget, så kommer det opp på wallen din (dette kan du klikke vekk manuelt, eller velge at ikke andre kan se at du er tagget). Men hvis kun vennene til vennen din kan se albumet, så er det kun vennene hennes som kan se det på din wall.

Endret av Jade
Skrevet

Neida, var ikke innviklet, jeg bare glemmte å tenke på at alle som ikke er på min venneliste som jeg ikke kan blokkere kan jo se.. Men dem kjenner jeg jo mest sannsynligvis ikke uannsett.

Poenget er at om jeg er på fest i fest klær og humør så vil jeg ikke ha bilder av meg når jeg danser vist noen steder som helst. Jeg pleier ikke bli super full og gjøre mye dumt, men syntes det er upassende likevel.

Var jo via facebook jeg fant ut eksen var utro.. Fant noen fine bilder av han og en blondine i en venn sitt album. Han hadde ikke blitt tagget. Utspekulerte jævelen hadde sagt til meg han ikke hadde facebook og klart å blokkere meg fra alt han var tagget i..

Tipper han var veldig fornøyd med at hvem som helst kan legge ut nøyaktig hva de vil, selv uten din sammtykke.

Skrevet

Noen navn på Face er "svarte" istedet for "blå"... De blå kan man trykke på, men hva er dette med de svarte? om man søker på et "svart" navn får man ikke opp noe heller. :klø:

Kan noen bare forklare meg dette? :)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Noen navn på Face er "svarte" istedet for "blå"... De blå kan man trykke på, men hva er dette med de svarte? om man søker på et "svart" navn får man ikke opp noe heller. :klø:

Kan noen bare forklare meg dette? :)

Navnet blir svart og utrykkbart hvis vedkommende har reservert seg mot å komme opp i søk, eller har reservert seg mot at noen som ikke er venner får se noe som helst av profilen :)

Skrevet
Navnet blir svart og utrykkbart hvis vedkommende har reservert seg mot å komme opp i søk, eller har reservert seg mot at noen som ikke er venner får se noe som helst av profilen :)

Takk skal du ha :) Nå fikk jeg mindre å lure på ;)

• 3 uker senere...
Skrevet
De kan heller ikke se vennene mine, bildet mitt eller statusoppdateringene mine.

Hvordan skjuler man bilde og venner (ja, alt bortsett fra navnet sitt egentlig) for alle untatt vennelista?

Har gått gjennom hele personvernslista og satt alt på "kun venner", men likevel kan jo alle se mye av profilen min...

Skrevet
Ikke skriv private meldinger til folk på "veggen" deres,send en privat melding heller :)

Litt private meldinger er ok, men ikke skriv "Hvordan gikk det egentlig med han fyren du rota med på lørdag? Han virka skikkelig keen da. Skjedde noe mellom dere?" :fnis:

Skrevet
Hvordan skjuler man bilde og venner (ja, alt bortsett fra navnet sitt egentlig) for alle untatt vennelista?

Har gått gjennom hele personvernslista og satt alt på "kun venner", men likevel kan jo alle se mye av profilen min...

Tror ikke du kan det lengre, det er akkurat gjort en endring og det ser ikke ut som en kan skjule dette.

Gjest Gjest_glemtÅloggeinn
Skrevet

Bruker dere Firefox eller IE? Med FF ser jeg ikke noe spesielt og kan ikke forandre mye.Med IE ser jeg mer og det er forandret.

Trykk på Instillinger,personverninstillinger-profilinformasjon; der finner du en lang liste som virker grå'et ut.Men på samme linje som dette : "Personverninnstillingene diine er sikret for å beskytte deg" finer du en blå knapp hvor det står Endre instillinger. Bruk den og fix det du vil.Fungerte for meg i alle fall.

Det er også nye knapper som : forhåndvis min profil hvor du kan se hvordan din profil ser ut når en ikke er logget inn og hva dine venner ser.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

du må trykke på customize og velge "Ingen" på den nettverks-lista.

For om du bare krysser av på "kun venner" uten å fikse det, så kan fortsatt alle i f.eks norway nettverk se det.

innvikla? ja.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Tror ikke du kan det lengre, det er akkurat gjort en endring og det ser ikke ut som en kan skjule dette.

hva slags endringer?? Kan man ikke fortsatt skjule ting for andre enn venner???

Skrevet
hva slags endringer?? Kan man ikke fortsatt skjule ting for andre enn venner???

Jo det kan man.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...