Gå til innhold

Facebook

Anbefalte innlegg

Gjest lite sosial
Skrevet

Omsider (etter mas fra omverden) har jeg lagt meg inn på Facebook og lagt inn en del venner og bekjente der.

Som nybegynner er jeg ganske blank og litt redd for å dumme meg ut eller gjøre noen brølere.

Kan noen liste opp for meg noen uskrevne regler i FB?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Ikke skriv private meldinger til folk på "veggen" deres,send en privat melding heller :)

Skrevet

Ikke vis sivilstatus, spesielt ikke navn... ALLE får vite det om det blir slutt. Det kommer til og med opp som "høydepunkter" på alle dine venners fremside :P Det har i hvertfall jeg lært! :sukk:

Gjest En gjest
Skrevet
Det kommer til og med opp som "høydepunkter" på alle dine venners fremside

Takk for tipset! Jaggu meg litt av et "høydepunkt". :Hehe:

Skrevet
det kan man endre ved å gå inn på innstillinger.

Fant ut det litt for sent bare.

Gjest lite sosial
Skrevet
Ikke skriv private meldinger til folk på "veggen" deres,send en privat melding heller :)

Syns det er vanskelig å vite hvor går grensen går for at en meldig er privat. Noen eksempler?

Gjest lite sosial
Skrevet

Dersom en person sender en meldig til meg og jeg svarer, kommer da denne meldingen på "veggen"?

Skrevet
Syns det er vanskelig å vite hvor går grensen går for at en meldig er privat. Noen eksempler?

Skriv kun ting du synes det er greit at din og motagers svigerforeldre, arbeidsgiver, kjæreste og alle andre får lese. Både nå, og om veldig lang tid.

Jeg er ikke på facebook, så jeg har ingen eksempler.

Skrevet

Ikke ta skittentøyvasken i forbindelse med uvennskap, skilsmisse eller konflikter på jobb opp i statusfeltet eller på veggen din, hold private ting privat, og del kun bilder du kan stå inne for uansett hvem som ser dem.

Gjest lite sosial
Skrevet

Tror jeg kommer til å være like aktiv der inne. Det blir jo veldig slitsomt å hele tiden tenke på hva jeg ikke kan skrive. Mye morsommere å være her på kg! :ler:

Skrevet
Omsider (etter mas fra omverden) har jeg lagt meg inn på Facebook og lagt inn en del venner og bekjente der.

Som nybegynner er jeg ganske blank og litt redd for å dumme meg ut eller gjøre noen brølere.

Kan noen liste opp for meg noen uskrevne regler i FB?

Du skal jobbe aktivt for å "dumme" deg ut. Kort fotalt kan du ha i bakhodet at Facebook er en blogg hvor alt du gjør blir synlig for andre hvis du ikke går aktivt inn og sperrer for at andre skal se det. Det eneste unntaket er meldingsfunksjonen (ikke veggfunksjonen!) som fungerer på samme måte som her. Det er med andre ord kun du og den du sender melding til som får se.

Du kan også sjekke ut Nettavisens 10 tips:

http://www.nettavisen.no/it/article2676447.ece

Skrevet

Jeg har alt fra søsken, kjæreste, perifere bekjentskaper, ex kjærester, professorer jeg har vært på forelesninger til, osv osv. Jeg synes ikke Facebook er så komplisert, jeg bare tenker over hvilke ting jeg ikke bryr meg om at hvem som helst får vite om før jeg poster. Bildene jeg legger ut er det kunn de på vennelista som kan se, og det er aldri "partybilder" e.l. Ellers kan Facebook brukes både til å sende private meldinger, chatte, det finnes drøssevis med spill og diverse, og det er en kjapp måte å holde kontakt med folk man ikke treffer så ofte.

Skrevet

Bare et tips: Gå inn på innstillinger og velg hvem som skal få tilgang til hva.

Det er også mulig å legge venner i egendefinerte lister og slik f.eks. begrense hvem som får mulighet til å se et bestemt album, men jeg ville likevel ikke lagt inn noe det er krise om svigerforeldre, arbeidsgiver eller andre oppdager.

Skrevet

Ikke fortell verden om saker og ting som ikke er interessante, feks at du drar på butikken besøke svigerz osv osv. vi vet også at det er helg.

Gjest Smaragd
Skrevet

De sier arbeidsgivere ofte sjekker facebook før de ansetter folk.... Greit å tenke gjennom sånne ting :)

Og jeg personlig synes ikke synd på de som heeele tiden snakker om hvor vondt de har det, hvor syke de er eller hvor fælt livet er...

Jeg har sympati for dem som av og til sier det har vert en H*** dag, men ikke for de som sier det HVER dag! Det er bare travelt og sytete, og man gidder ikke bry seg til slutt merker jeg....

Skjønner ikke de på "Deiligst.com" jeg forresten siden vi er inne på slike ting....

Tenk å legge ut sånne bilder av seg selv så alle kan se!

(Var innpå pirate bay her en dag, og der ligger bilder på venstresiden fra denne siden. De bildene er helt vannvittige!

Tenker ikke desse jentene litt lenger enn nesetippen sin???

Tenker de ikke på at ALLE kan se dette?

Foreldre, tanter og onkler, besteforeldre, og ikke minst fremtidlige arbeidsgivere!

Utenom det, så synes jeg det er supert å se bilder av venner og kjente, og å holde seg litt mere oppdaterte på livene deres!

(Men klart en skal tenke seg om hvilke bilder en legger ut ;) )

Skrevet

Ikke legg ut alle resultater fra alle quizer og tester du tar. Og alle "morsomme" videoer du finner på youtube.

Har du barn som er på fb, ikke skriv irriterende ting til de. Som å kommentere bilder, status ol. Det blir bare utrolig pinlig.

I det hele tatt; bruk fb til private ting (er nå min mening). Blir så DRITT lei av folk skriver: pasta til middag! Nam! Hva skal jeg finne på nå da? Vært ute å gått tur, deilig!!

Sorry dette ble ett litt frustrert innlegg, men er bare så mange der inne som ikke bruker huet i det hele tatt. Jeg klarer fortsatt å bli sjokka hver dag, enda jeg har hatt fb i 2 år.

Mange positive ting med det også, du kan holde kontakt med venner og familie du ikke ser så ofte, lage private grupper, spille spill osv.

Skrevet

Jobber i bedriften Telenor, og mange av mine kolleger bruker Facebook som en visittkortbok: de samler kontakter de treffer på/hilser på der. I tillegg til noen venner og familie.

Skrevet

Skriv noe positivt eller morsomt, som du vet ikke kan være til

ulempe for deg selv i ettertid. Skal du skrive noe veldig personlig, så bruke internmailen på fb.

Jeg har både venner og naboer der, samt min tenåringsdatter. Det har jeg i bakhodet derosm jeg legger ut noe. Samt at en potensiell arbeidsgiver kan sjekke innom.

Lykke til, og velkommen som fb-(mis)bruker :-)

Gjest Badabing
Skrevet

At arbeidsgivere sjekker FB.. Hvordan får de gjort det når man ikke er "venn" med dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...