Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Hva skjer videre om man anmelder en 12-åring for (alvorlige) trusler og hærverk?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg vil tro barnevernet vil bli koblet inn.
Gjest ts Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Noen flere som vet noe om dette? Jeg hadde sikkert fått flere svar om jeg la ut mer info, men jeg er redd det blir for gjenkjennelig.
Gjest ninni Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Er ikke sikker, men vil tro politiet vil snakke med 12-åringen og foresatt/foresatte, at barnevernet og vil ha samtale med dem, og at foreldre evnt. vil få bot?
PiriPiri Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Hvis det hadde vært i min kommune ville politiet innkallet gutten sammen med sine foreldre til en bekymringssamtale, og også koble inn barnevernet. Det betyr ikke at barnevernet helt sikkert kommer til å gjøre en sak i forhold til gutten, men politiet vil nok ta kontakt med dem for å sikre barnets beste i saken. Hvis en 12åring har utviklet en problematferd som er til skade for hans egen utvikling gjør man klokt i å hente hjelp fra politi og barnevern før det er "for sent", mener nå jeg.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Er ikke sikker, men vil tro politiet vil snakke med 12-åringen og foresatt/foresatte, at barnevernet og vil ha samtale med dem, og at foreldre evnt. vil få bot? Dette er morsomt. Men litt alvorlig da. En tolvåring anmeldt, tror han må erstatte herverket bare jeg? Foresatte har uansett ansvaret, men antar også at hvis det er alvorlig tross alt med trusler og herverk, vil han kanskje ende opp til politiet, og få kjeft av dem? Det er IKKE lov å bøtlegge eller fengsle barn, så jeg tror dette blir resultat. Hva er truslene, og hva har blitt ødelagt?
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Såvidt jeg husker fra jussen (10 år siden nå) så vil foresatte til barn under 16 kunne få erstatningsansvar for opptil 1000 kr pr forseelse. for å utløse erstatningsplikten må jo forholdet anmeldes. dette vil jo ikke heftes på <16 åringen (kan kanskje bli sperrefrist for mopedlappen etter fylte 15), men regner med at støtteapperatet i form av barnevern el.lign avhengig av alvorlighetsgrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå