Gjest ts Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Har bla en frøken på 6 år som har en del lyse bomullsgensere (rosa, hva ellers). I løpet av en dag får hun en del mat og saft på klærne sine. Vasker som regel klærne på 40 eller 60 grader med vaskepulver beregnet på hvite/lyse klær, feks Blenda. Men flekkene går ofte ikke bort. Klart, mindre synlige blir dem, men det sitter tydelige spor der de har vært. Andre som plages med dette? Har tenkt på om jeg har en dårlig vaskemaskin (som er en dyr Asco kjøpt for ca 5 år siden) eller bruker dårlig vaskepulver. Noen tips?
Shade Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Bær,frukt, tomater ol setter flekker som kan være vanskelig å bli kvitt uansett hvor god/dårlig vaskemaskinen er. Du kan jo prøve å bruke Vanish (den rosa boksen). Men jeg er ikke sikker på hvor godt det vil hjelpe, i reklamen påstår de ihvertfall at det hjelper Min taktikk er å unngå lyse klær (mørkerosa er også fint )
Gjest ts Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Bær,frukt, tomater ol setter flekker som kan være vanskelig å bli kvitt uansett hvor god/dårlig vaskemaskinen er. Du kan jo prøve å bruke Vanish (den rosa boksen). Men jeg er ikke sikker på hvor godt det vil hjelpe, i reklamen påstår de ihvertfall at det hjelper Min taktikk er å unngå lyse klær (mørkerosa er også fint ) Tenkte kanskje at vaskemaskinen vasker dårlig. Flekkene kommer ofte fra appelsin, brun saus, rød saft osv. Hender også jeg ikke får bort flekker etter gjørme på feks lyse dongeribukser. Ja, knepet er vel å ha mørke klær eller med masse mønster.
Yummy_Mummy Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har også begynt å lure, for jeg hadde da aldri det problemet før jeg fikk barn (og ny vaskemaskin omtrent samtidig). Man bør selvsagt bruke flekkfjerner på flekkene, og helst ta det ganske raskt (bør ikke ligge flere dager i skittentøyet). Et tips jeg har fått er å farge klærne som har flekker i en mørk farge, da synes ikke flekkene lenger.
Gjest ts Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har også begynt å lure, for jeg hadde da aldri det problemet før jeg fikk barn (og ny vaskemaskin omtrent samtidig). Man bør selvsagt bruke flekkfjerner på flekkene, og helst ta det ganske raskt (bør ikke ligge flere dager i skittentøyet). Et tips jeg har fått er å farge klærne som har flekker i en mørk farge, da synes ikke flekkene lenger. Er lite flink til det. Resultat blir at for å få bort flekker må jeg legge klærne i klorvann.
Virreliten Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Vanish spray, la ligge litt (1/2t?) før du slenger det i maskinen. Evt. pulveret rett i maskinen, i raus dose. Blir dyrt i lengden, så på sånt som bare er flekkete litt her og der bruker jeg spray, og pulveret på "generell gjørme".
Gjest SmallTalk Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Mamma brukte zalo på flekkete klær når jeg var liten. Hun tok zalo på flekken, gned den godt inn, skylte av i kaldt vann og fortsatt slik til det værste var borte. Så gikk klærne i maskinen med zalo på eller ble hengt til tørk inntil de skulle til vask.
Miko Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Vanish spray, la ligge litt (1/2t?) før du slenger det i maskinen. Evt. pulveret rett i maskinen, i raus dose. Blir dyrt i lengden, så på sånt som bare er flekkete litt her og der bruker jeg spray, og pulveret på "generell gjørme". Jeg synes også flekkfjerningsspray funker bra - både Vanish og Biotex (eller hva den nå heter). Zalo funker også bra, spesielt på fettflekker. Leste et sted at vanish pulver i maskinen ødelegger vaskemaskinene. Husker nå ikke hvor jeg leste det og hvordan den ødela, men det ble i hvert fall ikke anbefalt å bruke det.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Mamma brukte zalo på flekkete klær når jeg var liten. Hun tok zalo på flekken, gned den godt inn, skylte av i kaldt vann og fortsatt slik til det værste var borte. Så gikk klærne i maskinen med zalo på eller ble hengt til tørk inntil de skulle til vask. Dette gjorde mamma også, og jeg gjør det. Det viktigste er at man tar det kjapt og at man tar flekkfjerningen før man kjører plagget i maskinen. Man får ikke bort flekken i ettertid, da er plagget ødelagt. På hytteturer og ferieturer har jeg brukt håndsåpe og neglbørste, det har fungert det også, men det blir mye gnikking.
Belima Skrevet 14. november 2009 #10 Skrevet 14. november 2009 Biospray på flekker før vask. Banan og tran går ikke vekk uansett hva som blir brukt. Vanish pulver har jeg også hørt ødelegger maskinen. Klor ødelgger klærne ganske fort, så da vil jeg anbefale at du rett og slett blir litt mer nøye med å bruke flekkfjerner. Tips som dere bør følge som vasker mye: Kjøp sitronsyre i matbutikken. Ha alt innholdet i pakka i maskinen. Sett den på et kortprogram som er på 60 gr og la maskinen gå ut. Dette bør gjøres en gang i mnd. For oss som vasker et par maskiner i uka, holder det å gjøre det annen hver mnd. På den måten vedlikeholder dere alt innvendig i maskinen og forlenger levetiden på den. Billig vedlikehold! En annen ting mange gjør feil, er at de stappes alt for mye klær i maskinen. Det ødelegger også maskinene. Er det fire kilo så følg det. Vær obs på at det skal være maks 4 olabukser alene samtidig i maskinen, de blir veldg tunge når de er våte. Nå følte jeg meg nesten gammel og grinete når jeg leste hva jeg hadde skrevet, men det er jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå