Epica Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Tidligere har man trodd at det er størst sannsynlighet for å bli gravid i tidsrommet mellom dag 10 og 17 i menstruasjonssyklusen. Forskere i USA har nå kommet frem til at dette nødvendigvis ikke er riktig og at de aller fleste blir gravid før dette. prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Web De fleste blir gravid tidligere enn antatt I et større studie foretatt av forskere fra "National Institute of Environmental Science" i New York, benyttet man innsatsen til 221 kvinner til å finne bedre måter å forutsi når eggløsning forekommer. Alle kvinnene tok en urinprøve hver dag over fire måneder og tilsammen 136 kvinner ble i løpet av undersøkelsen gravid. Resultatet av denne undersøkelsen er at forskerne har regnet seg frem til at det er minimum 10% sannsynlighet å bli gravid i hele tidsrommet mellom dag 6 og 21 i menstrausjons syklusen. Kun 30% av kvinnene hadde sitt "fruktbarhetsvindu" identisk med det som oppgis som normalt (mellom dag 10 og 17 etter første dag i siste menstruasjon). Flestparten av kvinnene som deltok viste seg å ha sitt fruktbarhetsvindu tidligere enn dette, mens andre igjen hadde sitt vindu senere.
Gullfia Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Da jeg ble gravid fortalte EL-tester meg at jeg hadde EL på dag 12/13, noe som også stemte med fysiske symptomer.. Men da jeg i dag var på UL, fikk jeg beskjed om at jeg hadde blitt gravid på dag 8??!!
Epica Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2009 OI! At el var på dag 8? Men hvor lange sykluser hadde du? Og UL tar ikke feil, de kan finne frem til eksakt dag du ble gravid? Jeg hadde sex på dag 9, tenkte det ikke blir noe av det, men hvem vet Kanskje min el var tidlig, som dag 10... :gjeiper: Men kan ikke forstå heller, at en lutealfase kan være MER enn 18 dager?? Eller hadde du korte sykluser?
Gjest Frosk Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Nå måtte jeg telle litt her... Jeg ble visstnok gravid på dag 9.
Gullfia Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Sluttet på p-piller i november og etter en laaang syklus stabiliserte de seg raskt på 27-29 dager. Brukte temping og sikre perioder som prevansjon i 7 måneder før vi satte i gang med prøving, og hadde ikke et uhell. Og dessuten så kan vel ikke EL tester lyve med 5 dager? Så jeg skjønner ikke helt dette jeg...kanskje noen embryoer utvikler seg litt raskere enn andre?? :klø:
Epica Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2009 Og dessuten så kan vel ikke EL tester lyve med 5 dager? Hmmm..vet ikke helt hvor mye vi skal stole på eltester men... Har hørt om de som ble gravide den syklusen de fikk neg på eltester hver dag... :gjeiper: Hvor lange sykluser Frosk? Jeg har 29... Tenker det er mer sjangs for de som har sykluser på 26-27?
Gjest Frosk Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Neisj... sånn rundt 28-30 dager, ikke mindre i alle fall
angelou Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 UL - termin avhenger også av NÅR egget festet seg, ikke bare EL-tidspunktet... Så hvis egget festet seg veldig tidlig, så kan man få tidligere termin også. Jeg ble flyttet en uke fram med K, enda jeg var 100 % sikker på at jeg hadde hatt EL på dag 16 (gy. undersøkelse).
Catgirl Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Får ihvertfall aldri EL før dag 16 jeg! Men tror jeg er litt tregere enn andre:P Tror ikke tempingen slår feil ihvertfall, mens kommer alltid nøyaktig 14-15 dager etter temp. stigning, så kan umulig hatt noe EL før likevel. Hadde lest i en artikkel at folk som får veldig tidlig EL til vanlig, eller om syklusene endret seg fra en viss lengde til veldig kort lengde pga tidlig EL kunne være tegn på lite eggcelle reservat. Så vet ikke hvor lurt det er å håpe på tidligere EL jeg. Fant dette: "Menstrual Cycle History Day of ovulation Ideally ovulation will occur days 11 or 12. Delayed ovulation -day 13 or later- is not a sign of egg quality concerns; in fact, it is more commonly a sign of an excess ovarian reserve, generally a good thing. But early ovulation -days 8,9, or 10 of the cycle- implies lower quality eggs. Premenstrual Spotting Once the egg is released, the leftover follicle (now called a corpus luteal cyst) makes progesterone. Progesterone stabilizes the lining of the uterus. A low-quality follicle is less likely to be associated with enough progesterone, and therefore the woman may notice a shorter luteal phase, and/or premenstrual spotting. Cycle Length Long cycles are ok, but short cycles are not. If previously-28-day-cycles are now 26 days, it suggests egg quality is failing. Cycles are shorter because of the early ovulation and shortened luteal phases described above." http://www.fertility.ca/2008/06/how-your-m...ur-egg-quality/ Endret 31. oktober 2009 av Catgirl
Epica Skrevet 2. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2009 (endret) Catgirl: Er sykluser dag 13 og senere, en SEN el?? Høres rart ut,. trodde det var mest normalt ETTER dag 13...hmmm... Et annet spørsmål, om min el...hva tror dere? Kan jeg ha hatt el dag 14,15? (syklus 29 dager) En liten oversikt siste dager: Dag 13 - Watery sekret Dag 14 - Watery sekret + Dag 15 - Tørr (tror jeg) + EL murringer Dag 16 - Tørr (tror jeg) + EL murringer Dag 17 idag. Må vel få med mannen på en runde til .... Endret 2. november 2009 av Wings
Catgirl Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Har du ikke EL på dag 14 da? Siden du sa du har lutealfase på 15 dager. Tok du EL test foresten? Normalt sett ser man EL-slim eller vannaktig sekret sammen dag som EL, og etter det skal det visst tørke ut. Men selv opplevd å få EL-slim dagen etter EL også. Tror kanskje han i artikkelen mente at god nok kvalitet på EL for å mest sannsynlig bli gravid i forhold til eggkvalitet er EL etter 11 dager ihvertfall, altså helst ikke før. Det skal visst reflektere noen hormoner som har med minkende eggkvalitet å gjøre.
Epica Skrevet 3. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 3. november 2009 Jeg TROR jeg hadde dag 14 for det var siste dag med utflod, den var vannaktig, men ikke slim, mer som vann, men leste det var som el, ettersom ikke alle har slim??.... Men eltester slo bare ut negativt, kanskje jeg skulle ventet et par timer ekstra før jeg tok den, drakk kanskje formye før?... Men etter fredag var jeg helt tørr, da burde det jo vært el skulle jeg tro? ikke lett å vite... kjente vondt nederst i magen, og når vi hadde sex var det ubehagelig.. :gjeiper: Normalt under el? Ja lutealfase på ca 15 dager Håper jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå