Gå til innhold

Trenger motivasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Hei,

Er ei 3 barnsmor som sliter med motivasjonen til å trene å få en bedre helse. Sier til meg selv nesten hver dag at nå er det slutt, jeg skal ned i vekt..

Er minst 5 kg overvektig og sliter med dårlig selvbilde, liker ikke det jeg ser i speile.

Negative tanker nesten hver gang jeg spiser noe, tenker da på om sunnere alterniativer.

Jeg elsker mat og vil ikke slutte å spise, heller sunnere, men med 3 små barn blir det tungvint å lage flere retter hver dag.

Lite motivert på jobb grunnet drittarbeid.

Har dårlig samvittighet for jeg ikka har fått trent noe i det hele tatt de siste 6 ukene. Dagene har gått med i barn, jobb og har vært sliten og syk.

Vet der er fler møde som får dette bedre til en meg, sun livsstil, fin bmi, rent å ryddig hjem heletiden og full energi på jobb og når en kommer hjem.

Jeg koser meg med ungene mine men jeg må inrømme jeg ser frem til de er lagt så jeg kan slappe av på sofaen.

8timer med lite motivasjon på jobb der jeg må gjøre oppgaver som er drittarbeid er ikke så gøy, blir kjempe demotivert hjemme også da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg elsker mat og vil ikke slutte å spise, heller sunnere, men med 3 små barn blir det tungvint å lage flere retter hver dag.

Hvorfor skulle du lage flere retter hver dag? Kan du ikke lage én sunn rett til hele familien da? Hvorfor skal du servere usunn mat til barna dine?

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Hvorfor skulle du lage flere retter hver dag? Kan du ikke lage én sunn rett til hele familien da? Hvorfor skal du servere usunn mat til barna dine?

Jeg lager sunn mat til ungene mine hver dag men jeg har det bedre hvis jeg ikke spiser mye brød, pasta, ris o.l. Jeg kutter det ikke ut men spiser mer av andre ting.. så dermed så blir det alltid tilleggs rett til meg...

Mellom å følge de til trening, lekser venner o.l så må det bl enkle men sunne middager... har du unegr selv kanskje?

Skrevet
Jeg lager sunn mat til ungene mine hver dag men jeg har det bedre hvis jeg ikke spiser mye brød, pasta, ris o.l. Jeg kutter det ikke ut men spiser mer av andre ting.. så dermed så blir det alltid tilleggs rett til meg...

Mellom å følge de til trening, lekser venner o.l så må det bl enkle men sunne middager... har du unegr selv kanskje?

Jeg har unger selv, ja, og vi spiser alle den samme, sunne maten. Kan du ikke lage én rett til alle, uten brød, pasta, ris o.l.? Ungene MÅ ikke spise disse tingene i store mengder. Og om de vil ha dette, er det da mange retter som kan spises både med og uten poteter/ris/brød til. Se på matprat, dinmat, o.l. Mange sunne oppskrifter, og du velger selv hva du vil spise av tilbehør.

Skrevet

Det kan bli dyrt om barna ikke skal få brød, pasta og poteter? Kanskje derfor ts ikke lager flere måltider og det er jo rart om mamma spiser noe annet (da kommer slanking inn i debatten og det skal man ikke snakke med barn om).

Fem kilo er ikke mye. Det klarer du og spiser du sammen med barna så kan du også velge barnetallerken, så får du en porsjon i stedet for å fylle et stort fat med mat.

Skrevet
Det kan bli dyrt om barna ikke skal få brød, pasta og poteter? Kanskje derfor ts ikke lager flere måltider og det er jo rart om mamma spiser noe annet (da kommer slanking inn i debatten og det skal man ikke snakke med barn om).

Fem kilo er ikke mye. Det klarer du og spiser du sammen med barna så kan du også velge barnetallerken, så får du en porsjon i stedet for å fylle et stort fat med mat.

Hvorfor er det dyrt om barna ikke spiser brød, pasta og poteter? Tilbehør som linser og bønner er noe av det billigste man kan ha. Jeg spiser lite brød, pasta og ris selv, og jeg bruker mindre på mat enn det sifo-budsjettet sier er normalt.

Det er da ikke rart om mamma ikke forsyner seg av potetene, men heller spiser ekstra mye brokkoli. Man trenger heller ikke snakke om slanking for å forklare. Ts sier hun ikek tåler så godt disse tingene. Å si at mamma tåler det ikke så bra, men dere kan spise er det da ikke noe rart i.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Hvorfor er det dyrt om barna ikke spiser brød, pasta og poteter? Tilbehør som linser og bønner er noe av det billigste man kan ha. Jeg spiser lite brød, pasta og ris selv, og jeg bruker mindre på mat enn det sifo-budsjettet sier er normalt.

Det er da ikke rart om mamma ikke forsyner seg av potetene, men heller spiser ekstra mye brokkoli. Man trenger heller ikke snakke om slanking for å forklare. Ts sier hun ikek tåler så godt disse tingene. Å si at mamma tåler det ikke så bra, men dere kan spise er det da ikke noe rart i.

Jeg la inn ett innlegg for å søke litt oppmuntring/støtte i noe som jeg opplever et litt tøft.

For de som leser så var innleget ikke kun om mat..

Jeg føler ikke det var så mye å hente bortsett fra det siste innlegget.

Skrevet
Jeg la inn ett innlegg for å søke litt oppmuntring/støtte i noe som jeg opplever et litt tøft.

For de som leser så var innleget ikke kun om mat..

Jeg føler ikke det var så mye å hente bortsett fra det siste innlegget.

Så du vil ikke ha praktiske råd om hvordan ting kan bli enklere? For det var nemlig det det var. Du klaget over problemer med mat, og fikk råd om hvordan gjøre det enklere.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Så du vil ikke ha praktiske råd om hvordan ting kan bli enklere? For det var nemlig det det var. Du klaget over problemer med mat, og fikk råd om hvordan gjøre det enklere.

For Info så er jeg ganske, ganske flink med maten.... har du aldri hatt slike tanker/følelser???

Tips om en kombinasjon om mat/barn og jobb hadde vært fint.

Men takk alikevel..

Jeg gir meg!

Gjest Nanne70
Skrevet

Kjære 3-barnsmor! Jeg har ikke barn selv, men jeg vet litt om hvor problematisk det kan være å finne motivasjon til å trene! Jeg kan være flink med trening, kosthold etc. i lange perioder, men så går jeg lei og går på en sprekk.

Jeg tror at man kanskje ofte stiller litt for høye krav til seg selv og har litt urealistiske forventninger til hva man skal klare, så det første man må gjøre er å justere forventningene til seg selv til et realistisk nivå. Kan du begynne med å trene èn gang i uken? Det er en begynnelse, og når du har trent noen uker, vil du kanskje kjenne at du får lyst til å trene oftere. Å finne en lystbetont treningsform er kjempeviktig, for det er nesten umulig å motivere seg til en treningsform man ikke liker.

En annen ting er jo - og det vet du - at energien og overskuddet vil komme tilbake når du kommer i gang med treningen. Kanskje det kan være bedre motivasjon enn vektnedgang osv? 5 kg er jo ikke allverden! Inntil du blir mer fornøyd med det du ser i speilet - for det blir du garantert etterhvert som du kommer i gang - så kan du vel spandere på deg noen fine plagg som passer den størrelsen du er nå og som framhever det du er fornøyd med nå.

Det å ha en jobb man ikke trives i, kan være utrolig demotiverende. Kan du se deg om etter en ny jobb som du kan trives bedre i? Inntil videre har du jo en jobb og du har jo fast inntekt, og så kan du jo begynne å søke på jobber som du synes virker interessante. Det eneste tipset jeg kan gi deg for å holde ut i den jobben du er i, er å distansere deg mest mulig i forhold til den. Du går på jobb, gjør det du skal gjøre, og når du er ferdig så går du hjem og tenker ikke mer på jobben. Prøv eventuelt å finne små lyspunkter - kanskje har du hyggelige kollegaer selv om jobben ellers ikke er noe særlig?

Når det gjelder mat, har du allerede fått mange bra forslag. En ting som kan gjøre hverdagen lettere, er å lage opp store porsjoner når du har tid, f.eks. i helgene, og fryse ned, så trenger du bare å varme opp maten på de travleste dagene.

Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...